2015-08-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Här är åklagaren Robert Näppis uttalande om likheter med dubbelmordet i Linköping (sorry om det redan postats):
Det skulle väl vara näst intill sensationellt om det var samma GM. Men vad menar åklagaren egentligen? Att det är samma typ av vapen? Eller omständigheter? Det måste ju inte nödvändigtvis betyda att det är samma GM.

http://www.expressen.se/nyheter/dna-spar-har-sakrats-efter-mordet-i-runby/

Citat:
Efteråt mordet i Linköping för elva år sedan kastade mördaren vapnet, en blodig butterflykniv, på marken. På en papperskorg, något kvarter från mordplatsen, dumpade han sin stickade mössa. Trots att polisen har mördarens DNA har man inte lyckats gripa någon misstänkt.

Jag sätter mina cash på att beröringspunkten handlar om att polisen hittat mordvapnet med DNA, samt hittat ytterligare något objekt i närheten som tillhörde GM med samma DNA på.
Snöret kanske ? Eller något dumpat plagg.
Citera
2015-08-17, 13:48
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Inte helt ovanligt med två GM, tänk på Sturebymordet 2009 och som begicks (re. anstiftades) av två då 16-åriga ungdomar.

Jo, men här syftas det på två GM som begår överfallsvåldtäkt med dödlig utgång. Det är extremt ovanligt.
Citera
2015-08-17, 13:49
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag tror att han menar att även i detta fallet finns mordvapnet (kanske repet som hittades?) kvar på platsen, samt att man säkrat DNA, men trots det inte har funnit GM.
Jag tror INTE att man på något sett tror att det är samma GM.

Då säger man "likheter" inte "beröringspunkter".
Citera
2015-08-17, 13:50
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Jag sätter mina cash på att beröringspunkten handlar om polisen hittat mordvapnet med DNA, samt hittat ytterligare något objekt i närheten som tillhörde GM i med samma DNA på.
Snöret kanske ? Eller något dumpat plagg.

Så åklagaren vill förbereda UV-borna på att detta inte kommer klaras upp? Eller varför jämföra med ett ouppklarat fall?
Citera
2015-08-17, 13:51
Medlem
Klarabella79s avatar
Det med pinnat etc får mig att tänka på en annan kille som gjorde liknande mot sitt ex och åkte dit för grov våldtäkt och mordförsök, är nu frisläppt. Alexander ghebru (gick i min skola för övrigt och fick en chock när jag såg efterlysningen på idioten i media för ett antal år sen).

Att åklagaren ser beröringspunkter som den i linköping antar jag beror på att gärningsmannen är även här okänd och finns inte i dna-registret.
Citera
2015-08-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant, det förklarar i så fall varför reg.numret i annonsen går till en släpkärra.

Annonsen med den gula Triumphen var från 2007, och enligt fordonsdatan köpte nuvararande ägaren den år 2008.

I så fall kan nuvarande ägaren inte vara samma person som den 42-årige A*G som tidigare omnämnts i tråden. A*G har enligt merinfo.se tre fordon, men inget är samma modell/årgång som ovanstående. Däremot är det inte omöjligt att A*G var säljaren till Triumphen år 2007/2008. (Enligt fordonsdatan har den gula Triumphen haft 12 st. ägare).

Litet intressant också att nuvarande ägaren är bosatt i Stockholm - inget avgörande för det här fallet - men i så fall kanske sannolikt att även säljaren (A*G?) också är från Stockholmsområdet (exempelvis Solna).

HZP667 ägdes mellan 2006-11-04 och 2008-07-24 av en man idag 65 år i Uppsala
Citera
2015-08-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Det med pinnat etc får mig att tänka på en annan kille som gjorde liknande mot sitt ex och åkte dit för grov våldtäkt och mordförsök, är nu frisläppt. Alexander ghebru (gick i min skola för övrigt och fick en chock när jag såg efterlysningen på idioten i media för ett antal år sen).

