2015-08-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Visst kan det bli finanskris och räntor stiga i höjden men följer man med så binder man räntan i tid. Bubblan är överdriven och de som tar lån idag har marginaler och dessutom har många stora värdeökningar som ackumulerats. Hoppar man inte på botåget och utnyttjar hävstångseffekten det ger missar man tåget och risken blir att man aldrig får råd. Tror också vi ganska snart har marknadshyror och då ökar segregeringen på allvar.

Du tror att du kommer att förutspå framtiden snabbare och bättre än bankernas experter som har det som jobb att hålla koll på sånt? Som läget ser ut idag är förvisso den rörliga räntan på väg ner men de långa räntorna rör sig uppåt. Det jag talar om i inlägget ovanför kommer inte att skydda dig på något vis när efterfrågan på varor och tjänster minskar, företag går i konkurs och investeringsintresset är 0. Då får man vara glad om man får behålla jobbet...

Pratar vi närtid (1 år - resten är lika svårt att gissa som vad vädret skulle vara om 7v) är jag benägen att hålla med. Inget tyder på prisnedgång utan snarare uppgång det närmsta året. Tomtarna i regeringen kommer åtminstone göra zip, zero, nada under den tidsperioden och det är troligt att räntan sänks ytterligare.
2015-08-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Jaha så det är en ny paradigm vi ser, är det det du menar?

https://rikatillsammans.se/2014/08/16/en-bubblas-uppgang-och-krasch/

Lycka till med er nyvunna rikedom säger jag bara.
Det där har väl postats några gånger i tråden redan, men det är fortfarande en partsinlaga från en bloggare i hyresrätt och knappast något som gör att vi kan stänga tråden.

Min poäng är fortfarande att en ny paradigm (1) inte per automatik måste betyda bubbla (2) (och här pratar jag generellt och inte specifikt om svenska bostadsmarknaden). Däremot föregås antagligen alla bubblor (2) av argumentet att vi har en ny paradigm(1).

För vissa bubbelförespråkare verkar dock något av följande gälla:
- De är för ointelligenta för att förstå att 2->1 inte behöver betyda att 1->2
- De förstår förhållandet ovan men är intellektuellt oärliga och låtsas inte vara medvetna om de felaktiga slutledningarna de envisas med att upprepa.
2015-08-17, 17:56
Medlem
Citat:
Förr eller senare blir det inflation och då skulle jag hellre ha investerat i en lägenhet på attraktivt läge än att fortsätta ha på banken som någon här skrev.

Inflation och höjda räntor kommer inte som en blixt från klar himmel utan pga av att man vill kyla ner en högkonjunktur. Sitter man på 2 miljoner är det enormt fördelaktigt att gå in och köpa när räntan är hög samtidigt som andra inte har råd. En ränta på 15% på 90-talet gjorde att boendekostnaden var ganska höga trots att bostäderna var relativit billiga. Går man då in och cashar skiten har man verkligen gjort en bra affär. Men ingen har en kristallkula och om priserna sjunker 20-30% men om det sker först om 5 år så är dagens prisnivå ändå billigt i jmf med vad det blir efter en krasch när priserna ökat 100%.
2015-08-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kostnaderna ligger långt under vad människor klarar idag så det är lång väg kvar innan det skulle få prisökningarna att avta. Det handlar snarare om två andra faktorer:

1. Bankerna ställer krav att låntagarna klarar långt högre räntor än vad marknaden förväntar sig inom överskådlig tid.

2. Folk minns fortfarande den extrema tiden för 25-30 år sedan och lever i en tro att det var en normal tid och att därför räntorna ska tillbaks till de nivåerna. Det är däremot fel, det var ingen normal tid och inget tyder på att vi ska tillbaks till denna extrema ekonomi.

