2015-08-14, 21:07
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jo, så tänk ett steg längre. Om du kan.
Ja, du får gärna klargöra som sagt. Kan man alltså köpa bostäder utan att bo i dem - har du rent av gjort det själv?
2015-08-14, 21:08
Medlem
Citat:
Jag har också sagt
- jag har tre ungar som jag hjälper till sina första bostäder
- min generation har ofta föräldrar som sitter i lågbelånade hus och vid sitt frånfälle lämnar pengar i arv till de yngre generationerna

Lägg ihop den informationen och se vad du kommer fram till.

Ytterligare ledtråd: antag att jag funderade över om sonen kunde bo i aktier om jag investerade den äldre generationens arv i aktier, eller om jag skulle få en bra avkastning genom att investera i nåt han samtidigt kunde bo i.

NU kanske det går upp en talgdank. Eller inte.

Du spekulerar.

Intressant att många personer i den här tråden som hävdat att det finns fundamenta bakom de bubbel-liknande uppgångar själva sitter på flertalet spekulationsbostäder i egen ägo.
2015-08-14, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Håller den takten i sig, går den ettan från 1,5 milj( antaget värde för 24 mån sedan ) till 7 milj efter 96 mån( 8 år) känns absolut uthålligt och nej vi har ingen bubbla.
Bra gissat . Känns rätt märkligt att det jag köpte för 1,5 mille för 2 år sen, får andra betala 2,2 mkr för idag. Dock gjorde vi ett väldigt medvetet val när vi köpte exakt där vi köpte.

Visst känns 7 mkr avlägset och orealistiskt. Men med fortsatt hyfsat låga räntor torde priserna kunna klättra åtminstone nån miljon till. Då kommer boendekostnaderna för att äga mer i nivå med det vi andrahandsuthyr ut lägenheten för idag.
Senast redigerad av Zurfarn08 2015-08-14 kl. 21:20.
2015-08-14, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du spekulerar.

Intressant att många personer i den här tråden som hävdat att det finns fundamenta bakom de bubbel-liknande uppgångar själva sitter på flertalet spekulationsbostäder i egen ägo.
Nix, jag gör exakt det jag sagt att vi kommer att få se mer av i framtiden, dvs fördelar mina medel innan jag dör. Som förälder ser jag till att mina vuxna barn - som behöver bo - kan köpa sitt första boende. Som ekonomiskt sinnad räknar jag ut det bästa sättet att göra det.
2015-08-14, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja, du får gärna klargöra som sagt. Kan man alltså köpa bostäder utan att bo i dem - har du rent av gjort det själv?
Du har tillräckligt med ledtrådar för att lägga pusslet. Frågan är om du har intelligensen. Eller om du bara är kvasiintelligent.
2015-08-14, 21:25
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Bra gissat . Känns rätt märkligt att det jag köpte för 1,5 mille för 2 år sen, får andra betala 2,2 mkr för idag. Dock gjorde vi ett väldigt medvetet val när vi köpte exakt där vi köpte.

Visst känns 7 mkr avlägset och orealistiskt. Men med fortsatt hyfsat låga räntor torde priserna kunna klättra åtminstone nån miljon till. Då kommer boendekostnaderna för att äga mer i nivå med det vi andrahandsuthyr ut lägenheten för idag.

Den dagen det kostar lika mycket att köpa boende som det i dag kostar att hyra i andrahand, så kommer det kosta mycket mer att hyra i andra hand.

Förutom att man bor i bägge, så är det två helt olika produkter för folk med helt olika behov. Att det finns folk som inte fattar det fullt ut är ytterligare en kraftig indikation på att vi har en bubbla.
2015-08-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men är du dum i hela huvudet,
Kan du visa hur du kommit fram till det, ur det du och jag skrivit i tidigare inlägg.

Eller är det så att du inte ens klarar att hålla isär när saker sker. Dvs du klarar inte temporal logik.

