2015-08-16, 20:44
Medlem
Trillskes avatar
Absolut, gemene man har ingen aning om hur horribel dagens lösning är. De vet inte att de tvingas slava för banken, och de vet inte ens vilka enorma summor de betalar till visa/mastercard. Gemene man tror att det är tryggt att använda sina kort till allt - de får ju tillbaka pengar vid stöld. Vad de inte vet är att de betalar multum för detta hela dagarna, vid varenda lite transaktion. De tvingas betala enorma summor för en omodern lösning, och den enda anledningen är att det ska göra improduktiva/kontraproduktiva ägare av systemen rika.

Lite på samma sätt som gemene man tror att det är arbetsgivare som betalar arbetsgivaravgifter. Konvergensen för ett toppstyrt omoraliskt system är förstås just dolda avgifter för dem som betalar, annars fastnar inte lösningen.

Det är alltså inte uppenbart för gemene man varför de borde använda bitcoin till något alls.

Däremot är det olyckligt att du råkade läsa artikeln, eftersom den är skriven av någon som är fullständigt IQ-befriad. Segway liksom? Det finns korkade människor, och så finns det korkade människor.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-16 kl. 20:47.
Citera
2015-08-16, 23:41
Medlem
Twhds avatar
Vad fan händer? jag har räknat med att priset kan dippa under 250, men 220usd går min smärtgräns.
Medelpriset på coinsen jag köpt låg visserligen på 180-195usd/btc, och det var ej investeringssyfte,
men man börjar ju bli ganska orolig. Tror ni dippen fortsätter <200/btc?
Citera
2015-08-17, 01:17
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twhd
Vad fan händer? jag har räknat med att priset kan dippa under 250, men 220usd går min smärtgräns.
Medelpriset på coinsen jag köpt låg visserligen på 180-195usd/btc, och det var ej investeringssyfte,
men man börjar ju bli ganska orolig. Tror ni dippen fortsätter <200/btc?
Öh, va? Bitstamp ligger på $255, vi har alltså fortsatt svagt positiv trend för typ hela året. Gentemot dollarn alltså, mot SEK är det såklart starkare. Vilken dipp?

Sätter du en "smärtgräns" på $220 orkar du förövrigt alltså inte ens hålla SEK eftersom kronan uppenbarligen kan droppa på det sättet mot dollar. Skulle bitcoin börja visa upp samma stabilitet som SEK vore det snarare fantastiskt (samt helt meningslöst att hålla SEK eftersom du betalar för stabiliteten när du håller fiat). Det lär å andra sidan inte hända på mycket länge.
Citera
2015-08-17, 01:32
Medlem
Twhds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Öh, va? Bitstamp ligger på $255, vi har alltså fortsatt svagt positiv trend för typ hela året. Gentemot dollarn alltså, mot SEK är det såklart starkare. Vilken dipp?

Sätter du en "smärtgräns" på $220 orkar du förövrigt alltså inte ens hålla SEK eftersom kronan uppenbarligen kan droppa på det sättet mot dollar. Skulle bitcoin börja visa upp samma stabilitet som SEK vore det snarare fantastiskt (samt helt meningslöst att hålla SEK eftersom du betalar för stabiliteten när du håller fiat). Det lär å andra sidan inte hända på mycket länge.
Dipp och dipp, menar i förhållande till när priset steg efter omröstningen i Grekland. Var uppe i 295 i några dagar, 290 i runt en vecka, 280-285 i två veckor, om jag minns rätt.
Citera
2015-08-17, 03:36
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twhd
Dipp och dipp, menar i förhållande till när priset steg efter omröstningen i Grekland. Var uppe i 295 i några dagar, 290 i runt en vecka, 280-285 i två veckor, om jag minns rätt.
Sure, men jag skulle snarare kalla det en spik. Blir ett visst spekulationstryck och sedan ska folk dumpa vinsten, men hittills under hela året har vi ändå ökat botten och konvergerar lite högre hela tiden.