För varje år som går kommer både banker och låntagare bli allt mer inställda på att låga räntor på några procent är normalt. I takt med det kommer både banker och låntagare sänka sina kalkylräntor med följd att vi får kraftiga prisökningar. Det här är en process vi är inne i men det kommer ta flera år innan det är över.

Menar du att bankerna kommer bli mer frikostiga med krediter? SBAB agerar just nu i motsatt riktning och SEB och Swedbank (skitbanker för övrigt) har för flera år dragit åt snaran rejält istället för tvärtom. De har i princip redan implementerat FI amoteringskrav. Övriga banker kan jag inte uttala mig om dock.

Jag anser att ni som argumenterar (både för och emot bubbla) på individnivå är helt ute och cyklar. Det som avgör det här spelet är makroekonomiska åtgärder på kreditmarknaden som påverkar samtliga marknader. Inte vad folk har råd med. Bankerna ströp utlåningen 2011 och priserna gick sidledes i 2 år. Det fanns inga politiska beslut bakom detta utan bankerna fick kalla fötter och gjorde det på eget initiativ.
2015-08-17, 18:16
Medlem
Citat:
Som jag skrev så är det snorbilligt med bostäder även i Stockholms innerstad. Det går inte att säga annat när man kan få fyror för ca 4500 kr i ränta efter skatt.

Även om räntorna skulle tredubblas blir det fortfarande löjligt låga kostnader för ett par med normala eller t.o.m låga inkomster. Med en tredubbling av räntan i ovanstående exempel hamnar vi på 12,750 kr i ränta per månad eller 6,375 kr per person för en fyra. Fortfarande väldigt billigt för att få bo i Stockholms innerstad.

Förr eller senare kommer priserna nå sådana nivåer att alla inte klarar kostnaderna att bo i innerstan men det är mycket långt dit.

Btw,
Befolkningsmängden ökar i alla län utom i Norrbotten, visar ny halvårsstatistik från SCB. Och männen är sedan i mars för första gången sedan mätningarna började fler än kvinnorna.
Vid halvårsskiftet uppgick Sveriges folkmängd till 9.793.172, nästan 46.000 fler än vid årsskiftet, vilket främst beror på en relativt stor invandring. Ökningen var dock 3.500 mindre än under samma period året före.

LÄS MER: Inte bara männens värld längre
Mest ökar folkmängden i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö
http://www.di.se/artiklar/2015/8/17/mannen-gar-om-kvinnorna/

Håller inte med dig. Det finns kryphål. Det finns inget tak på priserna på individnivå. Jag har sålt 3 BR och ingen köpare har haft råd att köpa dem ensamma. Delat ägandeskap på alla 3. Det som händer är att de som är i toppen av pyramiden betalar för de som kommer in i botten (barnen). De i toppen har ofta utan problem råd att betala halva lgh om så skulle krävas. Det kommer att bli snarare regel än undantag i framtiden.
2015-08-17, 18:19
Medlem
Citat:
Om ni har ca en miljon till kontantinsats och två normala inkomster borde ni kunna fixa lån till en fyra i innerstan, speciellt om ni dessutom får in ytterligare en del cash för eran HR.

Nu ska vi se om det blev rätt här (-:
En 4:a kostar väl runt 8-9 miljoner... Vi säger att vi skulle få 500k för vår hyresrätt så har vi 1,5 mille. Då behöver vi fortfarande låna ca 7 m. Det är MYCKET pengar i förhållande till vår inkomster.
Vad är en normal lön för dig?
Vi ligger runt 30 båda två. Det är väl inte så dåligt men inte så mycket heller i förhållande till vad man kan tjäna.
2015-08-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Sven, jag svarade en signatur som precis som du påstår sig inte se svarta moln på himlen emot bakgrund av historisk utveckling. Jag varnade för riskerna som följer om marknadsräntorna stiger bortom kontroll. Vad du därefter har tillfört diskussionen, ja det vete fan vad det är för något.

