2015-08-14, 21:32
Medlem
ShitAllOverTheWalls avatar
Okej tack för svaren!

Tydligen har dom tagit bort vanilj noten från den nya?
Citera
2015-08-14, 21:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShitAllOverTheWall
Okej tack för svaren!

Tydligen har dom tagit bort vanilj noten från den nya?
Någon annan vet säkert skillnaden bättre, men oftast handlar reformulationer om att tillverkaren tagit bort någon not (och eventuellt ersatt den med någon annan) p.g.a:
1. Något ämne har blivit förbjudet.
2. Något ämne har blivit för dyrt.
Citera
2015-08-14, 21:36
Medlem
ShitAllOverTheWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Någon annan vet säkert skillnaden bättre, men oftast handlar reformulationer om att tillverkaren tagit bort någon not (och eventuellt ersatt den med någon annan) p.g.a:
1. Något ämne har blivit förbjudet.
2. Något ämne har blivit för dyrt.

Okej då förstår jag
Testade faktisk den idag och gillade den. Kanske blir ett köp trots allt
Citera
2015-08-14, 21:50
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Äger även L'Heure Bleue av en lite udda anledning. Jag efterfrågade en gång en lite vemodig/deprimerande doft som skulle funka som stämningshöjare när man kollade på gamla film noir-filmer. Då blev jag rekommenderad just L'Heure Bleue - den funkade verkligen bra i bland annat Sunset Boulevard. Ja jag är verkligen en doftnörd - som t.o.m. använder dofter för att förhöja filmupplevelser...

Slumberhouse Jeke är en ganska mörk tobaksdoft, men ingen ros. Har för mig L'Artisan annars har en som heter Tobacco Rose eller nåt, men har inte testat.

Borde väl L'apres ondee vara bätre? Ska ju vara den vemodigaste av alla Guerlain! Blindköpte LHB pga av att jag är så jävla lättsåld på all hype kring den. Tycker inte alls den är vemodig! Har du EdT eller EdP? Har EdP men EdT finns nu på NK så funderar på att testa.

På mig är det bara en väldigt söt feminin doft som är typ det alla fruity floral parfymer vill vara, men inte riktigt vågar. Jag tycker bara den luktar... gott. Är lite besviken att jag inte kan se allt det där fina och vemodiga som alla andra tycks kunna, utan för mig blir det mer att jag sitter och luktar på min arm och ler.

Tror nog mitsouko skulle vara bättre till sunset blvd! rent spontant..

Jag luktade på min Moroccan oil (kanske en referens som går de flesta här över huvudet), det är en hårolja som luktar typ.. orientalisk ros. Jag skulle vilja ha en sådan fin orientalisk, mörkare, kryddig ros. Mellanöstern inspirerat.. Får se om det blir att testa L'antichambre, kan ju lukta lite mer ros på mig. Vem vet.
Citera
2015-08-14, 21:51
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Har redan googlat upp den. Jag vill ha lite mer tobak/ros.. en mörkare ros. Hmmm. Men de verkar ju vara helt prisvärda. 10ml för 25 euro! och 45 euro för 10 ml parfym! Tyvärr blir frakten på 20euro, så känns ovärt att bara köpa en... har du några andra tips? tycker det verkar charmigt med ett litet belgiskt parfymeri och skulle vara kul att testa!

Arbetade ett tag med en medelålders kvinna som chef. Hon var väldigt elegant, tänk Chanelväskor och pärlhalsband, och mycket mycket duktig på sitt jobb och välrespekterad. Hon hade alltid Mitsouko. Det passade henne utmärkt. Det är då man kan pull it off..

Det är lite samma med L'heure bleue. Har verkligen börjat uppskatta den allt mer. Testade Insolence, som är typ som en modern version. Men itne alls samma. L'heure bleue är ju verkligen en SÖT lukt utan att vara flickig. Men nog lite tantvarning på den, men jag vet inte.. kanske bara jag som inbillar mig.

Fast jag är lite svag för Guerlain-dofter. Speciellt de gamla. Funderar på att blindköpa Vol de nuit. Men har lyckats hålla mig hitills.

Har haft en dekant av L'heure bleue mest för att jag var nyfiken på hur klassiska Guerlain luktade, kände väl ganska snabbt att det inte var min typ av dofter som jag själv skulle välja att bära.
Har faktiskt även ett större duttprov på Vol de nuit av samma anledning men den var för dyr att köpa större mängd av för att testa. Samma där, får ju tantvibbar där också så den kommer väl mest ligga och damma tror jag.
Citera
2015-08-14, 22:02
Medlem
Cameltotems avatar
Någon av er som har känt doften av någon ovanlig parfym runt om er någon gång?