Angående din rädsla överlag så är den dock såklart befogad, det är fortfarande en så liten marknad och oviss utveckling att det såklart är större risk att hela bitcoins värde försvinner över en natt än att tex USD gör det. Om USD blir värdelöst får vi antagligen lite förvarning och hinner agera.
Citera
2015-08-17, 13:32
Medlem
Vi har en pågående fork i bitcoinnätverket, det påverkar priset nedåt,

https://medium.com/@octskyward/why-is-bitcoin-forking-d647312d22c1
Citera
2015-08-17, 13:44
Medlem
pterodactyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cande
Vi har en pågående fork i bitcoinnätverket, det påverkar priset nedåt,

https://medium.com/@octskyward/why-is-bitcoin-forking-d647312d22c1

När du säger bitcoinnätverket låter det som blockchain har forkat, vilket den inte har gjort. Dom riktigt stora aktörerna som kan påverka bitcoin priset använder inte ens programet bitcoin core eller bitcoin XT (Vilken är en redan existerande fork av bitcoin core) .
Citera
2015-08-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pterodactyl
När du säger bitcoinnätverket låter det som blockchain har forkat, vilket den inte har gjort. Dom riktigt stora aktörerna som kan påverka bitcoin priset använder inte ens programet bitcoin core eller bitcoin XT (Vilken är en redan existerande fork av bitcoin core) .

ah right.. thank you for the pointer, jag trodde verkligen att nätverket också forkat. okej okej, det är endast mjukvaran dom syftar på en s.k "Soft" fork. Dock står jag kvar vid mitt utlåtande, "forken" av bitcoin core påverkar priser neråt. Och jag tror det är bra att vi får decentralisering av utvecklandet och att det kommer stärka bitcoin än mer framöver.
Senast redigerad av cande 2015-08-17 kl. 14:38.
Citera
2015-08-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainfeldt
Du kan se dom privata nycklarna för alla addresser/nycklar under Tools -> Private Keys -> Export

Om jag exporterar dem så måste jag spara dem någonstans på datorn och de vill jag inte då det känns som en säkerhetsrisk, även om jag lägger dem i papperskorgen direkt.. Men hur får jag tillgång till min privata nyckel med hjälp av de 12 orden och går det att återställa även om electrumklienten försvinner från min dator eller nätet?
Citera
2015-08-18, 17:49
Bannlyst
hur skaffar man en pool?

Och vad är " 4 hour bitcoin mining contract"? Är det typ man köper in sig på en större minging och får pengar under 4 timmar?
Citera
2015-08-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Om jag exporterar dem så måste jag spara dem någonstans på datorn och de vill jag inte då det känns som en säkerhetsrisk, även om jag lägger dem i papperskorgen direkt.. Men hur får jag tillgång till min privata nyckel med hjälp av de 12 orden och går det att återställa även om electrumklienten försvinner från min dator eller nätet?

för det första måste du förstå att 12 ord seed i electrum skapar inte EN nyckel utan ~20st nycklar. (alla som finns under fliken addresses).

och varför svill du exportera EN nyckel och spara den? spara seeden så kan du återskapa ALLA NYCKLAR istället.

Tänk dig att 12 ord seed = privat nyckel för ALLA ~20 nycklar som skapades...

https://electrum.orain.org/wiki/Frequently_Asked_Questions

Citat:
Ursprungligen postat av Barclays123
hur skaffar man en pool?

Och vad är " 4 hour bitcoin mining contract"? Är det typ man köper in sig på en större minging och får pengar under 4 timmar?

4hour mining contract = den minar bitcoins i 4h åt dig

men helt seriöst ge dig inte in på mining om du inte vet vad du gör. Det är en kostnad och inte en investering.
Senast redigerad av rainfeldt 2015-08-18 kl. 17:57.
Citera
2015-08-18, 17:55
Medlem
dubbelpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här