2015-08-14, 13:05
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så? varför ska vi prioritera vissa gruppers mäns behov av att få knulla gentemot vissa grupper kvinnors behov av att få slippa?
Behov av att få slippa? Jag har aldrig sett någon som är för att avkriminalisera trafficking, snarare vill man skärpa lagstiftningen där. Vuxna människor som däremot väljer att sälja sex självmant, av vilken anledning det än må vara, har ett eget ansvar för sitt beslut hur dåligt det än kanske är. Precis som med allt annat här i livet.

Citat:
Jag finner det väldigt svårbegripligt att någon kan tycka det ska vara och är ok att knulla någon som inte vill ställa upp frivilligt utan pengar.
Det tycker jag också. För mig är det lika obegripligt med KK och ONS. Men det är min egen högst personliga syn på saken och inget jag logiskt kan försvara eftersom det, på samma sätt som denna fråga, inte baseras på logik utan på känslor.
Citera
2015-08-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Självklart är det sexköparen du vurmar för.

Legalisering gör det inte bättre för de prostituerade - och det är bra att du är ärlig med att du skiter i det.

Ja, jag vurmar för sex-köparen ungefär lika mycket som för en narkoman, medan den prostituerade bör ses som en dealer. Självklart gynnas hennes affärer av en legalisering. Hur tänker du? Jämför med legalisering av att köpa cannabis.
Citera
2015-08-14, 13:55
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Så vill man hjälpa sexarbetare kan man vidta aktiva åtgärder för detta under sexköpslagen.
Precis som de som ivrar för dekriminalisering hävdar att man kan hjälpa traffickingoffer vid legalisering.

Ja, och därmed har du själv påpekat att den svenska modellen med totalförbud är helt onödig. Att den även medför flera skadliga effekter är en annan fråga, men nu har Amnesty stått upp för människor, där Sverige inte gör det. En sorglig tid.
Citera
2015-08-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Varför vill du inte det som är bäst för de prostituerade?
Många prostituerad är frivillga på dem hjälper bara kriminalisering, ingen mening försöka prata med dem eller så.m
Citera
2015-08-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Många prostituerad är frivillga på dem hjälper bara kriminalisering, ingen mening försöka prata med dem eller så.m

Fast nu ligger du mer än hundra år tillbaka i tiden. Då var den prostituerade kriminell. Gissa vad feministerna ville på den tiden...
Citera
2015-08-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fawful
Jag luktar mig till ojämställthet här. Det låter jättefint o sådär, men brukar det inte vara kvinnan som oftast blir överröst av möjligheter till sex, i jämförelse med männen? Pga männen låga krav på vem dom har sex med.

Fast detta är inte ojämställdhet utan en biologisk orättvisa möjligen.

Det man aktivt kan göra för att motverka denna orättvisa, om man nu tycker att den finns, är att göra det lättare för kvinnor världen över att ha det sex de själva vill ha.
Idag har du en global situation där kvinnor oftast aktivt hindras sexuell frihet, vilket självfallet missgynnar mäns som grupp möjligheter till sex med frivillig partner. Lösningen på detta borde ju vara att släppa kvinnorna sexualitet fri inte att tvinga vissa grupper av kvinnor att tillgodose alla mäns behov, medan andra kvinnor ska fortsätta hindras.

Tar du västvärldens situation, eller Sverige om du så vill, skulle jag säg samma sak.
öka kvinnors makt, möjlighet och trygghet att äga sin sexualitet och män kommer få mer sex.
Svenska kvinnors problem idag stavas våldtäktshot, olust och otrygghet.
Citera
2015-08-14, 14:57
Medlem
Alltid lika roligt detta, får exakt samma känsla av Sd:s pride och "rasisters" ömmande för utsatta kvinnor i "orten". Kvinnor och i synnerhet feminister hatar horor, varför? Dem är helt helt enkelt strejkbrytare, jävligt äckligt dock med feminister som washar horor på detta vis.
Citera
2015-08-14, 15:06
Medlem
Citat:
Människor har ansvar över sin egen sexualitet och kropp som det är idag.
Prostitution har inget med någons sovrum att göra. Infen förbjuds att ha sex, det man förbjuder är att
betala någon för att runka i, alla ges därmed ansvaret att se till att den man ligger med gör det av samma skäl som man själv och inte för pengar.

