2015-08-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Och det uttalandet bygger du på erfarenheter eller något du trollat ihop själv?

Det är inte livsfarligt att vistas i Malmö. Man kan naturligtvis ha otur här som på vilken annan plats som helst. Enligt din logik så skall man inte besöka Ikea, det är livsfarligt.
Problemet är att man i vissa delar av Malmö har mycket mer "otur" än i andra delar av landet...
/
Citera
2015-08-14, 09:55
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles

(min fetning)

Det är inte så rationellt att blanda inte in slumpen när man statistiskt kan påvisa motsatsen. Men lev du vidare i din känsla av att Malmö är som vilken annan plats som helst!
Hur stor är den statistiska risken att råka ut för mord eller dråp i Malmö då?

Eftersom vi diskuterar livsfarligt så antar jag att det är mord och dråp det gäller. Antalet mord och dråp i Sverige 2014 var 87 stycken.
Källa: http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/mord-och-drap.html

I Skåne var det 17 fall av konstaterade fall av dödligt våld.
Källa: http://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2015-04-01-konstaterade-fall-av-dodligt-vald.html

Skåne hade 2014, 1 288 908 invånare.

Detta ger cirka 1,32 mord/dråp per 100 000 invånare. Nu är siffrorna tyvärr inte för Malmö utan hela Skåne och de blir sannolikt högre om man skulle bara se till Malmö.

Du får gärna komma med statistik för Malmö. Om vi nu ska benämna något livsfarligt var drar vi gränsen för det?

Inte fan är jag glad över utvecklingen här i Malmö. Handgranater, sprängämne, skjutvapen och de i händerna på helt fel personer. Personer som saknar mentala spärrar, empati, intelligens och respekt. Så visst finns det risker och allt är inte rosa men inte livsfarligt heller.
Citera
2015-08-14, 11:02
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Hur stor är den statistiska risken att råka ut för mord eller dråp i Malmö då?

Eftersom vi diskuterar livsfarligt så antar jag att det är mord och dråp det gäller. Antalet mord och dråp i Sverige 2014 var 87 stycken.
Källa: http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/mord-och-drap.html

I Skåne var det 17 fall av konstaterade fall av dödligt våld.
Källa: http://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2015-04-01-konstaterade-fall-av-dodligt-vald.html

Skåne hade 2014, 1 288 908 invånare.

Detta ger cirka 1,32 mord/dråp per 100 000 invånare. Nu är siffrorna tyvärr inte för Malmö utan hela Skåne och de blir sannolikt högre om man skulle bara se till Malmö.

Du får gärna komma med statistik för Malmö. Om vi nu ska benämna något livsfarligt var drar vi gränsen för det?

Inte fan är jag glad över utvecklingen här i Malmö. Handgranater, sprängämne, skjutvapen och de i händerna på helt fel personer. Personer som saknar mentala spärrar, empati, intelligens och respekt. Så visst finns det risker och allt är inte rosa men inte livsfarligt heller.

Jag vände mig mot ditt användande av OTUR som förklaringsmodell. Statistik? Tja, var någon annanstans än Malmö sprängs det handgranater? I rest my case...
Men du kanske tror att det finns lika många potentiella handgranatsbrukare i övriga Sverige - fast det är bara i Malmö de har oturen att brisera dem.
Citera
2015-08-14, 14:21
Medlem
HasseOs avatar
Citat:

(min fetning)

Det är inte så rationellt att blanda inte in slumpen när man statistiskt kan påvisa motsatsen. Men lev du vidare i din känsla av att Malmö är som vilken annan plats som helst!

Citat:
Jag vände mig mot ditt användande av OTUR som förklaringsmodell. Statistik? Tja, var någon annanstans än Malmö sprängs det handgranater? I rest my case...
Men du kanske tror att det finns lika många potentiella handgranatsbrukare i övriga Sverige - fast det är bara i Malmö de har oturen att brisera dem.

Det jag reagerade på var utred's påstående om att det är livsfarligt att vistas i Malmö. Vilket det inte är vare sig statistiskt eller känslomässigt.

Du pratar statistik men jag har inte sett en enda siffra från dig. Plocka gärna fram siffror så diskuterar vi statistik annars är det bara känslor du också kommer dragandes med. Men jag ger dig rätt i att utvecklingen med handgranater och skjutvapen inte talar till Malmös fördel.
Citera
2015-08-14, 17:17
Medlem
Mackan52s avatar
Nu har nån bankat upp flyktingtält vid migrationsverket på agnesfridsvägen igen, palestinier verkar det vara som är sura över något.

Nån som har mer info?
Citera
2015-08-14, 19:01
Medlem
Det var klockan 22.45 på onsdagen som fyra ungdomar i femtonårsåldern befann sig på Carl Flormansgatan i Malmö. En ljus bil körde fram emot dem och ut kom fyra eller fem stycken äldre killar i tjugoårsåldern. En av dem hade ett pistolliknande föremål i byxlinningen. De äldre killarna rånade ungdomarna på deras mobiler och plånböcker.
Gänget försvann sedan iväg i bilen.

Skånskan
Citera
2015-08-14, 19:51
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nu har nån bankat upp flyktingtält vid migrationsverket på agnesfridsvägen igen, palestinier verkar det vara som är sura över något.

Nån som har mer info?

Igen, tyckte jag läste om något sådant för nån vecka sedan? Kanske är samma typer igen, fast dom blivit bortkörda en gång.
Citera
2015-08-14, 19:58
Medlem
trueforgoods avatar
Helt sanslöst i vissa delar alltså. Var och gick längs Lönngatan för ett tag sedan, tidig kväll, mitt i veckan. Från ingenstans kommer ett gäng på fem personer och börjar förfölja mig i allt snabbare takt. Var tvungen att glida in mellan husen för att inte bli rånad eller vad fan det var dom ville.
Citera
2015-08-14, 20:41
Medlem
Vågar man gå ut på Malmöfestivalen? Tänk om det smäller en bomb mitt i folkhavet vid någon konsert eller en självmordsbombare spränger sig själv och en massa andra människor i småbitar. Det är nog tryggare att stanna hemma.
Citera
2015-08-15, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toohfan
Eh, du får vad du söker, men ja allt dödandet börjar kännas overkligt...

Visst är det delvis så, men det är inget jag sökt efter. Har visats gång på gång, man tror att man befinner sig utomlands när man är i Malmö. Ghettofieringen har även spridits till mer centrala delar av stan, som nu även omfattar delar upp till Triangeln. En bra gränsdragning är föreningsgatan och nerråt som alltså drabbats av en allmän "smutsifiering" aka ghettofiering.
Senast redigerad av thecunt 2015-08-15 kl. 01:57.
Citera
2015-08-15, 02:26
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Igen, tyckte jag läste om något sådant för nån vecka sedan? Kanske är samma typer igen, fast dom blivit bortkörda en gång.

Det var även några ifjol tills de blev bortkörda och man satte upp staket på gräsplätten där de campade (precis vid grinden).
Citera
2015-08-15, 02:29
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Vågar man gå ut på Malmöfestivalen? Tänk om det smäller en bomb mitt i folkhavet vid någon konsert eller en självmordsbombare spränger sig själv och en massa andra människor i småbitar. Det är nog tryggare att stanna hemma.

Har inte besökt skiten på länge.

Samma mög varje år, en pervers manifestation likt "bröd och skådespel åt folket" för att visa upp ett Malmö som inte existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in