2015-08-17, 07:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Vilken manöver? Det kostar inte kommunen något att låta folk gå före i bostadskön, och skulle de få ekonomiska problem kan de alltid avyttra bostadsrätterna. Man har sysslat med det här i många decennier.

Hur ska du vrida det här till att bli ett argument mot invandring, undrar jag...
Köpa bostäder till bidragsinvandrare var väl vad kommunen skulle göra inte låta dem ta alla hyresrätter och varken det ena eller det andra är möjligt, det första ekonomiskt det andra politiskt.
2015-08-17, 08:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Som motvikt till dina domedagsprofetior kanske man kan fundera kring hur stigande bostadspriser vid storstadsområden kommer bidra till ett lyft i andra delar av landet. Det finns gott om otroligt vackra områden i landet med billiga bostäder. Se bara vad som hänt med Falun det senaste decenniet.
Fast jag undrade om dagens trend med extremt snabbt stigande priser är uthållig, slår du ut den över hela landet ser det mindre oroväckande ut men prisstegringstakten i Sthlm just nu vill jag veta om ni tycker är uthållig över tid?
2015-08-17, 08:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Skämtar du, de protesterar högvilt t.o.m. när de får bo så temporärt under utredningstiden och då kommer politikerna direkt fram och lovar bättring. De kommer även till tillväxtorter som Stockholm om än dock till problemområden som Husby, Fittja osv. När sådana platser förslummas allt mer flyr de som kan därifrån.

Men det är förstås inte bara flyktingar som gör att Stockholm växer. Stockholm har en långsiktig tillväxt från övriga landet även när man räknar bort flyktingar.

Det är så billigt att bo på attraktiva platser i Stockholms innerstad idag att nästan alla som har ett jobb klarar av kostnaderna (även om bankerna trots det inte godkänner lån till samtliga). På sikt är det här orimligt, priserna kommer stiga till nivåer som bara de som har det gott ställt klarar. Men dit är det långt än.
Både du och jag vet att vinden håller på att vända, med dagens politik kommer kartan ritas om redan 2018.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-08-17 kl. 08:27.
2015-08-17, 08:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Både du och jag vet att bonden håller på att vända, med dagens politik kommer kartan ritas om redan 2018.

Bonden, lite oklart vad du menar med det men läste du inte det mellersta stycket?
Men det är förstås inte bara flyktingar som gör att Stockholm växer. Stockholm har en långsiktig tillväxt från övriga landet även när man räknar bort flyktingar.
Det är snorbilligt att bo attraktivt i Stockholms innerstad, alla som har jobb har råd med det. Det är på sikt inte hållbart då efterfrågan är klart högre än utbudet. Priserna kommer därför gå till en nivå där endast de som har gott ställt kommer ha råd.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-17 kl. 08:17.
2015-08-17, 08:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bonden, lite oklart vad du menar med det men läste du inte det mellersta stycket?
Det är snorbilligt att bo attraktivt i Stockholms innerstad, alla som har jobb har råd med det. Det är på sikt inte hållbart då efterfrågan är klart högre än utbudet. Priserna kommer därför gå till en nivå där endast de som har gott ställt kommer ha råd.
Vinden skall det stå, skriver från en mob som inte är helt sammarbetsvillig.

Problemet är bara att dagens prisökningstakt kommer göra även välbeställd medelklass extremt känsliga för stigande boende och lånekostnader om vi har 20 % ökningstakt av priserna.
Att Sthlm skall bli hem för världens superrika som London eller New York lär inte hända.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-08-17 kl. 08:27.
2015-08-17, 09:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vinden skall det stå, skriver från en mob som inte är helt sammarbetsvillig.

Problemet är bara att dagens prisökningstakt kommer göra även välbeställd medelklass extremt känsliga för stigande boende och lånekostnader om vi har 20 % ökningstakt av priserna.
Att Sthlm skall bli hem för världens superrika som London eller New York lär inte hända.

Jo då, det finns även superrika som vill bo i Stockholm. Vilka tror du denna mäklarfirma säljer till?

http://www.lagerlings.se/
2015-08-17, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är klart att man kan göra det, men i den takt byggena går nu skulle bostäderna bli klara lagom till att dagens studenter blir pensionärer.
Iofs rätt, men där finns redan befintliga allmänna kommunikationer i alla fall. Om man la ner flygplatsen skulle byggmöjligheterna även påverkas i stan (som kunde byggas högre) och i intilliggande områden vid flygplatsen som Spånga/Bromsten.