Det enda ovanliga jag har känt av är LIDGE och Terre d'Hermes. Hoppas man springer in i någon som har en Creed parfym men det lär väl inte hända
Citera
2015-08-14, 22:12
Medlem
Grushkas avatar
Klassiska Guerlain är det väl främst Jicky som är gångbar för män?
Jag har väldigt svårt att se någon man som klarar av att ha L'heure bleue. Det är typ som att se en man i klänning. Men jag kan ha fel.
Nu har jag blivit inspirerad att ta på den igen, öppningen är sådär.. men tycker att mitten. Då är man i någon fancy choklad/maracoon affär i marais.. sött sött sött, men elegant på samtidigt.

dock ingen parfym jag skulle ha på mig om jag skulle på dejt eller försöka attrahera någon man. Fast parfymer har jag ju mest för min egna skull ändå, hade jag försökt göra mig mer attraktiv hade jag väl haft någon inoffensive dussindoft. Typ CLean.

Är väldigt dålig på att känna igen parfymer, men tycker mig gå förbi ambre narguile ibland. Den är ju ganska svår att dölja när man har på sig.
Citera
2015-08-14, 22:18
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Klassiska Guerlain är det väl främst Jicky som är gångbar för män?
Jag har väldigt svårt att se någon man som klarar av att ha L'heure bleue. Det är typ som att se en man i klänning. Men jag kan ha fel.
Nu har jag blivit inspirerad att ta på den igen, öppningen är sådär.. men tycker att mitten. Då är man i någon fancy choklad/maracoon affär i marais.. sött sött sött, men elegant på samtidigt.

dock ingen parfym jag skulle ha på mig om jag skulle på dejt eller försöka attrahera någon man. Fast parfymer har jag ju mest för min egna skull ändå, hade jag försökt göra mig mer attraktiv hade jag väl haft någon inoffensive dussindoft. Typ CLean.

Är väldigt dålig på att känna igen parfymer, men tycker mig gå förbi ambre narguile ibland. Den är ju ganska svår att dölja när man har på sig.

Hade Jicky i EdT vilken var helt värdelös, tyckte doften satt i max nån timme.
Finns den i nån svindyr extrait-version också?
Anser ändå att Habit Rouge EdP-versionen är helt ok om man vill ha en klassisk herr-Guerlain.
Citera
2015-08-14, 22:51
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Jag luktade på min Moroccan oil (kanske en referens som går de flesta här över huvudet), det är en hårolja som luktar typ.. orientalisk ros. Jag skulle vilja ha en sådan fin orientalisk, mörkare, kryddig ros. Mellanöstern inspirerat.. Får se om det blir att testa L'antichambre, kan ju lukta lite mer ros på mig. Vem vet.
Du kanske skulle kika på Montales dofter. Black Oud är ju en mörk orientalisk rosdoft. Har för mig de även har någon tobaksdoft.

Förresten, jag kom på en annan doft som du kanske skulle gilla - som jag själv är lite förtjust i, nämligen Serge Lutens La fille de Berlin. Ganska mörk ros, men ingen tobak, och inte så mörk att den blir för tung.
Senast redigerad av irrbloss 2015-08-14 kl. 22:53.
Citera
2015-08-14, 23:29
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Ett annat tips kan vara att sampla Aramis - Perfume Calligraphy, mycket mer än bara ros men klart mellanöstern-inspirerad doft med ros som en av huvudnoterna.
http://www.fragrantica.com/perfume/Aramis/Perfume-Calligraphy-15123.html
Citera
2015-08-14, 23:32
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Ett annat tips kan vara att sampla Aramis - Perfume Calligraphy, mycket mer än bara ros men klart mellanöstern-inspirerad doft med ros som en av huvudnoterna.
http://www.fragrantica.com/perfume/Aramis/Perfume-Calligraphy-15123.html
Påminner den något om Montales ros/oud-dofter?
Citera
2015-08-15, 09:31
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Påminner den något om Montales ros/oud-dofter?

Nej, det skulle jag inte säga. Antar att du tänker lite på Black Aoud?
De flesta ros/oud jag testat oavsett märke har varit ganska snarlika och jag uppfattar oftast rosen som något sträv och nästan besk eller hur jag ska beskriva det. Aramis är lite snällare och rosen känns mer "clean", sen samspelar den bra med övriga noter fint tycker jag.

Edit: Såg på fragrantica att någon skriver att Estee Lauder beslutat sig för att ta bort Calligraphy-linjen vilket vore trist.
Löjligt bra pris på parfym-klick f.ö http://www.parfym-klick.se/Aftershave/Aramis/Perfume-Calligraphy/ kostade runt 120-130€ när jag såg den på flygplatsen sist.

Ingen som sitter med sample på Saffron-varianten och vill byta mot något kul?
Senast redigerad av LaCucaracha 2015-08-15 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in