Citat:
Ursprungligen postat av
Hudge.beat
Vilken modell eller modellerna är kan jag inte veta på rak arm eftersom det inte är jag som tagit fram dem eller använt dem till att komma fram till de baissiga prognoserna. Men antagligen har de bl.a. missbedömt politikernas ovilja att stoppa utvecklingen
Det har ju inte handlat om att stoppa utvecklingen, utan om att skapa och elda på den. Situationen före finanskrisen var inte så märkvärdig för Sverige, det vill säga hela den problematiska situationen (vad gäller just kreditexpansion) är rätt ny. Självfallet har folk bedömt detta fel, det har mer eller mindre precis hela marknaden gjort. Även de som står för besluten har bedömt sina beslut helt fel.
Vilket också betyder att om det du menar med "modell" handlar om tex cornucopias syn på situationen så har den inte på något vis fallerat. Sen är han en grisbloggare så han har även stuckit ut näsan och gissat på kollaps vid tidpunkter, men det vet han ju själv är grisbloggeri snarare än har något att göra med en intellektuellt ärligt analys.
Du har helt rätt i att många människors modeller, inklusive mina egna analyser, skulle behöva omprövas vid vissa scenarion, exempelvis om vi får en stabilt stagnerad marknad utan en rejäl krasch, eller höga räntor och ickesubventionerande politik utan krasch, etc, etc. Men det har tvärt om blivit mindre troligt de senaste 2-3 åren, om något.