Ett annat sätt att få tillgång till attraktiv mark är att lägga ner kraftledningar i marken eller vattnet. Finns mycket mark som inte kan användas för att kraftfältet blir för starkt nära kraftledningen. Idag rekommenderas ett avstånd för nybyggnation om 50 m från en kraftledning med viss spänning i västerort. Om ledningen läggs ner i marken minskar det avståndet till 4 m.
2015-08-17, 10:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om kostnaden för boendet ökar snabbare än nettolönerna så kommer givetvis ett tak att uppnås så småningom. Det behöver inte handla om en bubbla som spricker, utan att priserna helt enkelt stabiliseras.

Om räntan drar iväg uppåt och vi får en ekonomisk kris med kraftigt ökad arbetslöshet bland medelklassen så kommer priserna dock att sjunka.

Jag förstår inte debatten riktigt. Varför är detta kontroversiellt?

Gud vad ni bråkar. Kan någon vara schysst och svara på min ovanstående fråga?
2015-08-17, 10:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Om KOSTNADERNA (ej priset) för att bo ökar mer än nettolönerna så kommer givetvis priserna att kunna påverkas negativt.

Men sedan hänger allt på vad marknaden tycker att boende i ett visst läge är värt. Iom den våldsamma vågen av segregering vi nu ser så kan jag själv tänka mig att folk kan vara beredda att betala för att slippa förortsproblemen och det i sig håller priserna uppe i vissa områden, där folk har gott om pengar.
2015-08-17, 10:58
Medlem
Citat:
Köpa bostäder till bidragsinvandrare var väl vad kommunen skulle göra
"Bidragsinvandrare"? Du framstår som mer och mer inskränkt och okunnig för varje inlägg du skriver. Det här är någonting som sker både när det gäller invandrare och infödda blonda och blåögda svenskar. Det har hänt, det händer och det kommer att hända i framtiden.

Citat:
inte låta dem ta alla hyresrätter
Vem har talat om alla hyresrätter?

Citat:
och varken det ena eller det andra är möjligt, det första ekonomiskt det andra politiskt.
Båda metoderna har ju fungerat i flera decennier. Dina beskrivningar speglar däremot inte verkligheten, så de är ingen mening att diskutera.

Citat:
Fast jag undrade om dagens trend med extremt snabbt stigande priser är uthållig, slår du ut den över hela landet ser det mindre oroväckande ut men prisstegringstakten i Sthlm just nu vill jag veta om ni tycker är uthållig över tid?
Jag tycker att den varit väldigt uthållig, jag hade inte orkat klättra i tio år i sträck utan att behöva vila. Men du kanske menar någonting annat än uthållig?
2015-08-17, 11:10
Avslutad
Citat:
Bubbelbabblarna menar att det inte krävs någon ekonomisk kris med åtföljande kraftig arbetslöshet för att "bubblan" ska spricka. Om räntan rör sig uppåt - enbart någon procentenhet sägs det - kommer vi få se folk gå från sina hus, vilket då utlöser en kris på bostadsmarknaden med ett utbudsöverskott och reapriser på bostäder.

Bubbelbabblarna hävdar nämligen att folk har så dåliga marginaler att minsta räntehöjning tippar marknaden. Du har säkert sett de rapsodiska berättelserna i tråden om jobbarkompisar som inte har råd att gå ut o äta i slutet av månaden mm. Minsta ökad utgift kommer knäcka några stycken sk bolånetorskar hävdas det, och då faller hela marknaden ihop som ett korthus. Sägs det. Det intressanta för bubbelbabblarna är nämligen inte om den stora massan har goda marginaler, utan man ska titta på extremfallen utanför normalfördelningen. Sägs det.
2015-08-17, 11:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om kostnaden för boendet ökar snabbare än nettolönerna så kommer givetvis ett tak att uppnås så småningom. Det behöver inte handla om en bubbla som spricker, utan att priserna helt enkelt stabiliseras.

Om räntan drar iväg uppåt och vi får en ekonomisk kris med kraftigt ökad arbetslöshet bland medelklassen så kommer priserna dock att sjunka.

Jag förstår inte debatten riktigt. Varför är detta kontroversiellt?

Kostnaderna ligger långt under vad människor klarar idag så det är lång väg kvar innan det skulle få prisökningarna att avta. Det handlar snarare om två andra faktorer:

1. Bankerna ställer krav att låntagarna klarar långt högre räntor än vad marknaden förväntar sig inom överskådlig tid.

2. Folk minns fortfarande den extrema tiden för 25-30 år sedan och lever i en tro att det var en normal tid och att därför räntorna ska tillbaks till de nivåerna. Det är däremot fel, det var ingen normal tid och inget tyder på att vi ska tillbaks till denna extrema ekonomi.

För varje år som går kommer både banker och låntagare bli allt mer inställda på att låga räntor på några procent är normalt. I takt med det kommer både banker och låntagare sänka sina kalkylräntor med följd att vi får kraftiga prisökningar. Det här är en process vi är inne i men det kommer ta flera år innan det är över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in