2015-12-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Kanske testa något HELT nytt som komplement till AdG?
Vintertid är ju inte direkt AdG-tid.
Om du gillar Armani kan du ju testa Code

Jag har Code och Code sport.

Så ingen Essenza
Citera
2015-12-10, 17:03
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Vad tycker du om Encre Noire?
Fin flaska, men ingen doft jag kan bära. Det är i princip bara rå vetiver och trä i min näsa.
Citera
2015-12-10, 17:08
Medlem
Vincelizers avatar
Davidoff Zino och Gucci guilty, bra skit!
Citera
2015-12-10, 17:26
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tips för parfym till tjejen?

Testat flera men har väl bara fallit för en.

Chanel mademoiselle.

Bara testat EDT, vet inte om EDP är bättre dock

Några andra tips?

Den är väldigt omtyckt, så jag tror det är ett bra val. Miss Dior Cherie (eller kanske heter den bara Miss dior nu, och den äldre versionen heter något annat, den som är grön är den gamla iaf). Både väldigt mainstream och nog uppskattade. Chanel Chance finns ju också, har chance eau tendre, en fräsch men lite tråkig doft men har inga problem med att bära den.

Säg annars till vilken kategori så kan jag se om jag har något mer tips.
Citera
2015-12-10, 18:37
Medlem
edit:nevermind
Citera
2015-12-10, 18:44
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tips för parfym till tjejen?

Testat flera men har väl bara fallit för en.

Chanel mademoiselle.

Bara testat EDT, vet inte om EDP är bättre dock

Några andra tips?

Chanels dofter är överlag fina och ger lite lyxfaktor. En annan doft som gillas av många är Viktor&Rolfs Flowerbomb.

Generellt skulle jag säga att edt är mer lättburen, doftkoncentrationen är ju lägre. Edp doftar starkare (och sitter i regel längre men undantag finns).

Vill du sniffa på en lite annorlunda doft, be att få testa Thierry Muglers Angel. Funkar den med hudkemin är den underbar.
Citera
2015-12-10, 18:49
Bannlyst
Oh my fucking God, I want Armani's si.
Citera
2015-12-10, 21:28
Medlem
LaCucarachas avatar
Testar lite Tom Ford - Venetian Bergamot och Amouage - Sunshine Man.
Förstnämnda känns helt klart feminin, vita blommor, lätt citrus och något tvålig. Luktar mycket trevligt oavsett.

Amouagen känns halvtrist och inget som alls ens får mig att ens snegla åt plånboken....än iaf.
Man upplever doften som värmande vilket är passande namnet men torr, träig, blommig vanilj är väl inte vad som får igång mig direkt.
Citera
2015-12-12, 14:48
Medlem
http://www.nordicfeel.se/doft/parfym/herrparfym/jean-paul-gaultier-le-male-1492

Tankar om Le Male? Present till en tjugoåring.

Själv kör jag på Carolina Herrera 212, men funderar på att införskaffa Acqua Di Gio för variation. Vilken är er favorit av alternativen?
Citera
2015-12-12, 22:48
Medlem
Det finns säkert liknande frågeställningar tidigare i tråden, men varje näsa kräva sin doft.

Nyligen sjunkit ner i det sagolika doft- och parfymträsket. I takt med att jag blygsamt förkovrar mig har jag upptäckt det här med samplingar Men det är ju en jävla djungel, så jag tar gärna emot tips på dofter att kolla upp. Och sajter att beställa ifrån med för den delen.

Vad jag gillar? Utgå från de två senaste köpen: Var ute efter en vinterdoft, trattade ner mig till en YSL. Trodde det skulle bli L’homme parfum intense (2013), men med lite distans insåg jag att la nuit de L'homme le parfum Intense (2015) tilltalar mig mer. (Enda bummern är att den fan inte lever upp till edP; räcker tre timmar...)

