2015-08-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Peka gärna ut en eller två. Det bör inte vara så svårt om det är "flera".
På så vis kan vi gå till botten med vad de missförstått.
Då får vi bara flera sidor med förnekelse. Dom lär höra av sig.

Citat:
Bull. Det är extremt hälsoskadligt relativt en modernt hälsosam kost och har därmed en liten negativ påverkan på din inkomst redan idag samt en stor negativ påverkan på din inkomst imorgon. Det är inte ett dugg ekonomiskt.
Alt 1) Gromph köper en lasagne på konsum för 22? SEK och värmer upp.
Alt 2) Gromph går på lunchresturang och äter lasagne för 90 SEK.

Hur blev Alt 1) ekonomiskt sämre. På kort sikt? På lång sikt?

Citat:
Att köpa skitmat för att betala sina räntor på 5 kvm extra belåning (eller en dyrare bil) är en bra illustration på "sucker".
Hur vet man att något är "skitmat"? Hur mäter du det på ett objektivt sätt?
2015-08-14, 17:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I attraktiva lägen är ökningen ännu större. Min 1:a +47% på 24 mån
Håller den takten i sig, går den ettan från 1,5 milj( antaget värde för 24 mån sedan ) till 7 milj efter 96 mån( 8 år) känns absolut uthålligt och nej vi har ingen bubbla.
2015-08-14, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Så om det inte är en bubbla så är det alltså rimligt en värdeökning på 18,2% på 12 månader? Vad motiverar detta tycker du? Förutom allmänhetens förväntningar om fortsatta värdeökningar.

Enligt din logik verkar det inte vara en bubbla tills det spricker eller?
Hushållens boendekostnad tog en mycket större andel av inkomsten under 90-talet. I jämförelse med då är det idag mycket billigare att bo. Det finns fortfarande ett utrymme kvar i hushållens plånböcker att lägga på boendet, givet räntor på 3-5%.
Om räntorna ligger fortsatt lågt så har vi ingen bubbla, utan en stabil prisnivå som kommer hålla i sig. Det är alltså huvudsakligen beroende på vad man tror om den framtida räntenivån som man tror att det finns en bubbla eller ej
2015-08-14, 18:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Lånen löses. Det var förr i tiden (när det inte var bubbla) som lånen övertogs av den nya ägaren.
Gamla senila gubben Gromph säljer sin villa för 4 milj och flyttar till servicehus, kvar av lån fanns 1 milj.
Kalle och Lisa köper Gromphs villa för 4 milj.
Kalle och Lisa har 1milj att stoppa in kontant och lånar 3 milj.

Fråga? Har summan lån i landet Sverige knutet till samma säkerhet ökat eller minskat?

Att Gromphs lån har löst hjälper inte den totala summan krediter som belastar privatpersoner, snöbollen rullar vidare.
2015-08-14, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gamla senila gubben Gromph säljer sin villa för 4 milj och flyttar till servicehus, kvar av lån fanns 1 milj.
Kalle och Lisa köper Gromphs villa för 4 milj.
Kalle och Lisa har 1milj att stoppa in kontant och lånar 3 milj.

Fråga? Har summan lån i landet Sverige knutet till samma säkerhet ökat eller minskat?

Att Gromphs lån har löst hjälper inte den totala summan krediter som belastar privatpersoner, snöbollen rullar vidare.
Var tog Gromphs 3 mkr som var över vägen? De bara försvann, eller?
2015-08-14, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Dom prioriterar annat. Eller får inget trevligt lunchsällskap. Eller hatar de som driver lunchrestaurangen.

Låter som dom äter hemma istället. Eller går på restaurang efter jobbet med några de gillar.

Vilka är det du skriver att du skrattar åt då? Nu berättar du inte det.

Tycks??
Hur mäter du det på ett objektivt sätt?

Och hur mäter du det?

Men är du dum i hela huvudet, dom äter ute med oss andra första 2 veckorna sedan andra halvan av månaden har dom inga pengar. Dom är moderna bostadsmiljonärer helt enkelt.

Jag skrattar åt det komiska i att leva över sina tillgångar samtidigt som man hävdar att man är miljonär.
2015-08-14, 18:10
Avslutad
Citat:
Boarderline OT men för i helvete mannen, sälj skiten.
För det första begriper jag inte hur en väldigt vuxen människa orkar bo i en etta, för de andra är det just ettorna som har exploderat i pris och idag är väldigt, väldigt priskänsliga för ändrat beteendemönster i samhället.

Peka gärna ut en eller två. Det bör inte vara så svårt om det är "flera".
På så vis kan vi gå till botten med vad de missförstått.

Bull. Det är extremt hälsoskadligt relativt en modernt hälsosam kost och har därmed en liten negativ påverkan på din inkomst redan idag samt en stor negativ påverkan på din inkomst imorgon. Det är inte ett dugg ekonomiskt. Att göra matlådor av råvaror från välsorterade butiker är såklart ekonomiskt - givet att marknaden inte värderar vår tid för högt.

Att köpa skitmat för att betala sina räntor på 5 kvm extra belåning (eller en dyrare bil) är en bra illustration på "sucker".
Skrev jag att jag bor där, eller? Jag bor i hus. Man kan äga lägenheter som man inte bor i.
2015-08-14, 18:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Var tog Gromphs 3 mkr som var över vägen? De bara försvann, eller?
Minskar den mängden lån menar du och gör de någon som helst skillnad för paret som köpte Gromphs villa?
Det du inte verkar fatta är att de finansiella är rätt ojämt fördelade och många har sin förmögenhet i fastigheter.
2015-08-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja du vad ska man säga?

Nu blev bubblan större?

Man kan säga att ni hade tokfel, eller haft tokfel, eller har tokfel.
2015-08-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg

I vad? Vi har ju fortfarande en bubbla.
2015-08-14, 19:09
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg

När du menar att skenande priser är det ultimata beviset på att det inte existerar en bubbla undrar man bara vilken psykiatrisk klinik du sitter och skriver ifrån?
2015-08-14, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fråga mertillen? Han drog in IT-bubblan och drog paralleller till bostadsmarknaden. Och jag förklarade varför jag äger aktier och inte amorterar för alla pengar.

Starten, Kurt-Sune, var att du frågade om någon som köpt bostad på 90-talet satt osäkert till nu. Jag utgick från dig för du brukar nämna att du hellre investerar i aktier än att du amorterar på ditt bostadslån. Du är ingen expert på aktier, du påstår dig vara riskbenägen. Den riskbenägne låntagaren/aktiehandlaren hade det mycket väl gått åt h-e för år 2000 och vad man kunde ha amorterat med hade man istället förlorat på i sina aktiespekulationer. Ungefär som att göra samma sak nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in