2015-08-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Hahaha "visst finns det en gemensam kategori". Så kul när ateister försöker slingra sig undan sanningen.

Men bra du erkände den gemensamma faktorn. Vårt medvetande. Man måste vara skadad på något sätt ifall man inte känner igen sig själv i andra människor. Allmänmänsklig verklighet som lycka och lidande.

Så emotioner är gemensamt för alla människor? Det du känner kan vem som helst känna?
Missförstår du med flit? De flesta människor har känslor,men dom delar inte känslor. Jag känner inte det du känner,men jag kan ha liknande känslor.
Citera
2015-08-16, 16:43
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Missförstår du med flit? De flesta människor har känslor,men dom delar inte känslor. Jag känner inte det du känner,men jag kan ha liknande känslor.

Det menar jag inte heller. Men det medvetandet du har i din hjärna är likadant i alla andras. Även om du inte kan läsa mina tanker, känna mina känslor etc...

Du förvirrar perception med medvetande.
Senast redigerad av Herz 2015-08-16 kl. 16:47.
Citera
2015-08-16, 16:49
Medlem
Citat:
Det menar jag inte heller. Men det medvetandet du har i din hjärna är likadant i alla andras. Även om du inte kan läsa mina tanker, känna mina känslor etc...

Du förvirrar perception med medvetande.
Ja,kanske likadant. Men ej samma.
Citera
2015-08-16, 16:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men det medvetandet du har i din hjärna är likadant i alla andras.

Lyckligvis inte. T.ex. har jag en tydlig förståelse av logikens funktioner, och du verkar vara logik-imbecil så jag skiljar mig avsevärt från dig.
Citera
2015-08-16, 16:54
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ja,kanske likadant. Men ej samma.

Perception är olika, väldigt olika. Men medvetandet är samma. Det är absurt att påstå motsatsen, ta bara en känsla som lycka. Det är något alla kan känna.
Citera
2015-08-16, 16:55
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Lyckligvis inte. T.ex. har jag en tydlig förståelse av logikens funktioner, och du verkar vara logik-imbecil så jag skiljar mig avsevärt från dig.

perception är olika, inte medvetandet.
Citera
2015-08-16, 16:56
Medlem
Citat:
Perception är olika, väldigt olika. Men medvetandet är samma. Det är absurt att påstå motsatsen, ta bara en känsla som lycka. Det är något alla kan känna.
Ja men olika mycket och olika ofta. Och av olika saker. Förstår dock inte vad detta har med religion/ateism att göra?
Citera
2015-08-16, 17:02
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ja men olika mycket och olika ofta. Och av olika saker. Förstår dock inte vad detta har med religion/ateism att göra?

Har inget med ateism att göra, men ateister försöker förneka spiritualitet genom att säga att medvetandet inte är gemensamt för alla. Spiritualitet och den religiösa/mystiska upplevelsen är inte ogiltig bara för att ateister tror att medvetandet är unikt för alla.

Jag hävdade att även om man tar bort religion så är fortfarande frågorna som religioner försökt besvara under flera millennium fortfarande giltiga.

Som sagt det FINNS perceptuella skillnader men medvetandet i sig är gemensamt för alla. Hur annars definiera vad som är sanningen?
Citera
2015-08-16, 17:05
Medlem
Citat:
Har inget med ateism att göra, men ateister försöker förneka spiritualitet genom att säga att medvetandet inte är gemensamt för alla. Spiritualitet och den religiösa/mystiska upplevelsen är inte ogiltig bara för att ateister tror att medvetandet är unikt för alla.

Jag hävdade att även om man tar bort religion så är fortfarande frågorna som religioner försökt besvara under flera millennium fortfarande giltiga.

Som sagt det FINNS perceptuella skillnader men medvetandet i sig är gemensamt för alla.
Ja,frågorna är giltiga,men dom tillhör inte religion endast. Och medvetandet har så gott som alla människor,så långt är jag med dig. Men längre sträcker jag mig inte.
Citera
2015-08-16, 17:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Men nu ÄR medvetandet till viss del unikt för alla.

Citat:

Som sagt det FINNS perceptuella skillnader men medvetandet i sig är gemensamt för alla.

Lär dig elementär logik (en kunskap som ditt medvetande tydligen INTE delar med normalbegåvade).
Citera
2015-08-16, 17:09
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men nu ÄR medvetandet till viss del unikt för alla.

Perception är unikt för alla, men medvetandet är likadant för alla.

Citat:
Lär dig elementär logik

Något du själv har problem med. Bara för att religioner har gjort en del dåliga saker så betyder inte det att den spirituella eller mystiska upplevelsen är ogiltig.
Citera
2015-08-16, 17:14
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ja,frågorna är giltiga,men dom tillhör inte religion endast. Och medvetandet har så gott som alla människor,så långt är jag med dig. Men längre sträcker jag mig inte.

Bra då är vi överens där. Dom tillhör inte någon organiseras religiös sekt, men den religiösa eller spirituella världen eller realitet är fortfarande giltig. Den är där vare sig du vill det eller inte, spelar ingen roll hur mycket du försöker springa ifrån den och låtsas som att den inte finns.

Precis, alla människor är medvetna och det medvetandet är gemensamt för alla. Och igen, blanda inte ihop perception med medvetande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in