Hahahahaa!
Dummaste jag hört idag. På vilket sätt vet man att folk ligger med varandra av samma skäl?
Flytta tillbaka till barnavdelningen på ett bibliotek med dig, där kan du fortsätta läsa dina prinsesssagor.
människor har sex av massa skäl. Kvinnor ofta med baktankar.
Senast redigerad av TheEyeUSee 2015-08-14 kl. 15:30.
Citera
2015-08-14, 15:10
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
och man har denna bild eftersom man vet av lång erfarenhet, via forskning av en stor del av
prostituerade just gör det av nödtvång, finns ett skäl till att man tvingar och lurar miljontals kvinnor, barn och män in i prostitution världen över. Hade folk gladeligen prostituerat sig själva av pur lust och glädje, hade man inte behövt detta. Detta betyder dock inte att där inte finns några som gillar läget, men dessa är inte en majoritet.
Och igen, staten förbjuder inte sexsäljare, staten fokuserar på sexköparna. Är dessa man förbjuder.
Nu har Amnesty emellertid inga planer på att propagera för att legalisera tvångsarbete inom prostitution så detta är inte relevant i ett ställningstagande för frivillig prostitution. Lika lite som att knarklangare som säljer receptbelagd medicin är relevanta när läkaryrket diskuteras.

Citat:
Ok? så du menar att män har en inneboende biologiskt drift av att ha sex med folk som inte vill själva? Verkligen?
Jag trodde mer att män hade en drift av att ha sex och/ eller ha sexuell utlösning och det är det ju ingen som förbjuder dem.
Jag påstår att män har en inneboende drift att söka sexuella kontakter. Sexuellt umgänge där ena parten ej samtycker bör ej och kommer med stor sannolikhet ej att legaliseras.

Citat:
Och hur vet du som sexköpare hur "ärlig" transaktionen är från den andra partens sida? I en värld som har klara bevis på att där förekommer både våld, tvång och trafficking?
När jag går till en tandläkare så kan jag som kund vara väldigt säker på att hen som gör jobbet rätt säkert inte är dittvingad, köpt eller lever under vidriga omständigheter.
När det gäller sex så finns det ett säkert tecken att du är med en frivillig det är att denne säger ja och inte tar betalt. Så vad är det stora problemet med att helt enkelt lägga av med att köpa sex?
Det är ju gratis.
Precis som du i dag går till tandläkaren borde du kunna, i den värld där prostitution ses som vilket annat serviceyrke som helst, gå till en statsägd eller privatägd inrättning för sexuella tjänster. Denna inrättning skulle givetvis regleras som andra yrken med vettiga villkor för arbetarna.

För att spinna vidare lite på tandläkarna. Skulle det förbjudas att gå till tandläkaren men inte att vara tandläkare skulle detta säkerligen skapa en svart marknad för folk med tandproblem. Allting som är olagligt och kan generera pengar drar kriminella till sig som vill nyttja marknaden. Av det jag läst av Amnestys ställningstagande verkar det vara detta de tar fasta på.
Citat:
Vi har problem i världen med att människor tvingas ner i gruvor också.
Men gruvarbete är knappast en biologisk drift, som människor längtar efter och gärna utför gratis och frivilligt med "attraktiva" gruvor.
Därför är det en dålig jämförelse.
För varför skulle folk köpa andra att jobba i gruvor om dessa nu vill göra det helt frivilligt?

