Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-08-13, 00:28
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nja, det handlar inte så mycket om själva sakfrågorna som du vill få det till.
En viktig, kanske den viktigaste, orsak till varför vissa kandidater segrar beror på vilken exponering i media de får.
Som du skriver så är det inte ovanligt att radikalare röster rör om i början av valkampanjen, men de har inte samma ekonomiska stöd i bakgrunden, och de kan inte sköta sina kampanjer lika effektivt som de som har mäktiga grupper bakom sig.
Därför blir det omöjligt at säga om dessa mer okända, men radikalare, kandidater hade klarat sig om de haft lika stort stöd bakom sig.

Trumps sympatisörer kommer inte att bry sig om innehållet av Trumps svar, de bryr sig mest om hur han svarar.
Därför kommer han inte "förlora" någon debatt för att han, som tex Palin, inte klarar av att svara. Om han inte kan något svar så kommer han istället vända på det och framställa sin motståndare (som ställde frågan) som "elit, intellektuell och verklighetsfrämmande", medan Trump själv står med alla benen på jorden etc.

Palin hade kunnat klara sig bättre om hon hade gjort på samma sätt. Men både hon och henne kampanj fick panik. Men i ärlighetens namn finns det ändå ingen president eller presidentkandidat som måste kunna allt.

Å andra sida så brukar de flesta presidentkandidater kunna något,
eller i.a.f. kunna låtsas vara kunniga.

Om man likt Trump orerar om att "bomba IS oljefält i Irak",
när IS oljefält inte finns i Irak, ja då borde man kanske hålla käften,
eller på sitt vanliga maner övergå till personangrepp på den som ställde frågan.

Att aldrig ge några svar på frågorna försökte sig f.ö. Perot på och hans kampanj kollapsade,
eftersom väljarna till slut tröttnade på att aldrig få några klara besked.

Obama kom i mångt och mycket undan med samma metodik,
men Obama hade till skillnad från Trump, en enig mediakår bakom sig,
som helt enkelt låt bli att ställa de svåra frågorna till honom.
2015-08-13, 09:36
Medlem
http://www.theguardian.com/us-news/2015/aug/12/donald-trump-expands-lead-iowa-poll
I CNN/ORCs poll har Trump ökat till 22% i Iowa. Något mer förvånande är att Carson där ligger på andra platser 14%.
2015-08-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMet
http://www.theguardian.com/us-news/2015/aug/12/donald-trump-expands-lead-iowa-poll
I CNN/ORCs poll har Trump ökat till 22% i Iowa. Något mer förvånande är att Carson där ligger på andra platser 14%.
Och här är hela pollen:

http://edition.cnn.com/2015/08/12/politics/cnn-orc-poll-iowa-republican-caucus-data/index.html

Min starkaste reaktion gäller Jeb Bush låga siffror. 5%! Jag håller med dig om att Ben Carsons 14% också är förvånande, även om jag redan innan detta blev rejält förvånad över hur bra det gick för honom i debatten kontra vad jag tyckte om hans announcement-speech.
2015-08-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Och här är hela pollen:

http://edition.cnn.com/2015/08/12/politics/cnn-orc-poll-iowa-republican-caucus-data/index.html

Min starkaste reaktion gäller Jeb Bush låga siffror. 5%! Jag håller med dig om att Ben Carsons 14% också är förvånande, även om jag redan innan detta blev rejält förvånad över hur bra det gick för honom i debatten kontra vad jag tyckte om hans announcement-speech.

Vad man inte får glömma bort är följdfrågorna:
RP2
15% har bestämt sig
19% lutar åt någon kandidat
66% har inte bestämt sig
För dessa 66% vore intressant att man hade ställt samma följdfråga man gör i svenska partiundersökningar, "Om du inte har bestämt dig helt, vilken lutar du mest åt?"

RP4
Bäst representer Republikaners värdegrund såsom dina egna
Carson 14%
Trump 12%
Carson slår Trump på den.

Bäst chans att vinna valet i November 2016
Trump 22%
Bush 16%
Det verkar vara en stor skillnad där men då är mångas röster lagda på kandidater som inte kommer att finnas med på hela resan.