Att åklagaren ser beröringspunkter som den i linköping antar jag beror på att gärningsmannen är även här okänd och finns inte i dna-registret.
Vart bor denna stjärna?
Citera
2015-08-17, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag tror att han menar att även i detta fallet finns mordvapnet (kanske repet som hittades?) kvar på platsen, samt att man säkrat DNA, men trots det inte har funnit GM.
Jag tror INTE att man på något sätt tror att det är samma GM.

Är det inte lite för tidigt att säga att de har dna från mördaren men att det inte hittat någon det matchar med? De har nu börjat topsa människor som är intressanta i utredningen men har de redan fått svar?
Citera
2015-08-17, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sompathaman
Vet inte om någon har nämnt det här tidigare, men jag har en bekant som bor granne med en polis här i upplands väsby. Men dem hittade henne helt naken och pinnar ska vara nerkörda i ansiktet och halsen samt underlivet. Vet själv inte om detta är sant men den som berättade det hade ingen anledning att ljuga.

Citat:
Ursprungligen postat av sompathaman
Jag sa inte att det var sant vi får helt enkelt se om dem går ut med det eller inte, hon kanske inte ens har blivit våldtagen? Personen som berättade det för mig kanske är mytoman, om man tänker efter så är det inte helt omöjligt. Men enligt den här personen så ska en granne till hen så(som tydligen jobbar som polis i Upplands Väsby) ska kvistar och pinnar vart nerkörda genom halsen till magen och i ansiktet samt underlivet. Och hon ska ha hittats naken. Men som sagt så kan det ju vara rent skitsnack då jag själv inte har hört polisen säga detta. Och jag är inte insatt i själva fallet jag ville bara dela med mig av vad jag hörde. Men eftersom jag bor i Upplands Väsby så tror jag att många hittar på massa skit. Vi får se helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hemphill
Fick nyss höra att en kollegas fru känner någon som befanns sig i spåret när mordet ska ha skett och den personen ska ha sett en man komma springande ut ur skogen med ett baseball trä.

Fick också höra att BO var sönderslagen och pinnar i bla ögonen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Det är inte bekräftat men ryktet går att hon fick pinnar uppstoppade i både vaginan och analen. Samt att dom hade tryckt in pinnar genom hennes ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Att hon blev flådd kan jag hålla med dig, men det där med pinnarna har jag fått höra från flera säkra källor. Vad du vill tro på är din ensak.

EDIT: det där med pinnarna har även nämnts tidigare i tråden innan jag skrev det, bara inte lika detaljerat.

Vi kan nu alltså konstatera att din och de andras säkra källa är en person som bor granne med en polis.
Det är samma rykte som spridits via en person till flera och sedan har det tagit fart.
Är det troligt att en polis skulle sprida såpass känslig information till sin granne ? Eller till någon i sin familj ? Och att de i sin tur skulle sprida det till grannen ?
Nej.
Citera
2015-08-17, 14:01
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Är det inte lite för tidigt att säga att de har dna från mördaren men att det inte hittat någon det matchar med? De har nu börjat topsa människor som är intressanta i utredningen men har de redan fått svar?

De menar att det inte finns någon match mot alla brottslingar i deras register.
Citera
2015-08-17, 14:02
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Vi kan nu alltså konstatera att din och de andras säkra källa är en person som bor granne med en polis.
Det är samma rykte som spridits via en person till flera och sedan har det tagit fart.
Är det troligt att en polis skulle sprida såpass känslig information till sin granne ? Eller till någon i sin familj ? Och att de i sin tur skulle sprida det till grannen ?
Nej.

Helt otroligt är det inte. Poliser är bara människor. Vilket de har bevisat om och om igen under de senaste åren. Som exempel ta polisen som hade känslig information från sitt jobb på sin privata e-mail, som sedan blev hackad.
Citera
2015-08-17, 14:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jo, men här syftas det på två GM som begår överfallsvåldtäkt med dödlig utgång. Det är extremt ovanligt.

Är det bekräftat att det rör sig om en "överfallsvåldtäkt"? Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in