Åt det lättare hållet tycker jag om Chanels Allure Homme Edition Blanche edp. I mina lekmannatermer upplever jag den som fyllig och rund men ändå med Fräschören. Mer smördrypande citronpaj än citrus

• Lägger ingen vikt vid niche vs designer.
• Inte så peppad på klassiker, alltså typ CK från 1992.
• Har svårt för i princip allt jag känt från Byredo.
• Är nyfiken på Serge Luten eftersom namnet dyker upp överallt, men vilken ska man välja?
• Även intresserad av unga, nystartade parfymerier/parfymörer.

Okej. Bring it.

Just ja: Man, 30+
Citera
2015-12-13, 09:49
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trickanor
Det finns säkert liknande frågeställningar tidigare i tråden, men varje näsa kräva sin doft.

Nyligen sjunkit ner i det sagolika doft- och parfymträsket. I takt med att jag blygsamt förkovrar mig har jag upptäckt det här med samplingar Men det är ju en jävla djungel, så jag tar gärna emot tips på dofter att kolla upp. Och sajter att beställa ifrån med för den delen.

Vad jag gillar? Utgå från de två senaste köpen: Var ute efter en vinterdoft, trattade ner mig till en YSL. Trodde det skulle bli L’homme parfum intense (2013), men med lite distans insåg jag att la nuit de L'homme le parfum Intense (2015) tilltalar mig mer. (Enda bummern är att den fan inte lever upp till edP; räcker tre timmar...)

Åt det lättare hållet tycker jag om Chanels Allure Homme Edition Blanche edp. I mina lekmannatermer upplever jag den som fyllig och rund men ändå med Fräschören. Mer smördrypande citronpaj än citrus

• Lägger ingen vikt vid niche vs designer.
• Inte så peppad på klassiker, alltså typ CK från 1992.
• Har svårt för i princip allt jag känt från Byredo.
• Är nyfiken på Serge Luten eftersom namnet dyker upp överallt, men vilken ska man välja?
• Även intresserad av unga, nystartade parfymerier/parfymörer.

Okej. Bring it.

Just ja: Man, 30+

Om man börjar med ställen att sampla från finns ju ganska många att välja på. Kan ta några exempel jag själv använt mig av genom åren:
  • Luckycent
  • Surrendertochance
  • parfuma.com
  • Essenza Nobile
  • Ausliebezumduft
  • skins.nl
  • nose.fr
  • theperfumedcourt

Av dessa finns bra och mindre bra, luckyscent har bara duttsamples, surrendertochance kan ha långa leveranstider, Essenza Nobile har konstiga priser. Senaste tiden har jag mest använt mig av skins och parfuma då dom känns mest prisvärda, problemet här är att utbudet är rätt litet. Allt beror lite på vad man är ute efter.
Sen har ju vissa parfymhus egna samples som kan ibland vara värt att köra på och ibland inte. Heeley och Maison Francis Kurkdjian är två exempel som har bra sampleservice.

Kan tyvärr inte ge några direkt roliga tips då jag inte är jättebevandrad i varken La Nuit eller Edition Blanche. Chanel, Dior och YSL brukar ju i regel ha bra designerdofter. Äger själv Kouros, Body Kouros och Rive Gauche från YSL, Dior Homme Sport från Dior och Platinum Egoiste från Chanel.

Angående Serge Lutens så har jag personligen svårt för det huset då jag testat en hel del och inget har direkt fallit mig i smaken, ganska udda dofter om du frågar mig. Muscs Koublai Khan och L'orpheline har väl varit dom jag testat som varit intressantast. Chergui är väl kanske deras populäraste annars.

Det är egentligen bara att plöja igenom tråden och börja scanna efter tips
Citera
2015-12-13, 18:08
Medlem
Tjenare allihopa!

Jag har gått o funderat över att köpa Bleu de Chanel i ett tag nu och har några frågor.
  1. Hur pass populär är den i Sverige?
  2. Ska jag köra på EDP eller EDT?
Senast redigerad av Jepsson 2015-12-13 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in