Är mest sannolik att ändra hur saker sköts i Washington
Trump 44%
Carson 9%

Det är där mycket av Trumps styrka hos sina följare ligger - att förändra Washington och dess "infrastruktur". Men denna struktur har de trots allt skapat själva, såväl Demokrater som Republikaner, för att ingen skall kunna få för stor makt. Att någon skall kunna göra något konkret för att påverka eller ändra den ser jag som nästintill omöjligt.
2015-08-13, 18:11
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMet

Och 17, respektive 19% i de två andra polls som genomförts i Iowa de senaste dagarna.
För två veckor sedan så pollade Trump 31% i Iowa.

Så om Trump de senaste dagarna har fått 17 till 22%
och för två veckor sedan hade 31%, så skulle jag inte kalla det för en ökning.

Kasten fram och tillbaka för Trump har dock varit extremt stora på extremt kort tid
och många opinionsundersökningar har gett och kommer att ge opålitliga resultat,
så det ska bli intressant att se trenden i andra undersökningar de närmsta veckorna.
2015-08-13, 20:52
Medlem
Ostrobothnias avatar
Tror nog Trump har kommit över en tröskel nu som gör att han inte kommer punktera iaf ett par primärval in. Om det är främst missnöjesröstare han drar blir den stora fråga om han kan locka mainstreamväljare från de kandidater som faller bort - eller konsolidras dessa hos de mer traditionella kandidaterna.

Jag är fortfarande lite väl förskräckt över Trumpens lätt hysteriska tonläge men kan kanske se det positiva i att han kan utmana och kasta grus i maskineriet i det annars korrumperade premiärvalen (och politiken i allmänhet).
2015-08-13, 21:28
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Det var en retorisk fråga.

Vad är själva kärnan i att du ogillar Trump så mycket? Har det att göra med han icke pk stil, frisyr eller är det den illegala invandringen du stödjer av någon anledning?

Det förstår du väl själv vad det handlar om, Ondahamstern är en klassisk gråsosse med hat mot kapitalister, dessutom om de skryter om sin framgång gör det ännu värre.

Man kommer långt i världen med ha stark social kompetens vilket Trump har då han vet vilka knappar han ska trycka på för att få med folket, alla kan inte vara lika tråkiga och trångsynta som Ondahamstern, då skulle hela världen se ut som Sverige och det vill man ju inte.
2015-08-14, 15:38
Medlem
Ondahamsterns avatar
Det ska bli intressant och se hur vissa delar av det republikanska partiet kommer att reagera på att Donald Trump inte vill lägga ner Planed Parenthood utan att han bara vill ta bort abort delen som han påstår sig vara emot. (Jag tror inte han är så pro-life som han vill framstå då han har varit pro-choise för bara 15 år sedan)
2015-08-14, 21:36
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det ska bli intressant och se hur vissa delar av det republikanska partiet kommer att reagera på att Donald Trump inte vill lägga ner Planed Parenthood utan att han bara vill ta bort abort delen som han påstår sig vara emot. (Jag tror inte han är så pro-life som han vill framstå då han har varit pro-choise för bara 15 år sedan)

Jag lägger inte så stor vikt vid vad han (Trump) har sagt tidigare i egenskap av businessman..... han verkar i en stad (NYC) som är övervägande vänster liberal & då tjänar man definitivt inget på att gå emot strömmen. Nu har han dels gjort sin förmögenhet samt valt att ge sig in i politiken & då är läget annorlunda.... exempel, hans två söner är mycket starka försvarare av the second amendment & de har på senare tid övertygat honom om vikten av gun rights.
2015-08-16, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Hur stor chans har han?

Kan han lyfta USA ur depressionen?

Skämtar du? Han blir den som slutligen sätter spjutet i USAs världsdominans.
Tyvärr skulle han nog ta en eller ett par länder med sig i fallet. Kanske hela USAs lydrike i Europa.
USA blir allt mer impopulärt och allt mer skuldsatt. En okänslig kluns som Trump slulle totalalienera större delen av världen, inklusive många delar av Europa.
Blir han Republikanernas kandidat eller rent av president så tappar jag min sista uns av respekt för USA.
2015-08-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Donald Trump New Hampshire FULL Press Conference 14 Aug
Han har en stark poäng när han nämner att de lånat så mycket pengar, tex från Kina. USA hade naturligtvis lätt kunnat vara skuldfria, att de har en så pass stor statsskuld är precis så dumt som han säger.
2015-08-16, 21:00
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Donald Trump lovar utvisa alla illegala invandrare:

http://avpixlat.info/2015/08/16/donald-trump-lovar-utvisa-alla-illegala-invandrare-i-usa/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in