Kvinnor vill ha sex, helt frivilligt och gratis med män eller kvinnor de själva väljer. Man behöver alltså inte köpa deras sexuella lust.

Sexuell drift bör jämföras med andra biologiska drifter…ex hunger, törst, sömnbehov, kärlek, värme.
Resonemanget att det skulle vara bättre att tvinga eller betala folk för att göra saker som de aldrig skulle göra gratis förstår jag inte alls. Oavsett om det är en biologisk drift eller ej.
Senast redigerad av NoThEs 2015-08-14 kl. 15:23.
Citera
2015-08-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheEyeUSee
människor har sex av massa skäl. Kvinnor ofta led baktankar.

Ja, väldigt sant. Det är faktiskt inte killar som brukar ha baktankar. De vill oftast bara ha sex. Ärligare kan det inte bli.
Citera
2015-08-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Behov av att få slippa? Jag har aldrig sett någon som är för att avkriminalisera trafficking, snarare vill man skärpa lagstiftningen där. Vuxna människor som däremot väljer att sälja sex självmant, av vilken anledning det än må vara, har ett eget ansvar för sitt beslut hur dåligt det än kanske är. Precis som med allt annat här i livet.

Det tycker jag också. För mig är det lika obegripligt med KK och ONS. Men det är min egen högst personliga syn på saken och inget jag logiskt kan försvara eftersom det, på samma sätt som denna fråga, inte baseras på logik utan på känslor.

Du måste se på den praktiska sidan.
Problemen med prostitution är inte de frivilliga sexsäljarna.
problemen är
1. De som tvingas av ekonomiska skäl eller av andra, där den mest utsatta gruppen ex. är trafficking av barn/ tonåringar för sexuellt ändamål. Denna otrevliga handel har inte upphört eller blivit lättare komma åt i de länder där man legaliserat, den har snarare ökat. Kolla statistisk Tyskland ex. Kolla också vilka grupper det är som säljer sex idag i västvärlden, de är inte direkt kvinnor från västvärlden, utan kvinnor från andra områden i världen där prostitution kan vara den enda utvägen för dessa att försörja sig och sina barn, det är alltså inte av nån frivillig sexuell lust man står i gatuhörn och säljer sig, om nu nån trodde det.
2. Samhällets stigmatisering av prostituerade och kvinnlig sexualitet i stort. Den måste väck och det görs enklast via att markera med lag vilka man anser vara skyldiga i saken. Hallickar, bordellägare och torskar är de som främst driver den sexuella handeln av ovan sort i världen idag, dessa verksamheter bör därför kriminaliseras. Det ska helt enkelt inte vara OK eller ignoreras som: äsch pojkar är pojkar…låt dem hållas, varken juridisk eller socialt sett att köpa sex. Det man gör är nämligen att stå för efterfrågan av köprätten till andras sexuella vilja.

och den bör få gå fri från kommersialisering och kvinnor världen över bör få möjlighet att tjäna sitt uppehälle på andra saker än att sälja sig vilket de skulle få om män slutade att köpa sex och/ eller se kvinnor eller kvinnors/ barns kroppar som sina ägodelar att tjäna pengar på.
Samhällets hela stigmatisering av "horan" ska ligga där den hör hemma, hos torsken.

Jag tycker både ONS och KK är helt ok. Det bygger på sexuell glädje och lust från 2 håll och skadar ingen. Mer sånt; respekt och hyllande av sexuell frihet, nyfikenhet och faktiskt frivilligt sex men mindre sexköp tack.
Citera
2015-08-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ja, väldigt sant. Det är faktiskt inte killar som brukar ha baktankar. De vill oftast bara ha sex. Ärligare kan det inte bli.

Ingen slump att dom prostituerade man haft sex med upplevts som dom mest ärliga kvinnorna jag har haft att göra med.
Båda vet att slut är slut imovane det kostar varken mer eller mindre pengar än dom som betalades innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in