Citat:
Ursprungligen postat av
Skurtiz
Jag är ju då lite mittimellan i denna debatt. Jag har ju själv en dyr bostadsrätt belånad till 74% men funderar på att köpa en ännu dyrare p.g.a. flytt. Det jag oroar mig för är inte att denna ev. bubbla skulle brisera p.g.a. något med amorteringskrav eller liknande.
Det som skulle kunna få allt att gå i helvete i mina ögon är en ny finanskris. Sveriges finanser må vara goda för stunden men vi är exportberoende och påverkas därmed nämnvärt av andra länders ekonomiska situationer. Hur ligger det till med obligationslån etc. nuförtiden? vad händer med våra svenska bostadslån om det blir en allvarlig finanskris ala anno 2008? hur sannolikt är det att vi får en ny finanskris? blir det en finanskris skulle jag inte skratta mig harmynt av ett fett lån på banken.
Skulle man kunna få en analys av finansessen KurtSune eller Svenne-i-Banan?
Jag är lite onykter nu efter en god middag med vin och tjejen tillåter inget långt inlägg. Men kortfattat tycker jag man ska fundera på varför krisen 1990 uppkom.
Vi kan ta avstamp i den extrema 68-vänstern som bäddade för en mycket destruktiv vänsterpolitik under lång tid. Vi hade en mycket stark och karismatisk vänsterledare i form av Palme som ledde ett mycket starkt socialdemokratiskt parti som nästan hade egen majoritet. Detta samtidigt som högerblocket var splittrat.
Förutom det levde vi i Sverige relativt isolerat, vi hade inte den globala ekonomin vi har idag och vi var inte medlemmar i EU. Kort sagt, vänstern i Sverige hade full frihet att göra vilka tokigheter som helst under mycket lång tid.
Idag är allt detta totalt annorlunda. Sossarna har haft flera mycket svaga ledare och är idag nere runt 25%. Vänsterblocket som helhet är också mycket svaga. Vi har en global ekonomi som omöjliggör att...
Där tog min time slot slut...