Citat:
Ursprungligen postat av
Borgarbohemen
Du ser inte den vändning som pågår i hela Malmöregionen?
Egentligen är det så att de borgerligt styrda kommunerna som ligger runt Malmö kommun åker snålskjuts på Malmös tillväxt. Malmö är regionens motor och det är i Malmö jobben skapas.
Problematiken ligger i att jobben går till vita som bor i de borgerligt styrda förortskommunerna. Och det är även där de skatteintäkter, som dessa jobb generar, hamnar.
Alltså är det inte orimligt att dessa borgerligt styrda kommuner axlar ansvaret och stödjer Malmö ekonomiskt.
Jag håller med och du har rätt i det du säger. Just att det är fullt med studenter, de som har försörjningsstöd i Malmö är såklart en stor förlust.
Sen är det samtidigt så att det finns en anledning till att de vita bosätter sig i förortskommunerna som du kallar dem. Folk föredrar att pendla än att bosätta sig i områden där det skjuts osv. Det blir en whiteflight. När jag söker bostad så vill jag helst undvika Malmö. Jag kan tänka mig att jobba där, men att bo där, njae helst inte. Vem vill egentligen bo nära möllan där det är fullt av hipsters som röker på, droghandel i knarkrondellen, det skjuts, sprängs, knivhuggs till höger och vänster.
Det är kanske ballt att bo där som ung, men sen skaffar man familj och vill att ens barn ska få en lugn och trygg uppväxt utan trauman. Då börjar man tänka både en och två gånger. Som jag ser det så finns det bra områden i Malmö ännu, där är hyrorna dyra i förhållande till övriga stan. Jag tänker på västra hamnen, hyllie och limhamn. Även ribersborg, centrum och nära kronprinsen är det fortfarande rätt okej.
Men Lindängen, Holma, Krogsbäck (delar av Krogsbäck iallafall inte så bra koll längre men för 20år sedan så var det okej närmre hyllie), Rosengård, Möllan, Nydala, Heleneholm mm är ju rena skitområden med incidenter nästan dagligen. Då snackar vi rån, våldtäkt, mord. Tecken på människor med ruttet kulturellt kapital, klart att en stor del som växer upp i sådana förhållanden blir rövhål pga att de saknar vägledning.
Det som är trist är att skitområdena breder ut sig mer och mer. Det är min upplevelse. För många år sedan så var Möllan rätt lugnt, klart att där det finns uteställen och sprit så finns där problem. Men nu har det eskalerat. Det som innan var ganska isolerat till Rosengård/Lindängen/Holma sprider sig.