2014-10-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Generella logiken är att "priserna kommer öka så förbannat jävla mycket så det gäller att passa på så man får vara med om prisökningen istället för att stå där och inte ha råd att köpa". Typ.

Det är inte ett resonemang du ska lyssna på någonsin inför ett köp förövrigt. Du kan tvärt om förutsätta att den som ger tipset antingen är en slug säljare eller helt dum i huvudet.

Rekommenderar cornucopia.cornubot.se för detta.

Han är något av ett internettroll och alltså inget vidare om man är känslig för överdrifter och provokationer, däremot när det kommer till just grafer, statistik, och liknande så är det en mycket bättre källa än de flesta. Väldigt, väldigt mycket bättre än den "officiella" information man kan stöta på från centralt håll.

Haha, grymt ju, mannen har attityd.
2014-10-24, 12:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Det brukar åtföljas av. Ingen kommer att ha råd att köpa i framtiden. :-)
Fantastiskt. I sverige jobbar vi minsann inte med marknader.
2014-10-24, 14:17
Medlem
Sweetiepies avatar
Kan inte någon förklara vad som händer när bobubblan crashar. Priserna bara börjar rasa plötsligt?

Vore fantastiskt. Då kommer åtminstone jag och väldigt många mer rusa för att köpa en ny bostadsrätt till vrakpris. Perfekt!

Eller är det så att en bocrash måste föranledas av en djup ekonomisk finanskris där räntan flyger i topp?
2014-10-24, 14:37
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Kan inte någon förklara vad som händer när bobubblan crashar. Priserna bara börjar rasa plötsligt?

Vore fantastiskt. Då kommer åtminstone jag och väldigt många mer rusa för att köpa en ny bostadsrätt till vrakpris. Perfekt!

Eller är det så att en bocrash måste föranledas av en djup ekonomisk finanskris där räntan flyger i topp?
Om du med fler har råd så kraschar inte priset längre, alternativt är inte bostäderna längre attraktiva, d.v.s. det är ett märkligt resonemang att alla skulle springa ut och köpa lägenheter till "vrakpris".

Å en sidan är det så att artificiell anabola-stimulans (I.E. ge ytliga muskler till de som är svaga) håller priserna uppe, å andra sidan kommer du fortfarande få fightas med andras egentliga resurser i händelse av krasch. Det finns visserligen en mängd scenarion där du skulle kunna köpa lägenheter i stockholms innerstad för en liten bråkdel av vad de kostar idag - men dessa scenarion innebär samtidigt att du inte kommer vilja flytta dit eller åtminstone inte längre ser det som "vrakpriser".

Eftersom kraschande marknader naturligt underskjuter finns vissa teoretiska möjligheter att göra bra affärer, men i praktiken är även den möjligheten extremt överskattad. Det finns tex några i den här tråden (och utanför) som tror att de är marknadshajar som utmanövrerade marknaden under 90-talet eller tidigt 2000, när den sanna naturen kring detta inte är att de gjorde ett klipp, utan att de är dumma i huvudet och har tillgång till tangentbord och internet.

Läs och lyssna med försiktighet med andra ord.
2014-10-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Vore fantastiskt. Då kommer åtminstone jag och väldigt många mer rusa för att köpa en ny bostadsrätt till vrakpris.

Troligtvis kommer du inte köpa bostadsrätt om redan har ett boende. Eftersom folket tenderar att extrapolera den senaste tidens prisutvckling kommer de flesta tänkta att priserna kommer gå ned ytterliggare av avvaktar köpet. Det är väl därför man efter en prisbubbla alltid underskjuter.

Ingen rusning till IT aktier 2002 precis.
Många människor tyckte men var dum i huvudet när man köpte villa under 90 talet eftersom de säkert trodde att priserna skulle falla för evigt.
Samma människor sitter säkert idag och kallar de som inte köper bostad för korkade eftersom de tror att priserna ska stiga för evigt.
Senast redigerad av springa 2014-10-24 kl. 23:16.
2014-10-25, 13:56
Bannlyst
Finns det nån tidslinje för när kraschen förväntas?
2014-10-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101

Tidigare i forumet har det pratats om 2017-2018 mest av demografiska själ. Titta tillbaka i detta forum så hittar du mer.
2014-10-25, 17:22
Medlem
Trillskes avatar
Är någon seriös när de gissar tidpunkter för krasch och liknande?

Typ "den här gång är det annorlunda, den här gången fattar jag"? Ingen visste att marknaden skulle krasha när den gjorde det, ingen visste att vi skulle ha detta bubbelrally, etc. Är man då så dum att man i efterhand tror man kan förklara det och därför är visare nu, eller vadå?

Det finns ett antal sätt att närma sig en analys av systemet, men att gissa dess kortsiktiga utfall ska nog betraktas som hokus pokus. Folk begriper generellt detta när de råkar vinna (eller förlora) på roulett - varför så svårt att förstå det i sådanna här fall?

(Finns undantag till roulett-exemplet, men eftersom dessa brukar kallas "torskar" illustrerar det snarare poängen, och misslyckandet i att en torsk kallar någon annan en torsk)
2014-10-25, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101

Jag var inne på år 2007, 2008, år 2007, 2008 . Det var på gång då också. En d-a oro var det, några månader.

Men så inledde riksbankerna sina aktioner och därefter har jag inte vågat att gissa.

Jag undrar dock om inte "det är ett sådant litet utbud" är ett tecken på toppen, underförstått att säljarna begär för höga priser än vad som leder till försäljning, så att objekten dras in utan avslut. Då torde det vara på gång nu, vändpunkten, men den skulle ha varit på gång i flera månader nu isåfall.
2014-10-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag undrar dock om inte "det är ett sådant litet utbud" är ett tecken på toppen, underförstått att säljarna begär för höga priser än vad som leder till försäljning, så att objekten dras in utan avslut.
Detta är inte alls underförstått, vad har du för belägg för att dra en sån slutsats?
2014-10-25, 22:22
Avslutad
Förväntade kraschen är sisådär 5-10 år efter Sverige strypt 90% av invandringen till Sverige. Tills dess kommer det vara ständig efterfrågan på bostäder. Speciellt nu när Migrationsverket själva har börjat köpa bostadsrätter. Förstår inte hur folk kan tro något annat.
Senast redigerad av priz 2014-10-25 kl. 22:26.
2014-10-25, 22:34
Medlem
Fallmans avatar
Jag behöver lite hjälp med vad ni tror :

Jag har planer på att köpa en tomt för under 1 miljon kronor. (Alla tomterna där ligger för det priset)
Och bygga ett hus förstås på det, kommer göra det mesta själv för att få ned de flesta kostnader.

Men den stora frågan är. Om en bostadsbubbla kommer..

Vad kommer priset hamna på. Om jag lyckats bygga huset under 3 miljoner, och en bubbla infaller... Ett nybyggt hus bör man väl ändå få tillbaka pengarna på även om det kan bli svårsålt med tanke på allas ekonomi.

Eller kommer det vara helt idiotiskt att bygga i dessa tider. Känns som man inte kan vänta allt för länge heller.

Hur tänker ni , och kan ni sätta er in i min planering och mina funderingar?

----

Om man jämför med ett hus lite över 2 miljoner som kräver massa renoveringar , som i slutändan slutar i samma prisklass som ett nybyggt hus, Så känns det just nu smartast med att bygga nytt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in