Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Hudge.Beat,
Du missar en sak - vilka är dessa "ni"?
Den enda jag personligen känner till som passar profilen du lägger fram är cornucopia. Är det han du skriver om?
Vad är det för modell som har presterat dåligt historiskt?
"Ni" är ganska många personer, bl.a. cornucopia, Bengt Hansson, Stellan Lundström samt skribenter i denna tråd. Om man varit uttråkad och kollat kommentarsfältet på Di.se så har varje bostadsartikel sen många år tillbaka genererat tresiffrigt antal kommentarer där den stora majoriteten raljerar över bolånetorskarna. Sen finns det såklart personer som har relevanta poänger också.
Vilken modell eller modellerna är kan jag inte veta på rak arm eftersom det inte är jag som tagit fram dem eller använt dem till att komma fram till de baissiga prognoserna. Men antagligen har de bl.a. missbedömt politikernas ovilja att stoppa utvecklingen samt hushållens ekonomiska styrka och vilja att spendera pengar på att bo "bra". Du har väl själv pratat en del om framtida decentralisering och minskad vilja att bo i storstadsområden, något jag själv inte ser framför mig de närmaste decennierna. Om du och jag skulle jämföra våra modeller skulle kanske modellerna vara liknande men vårt indata skulle skilja sig på den fronten och därmed komma fram till olika slutsatser.