Visst men är du seriös nu? Kolla hur 10-åringen ser ut. Den har bara under 3-4 mån varit lägre ever. Således en löjligt liten risk. Det går inte direkt bra för europa, därav all doping. Det finns i princip 0 incitament att kyla ned en iskall marknad.
2015-08-17, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Nu ska vi se om det blev rätt här (-:
En 4:a kostar väl runt 8-9 miljoner... Vi säger att vi skulle få 500k för vår hyresrätt så har vi 1,5 mille. Då behöver vi fortfarande låna ca 7 m. Det är MYCKET pengar i förhållande till vår inkomster.
Vad är en normal lön för dig?
Vi ligger runt 30 båda två. Det är väl inte så dåligt men inte så mycket heller i förhållande till vad man kan tjäna.

För 60k får ni kanske låna 3,5 milj. Dvs, en BR för 1,5+3,5 = 5 milj. För det får ni 50-55 kvm i city. Skulle hellre titta på söder alt. strax söder om söder. Där är det billigare.
2015-08-17, 18:24
Medlem
Citat:
Förr eller senare blir det inflation och då skulle jag hellre ha investerat i en lägenhet på attraktivt läge än att fortsätta ha på banken som någon här skrev.

Jag har dem inte på banken utan på börsen.
2015-08-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Jag har dem inte på banken utan på börsen.

Vet inte var du har dem men OMX har ju sedan april varit en björnmarknad. Finns inte på världkartan att jag klämmer in 1 milj där i dagsläget.

Edit:
Hedge-fond skulle jag dock kunna tänka mig. Inget annat.
2015-08-17, 18:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
"Bidragsinvandrare"? Du framstår som mer och mer inskränkt och okunnig för varje inlägg du skriver. Det här är någonting som sker både när det gäller invandrare och infödda blonda och blåögda svenskar. Det har hänt, det händer och det kommer att hända i framtiden.

Vem har talat om alla hyresrätter?

Båda metoderna har ju fungerat i flera decennier. Dina beskrivningar speglar däremot inte verkligheten, så de är ingen mening att diskutera.

Jag tycker att den varit väldigt uthållig, jag hade inte orkat klättra i tio år i sträck utan att behöva vila. Men du kanske menar någonting annat än uthållig?
Till skillnad från dig verkar jag var spränglärd och analytisk som aldrig den, dock vill jag påpeka i jämförelse med dig.

Nuvarande takt av bidragsinvandrare( Ja extremt få har ett konkurrensutsatt jobb och inte många kommer få ett) ligger runt 100.000 pers, dvs nära våra födslotal så leder det till att alla lediga hyresrätter som kommer fram måste gå till bidragsinvandrarna om de skall ens hjälpligt kunna förses med bostäder. Det kommer dock inte räcka och kommer bli politiskt omöjligt.
Att låta kommuner köpa stora mängder villor och BR finns det inte ekonomiska resurser till, att det var ett annat ljud i skällan i början av vågen av bidragsinvandrare berodde på att det då fanns hyfsat mycket lägenheter på utflyttningsorter, det gör det inte längre.

Så du menar att prisökningstakten varit runt 20 % årligen sedan ett årtionde tillbaka? Spännande! Har du några belägg för det? Kan du även beskriva om vi har 20 % prisökning enbart de närmaste 5 åren vart vi hamnar då? Vad tror du prisnivån i världsstaden Sthlm hamnar på om vi har 20 % per år i ökning i 10 år på raken?
Räkna lite på det och ta en funderare på hur pass väl ens medelklassen skulle klara den kreditexpansionen?
2015-08-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Vet inte var du har dem men OMX har ju sedan april varit en björnmarknad. Finns inte på världkartan att jag klämmer in 1 milj där i dagsläget.

Edit:
Hedge-fond skulle jag dock kunna tänka mig. Inget annat.

Ja jag har de rätt säkert. Sålde av när de började darra på marknaden men har placerat de relativt säkert (inte allt) men i hedge-fonder ja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in