Citat:
dom äter ute med oss andra första 2 veckorna sedan andra halvan av månaden har dom inga pengar. Dom är moderna bostadsmiljonärer helt enkelt.
Eller så är det så att den arbetsplats du är på drar till sig folk som inte inte klara att tänka i tiden. Någon måste säga till dom att dra ned på spendertempot.

Om det var så att dom inte hade ekonomi som du skriver så hade de haft matlåda hela månaden. Här har du berättat att du hade fel i den föresatsen.

Citat:
Jag skrattar åt det komiska i att leva över sina tillgångar samtidigt som man hävdar att man är miljonär.
Vad är det för komiskt i det?

Några miljoner kan man göra av med valdigt snabbt. Eller trodde du något annat?
2015-08-14, 21:49
Medlem
Citat:
Jo, så tänk ett steg längre. Om du kan.

OK!

Antingen har du köpt en etta till något av dina barn, om så är fallet så bevisar det att vi har en bubbla när det gått så långt att mamma och pappa måste gå in för att barnen inte har råd.

Eller har du köpt på spekulation och då är det ett ytterst bevis på en bubbla
2015-08-14, 21:52
Medlem
Citat:
Du menar att det finns det finns så dyra kåkar i Bonnhåla att man kan förköpa sig?

Misstänker att du kommer norrifrån ursprunligen (säkert nån gammal sossekommun) eftersom du tror man kan hitta flotta kåkar för en spottstyver.

Där jag bor bör du lägga upp minst 1,8 mille om du skall få nåt vettigt, finns mörka eternit kåkar ute i skogen oxå förstås för 550 tusen.. men njaa där vill man nog inte bo.
2015-08-14, 21:57
Medlem
Citat:
Gamla senila gubben Gromph säljer sin villa för 4 milj och flyttar till servicehus, kvar av lån fanns 1 milj.
Och så säger vi att Gromph hade lånet i Nordea. Detta löses nu iom att Gromph får in 4 MSEK på sitt avistakonto. En delfordran på 1 MSEK av dessa 4 MSEK använder Gromph för att lösa Nordbankens fordran på 1 MSEK på Gromph. Båda fordringarna tar ut varandra och upphör att existera.

Citat:
Kalle och Lisa köper Gromphs villa för 4 milj.
Kalle och Lisa har 1milj att stoppa in kontant och lånar 3 milj.
Kalle och Lista tar lån i Swedbank. Här skapas två nya fodringar. Båda på 3 MSEK.

Således Gromphs lån är lösta, avbetalade, amorterade eller viken term du nu vill använda. De finns inte mer. "Botta" som man säger till små barn.
2015-08-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Kan du visa hur du kommit fram till det, ur det du och jag skrivit i tidigare inlägg.

Eller är det så att du inte ens klarar att hålla isär när saker sker. Dvs du klarar inte temporal logik.

Eller så är det så att den arbetsplats du är på drar till sig folk som inte inte klara att tänka i tiden. Någon måste säga till dom att dra ned på spendertempot.

Om det var så att dom inte hade ekonomi som du skriver så hade de haft matlåda hela månaden. Här har du berättat att du hade fel i den föresatsen.

Vad är det för komiskt i det?

Några miljoner kan man göra av med valdigt snabbt. Eller trodde du något annat?

Jaja du vinner, ordbajsande orkar jag inte med, du petar sönder allt man skriver och vänder på det, att utläsa logiska mönster och innebörder i en text är för dig lika främmande som andras känslor och behov

Jag är helt enkelt inte lika smart som dig.

( det roliga är att du här kommer tycka, "bra att vi är överens" din narcissistiska jävel )

Må gott

Denna tråd har nog gjort sitt, eller vad tycker du?
2015-08-14, 22:31
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du har tillräckligt med ledtrådar för att lägga pusslet. Frågan är om du har intelligensen. Eller om du bara är kvasiintelligent.
Det blir lite fel att du tar fram din omognaste sida samtidigt som jag sitter och gör bort dig fullständigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in