2015-08-13, 22:46
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Att samhället delvis grundas på makt, militarism och pengar utesluter inte att människor strävar efter lika villkor - vilket är fallet i idag. Tro det eller ej, men det finns människor som kämpar för de mänskliga rättigheterna.

Det finns individer som strävar efter lika villkor men de kan inte hittas genom politik, maktspel eller pengar. Tyvärr så är dom som kämpar för mänskliga rättigheter ute och cyklar, de inser inte att deras sätt att tänka är en del av problemet. Bara för att man inför moraliska lagar så producers inte moral. Vilket dagens samhälle är ett stort bevis på.

Citat:
Ingen har påstått det.

Att samhället är moraliskt? Bra, för det är det inte.

Citat:
På grund av att du frånsäger dig att basera din moral på förnuft och i stället låta känslor och tro styra.

Är det en fantasi att undersöka och utforska ifall man kan leva ett totalt moraliskt liv? Frågan ställs utifrån det faktumet att världen är i kaos och beter sig omoralt. Då kanske motsatsen till omoral existerar, dvs moral. Som jag sade, så är den högsta moralen helig. En person som helt enkelt inte kan bete sig omoraliskt. Varför är det en fantasi? Det finns folk som har nått det. Säg inte något är falskt bara för att du inte vet.

Citat:
Logiskt felslut, åberopande av känslor.

Det är precis människor som enbart handlar utifrån vad de känner som skadar andra människor. Islamiska Staten gör också vad de känner, och de är inte heller intresserade av resonemang, utan de är helt känslostyrda av vad de tror och upplever är guds vilja.

Ja, men VAD känner de? Känner de våld eller känner de kärlek? Kan en man av kärlek begå brott mot mänskligheten?

Citat:
Uppenbarligen inte religion eftersom religion har visat att den inte kan garantera att människor beter sig gott.

Organiserad religion, ja.

Svaret på den frågan är att bara man själv kan ta reda på det. Bara för att man kommer fram till det själv betyder inte att det är en avsaknad av religiöst sökande. Och som jag sade så är religion att individen söka efter det som är heligt. Med religion menas även connect, dvs man knyter samman länken mellan mannen och Gud och för in det gudomliga till sitt egna liv.

Citat:
Människor är däggdjur, och vårt beteende är precis vad du kan förvänta dig av däggdjur.

Men ifall vi ÄR däggdjur så applicerar väl djungelns lag på oss också? Dvs INGA LAGAR alls. Finns inget fel med att vara mördare och kannibal t.ex. Uppenbarligen finns det en tydlig distinktion. Bara för att vi är lika däggdjur så betyder inte det att vi kan vara fria från våld, korruption och lidande. Inte heller säger det att våld är en naturlig del av oss. Det vore logiskt felslut och att dra alldeles förhastade slutsatser.

Citat:
Botet till detta är att använda det som skiljer oss från övriga djur - nämligen förnuftet. Hittills har icke-gudomlig moral dock visat sig vara det bästa botet.

Hittills ja, men hur bra är det? Alltså inte bra alls. Det löser inte problemet, varför då utesluta gudomlig moral, ifall det aldrig uppnåtts, vi har förnuft, vilket inte duger varför inte testa gudomlighet eller helighet?

Citat:
Sedans stämmer det inte att 2000-talet är en sämre era. Världen blir faktiskt bättre även om våld och vansinne fortfarande existerar. Läs exempelvis Steven Pinkers bok.

Jag håller med dig om att det kan se ut som att det blir bättre, dock kan det ändras snabbt och bli värre. Man vet aldrig.

Bara för att världen "ser ut" att bli bättre så betyder inte det att man ska vänta tills det blir bra och tro att det kommer vara så för evigt. Det vore väl också logiskt felslut?

Poängen är att samma missförhållanden existerar i stort. Vad är lösningen då? Dvs att eliminera problemet helt. Som t.ex. våld och korruption?

Enligt mig ligger svaret i Krishnamurtis och Eckhart Tolles läror. Men även i Kristen filosofi vilket tydligt förklaras i t.ex. Antony De Mellos bok, The way to Love.
Citera
2015-08-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalruswasPaul
Ateism är väl visst en sorts tro. Tron om att det inte finns en högre makt, för det är ju trots allt ingen som vet, så då tror man istället.
I så fall likvärdig med tron på att tomten inte finns. Det vet ju ingen heller.
Och att inte tro på älvor är också en sorts tro. Så där kan vi hålla på hur länge som helst....
Så jag anser inte att ateism är en tro.
Citera
2015-08-13, 22:52
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och hur vet du att Gud inte vill att vi ska mörda? Om man läser bibeln så föregår han ju inte med gott exempel precis.

Antar väl att helighet är en av Gud attribut eller egenskaper. Tycker du det passar ihop med att mörda?

Sant, men bara för att bibeln skriver massa skit så betyder inte det att Gud blir ohelig eller slutar existera.
Citera
2015-08-13, 22:55
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ateism är väl visst en sorts tro. Tron om att det inte finns en högre makt, för det är ju trots allt ingen som vet, så då tror man istället.

Just det jag vill komma fram till. Jag är med på att man inte tror på personifierade gudar, i den bemärkelsen är väl de flesta ateister. Men ur en mer högre filosofisk diskussion så är "Guds" icke-existens inte lika självklar.

Och ditt resonemang, att ateism är en form av tro, är delvis rätt ifall de vägrar öppna sig upp till spirituella läror. Vad är deras problem liksom? Deras ateistiska vy på livet såklart. De tycker väl inte om att någon kan mer än vad de kan klura ut med sin lilla hjärna, intellektuell avundsjuka kanske?
Citera
2015-08-13, 22:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Är det en fantasi att undersöka och utforska ifall man kan leva ett totalt moraliskt liv?

Självklart ... om ett eventuellt svar hämtas från "arguments from ignorance".

Citat:
Frågan ställs utifrån det faktumet att världen är i kaos och beter sig omoralt. Då kanske motsatsen till omoral existerar, dvs moral. Som jag sade, så är den högsta moralen helig.

Fortfarande en falsk dikotomi.

Citat:
En person som helt enkelt inte kan bete sig omoraliskt. Varför är det en fantasi?

P.g.a. att hela den rad av ad hoc premisser som är nödvändiga för att din fantasi skall bli verklighet i SIN tur är fantasier.

Citat:
Och som jag sade så är religion att individen söka efter det som är heligt. Med religion menas även connect, dvs man knyter samman länken mellan mannen och Gud och för in det gudomliga till sitt egna liv.

Vilket i mentalt dysfunktionell pådyvlande teism överlag blir till efterrationalisering.

Citat:
Men ifall vi ÄR däggdjur så applicerar väl djungelns lag på oss också? Dvs INGA LAGAR alls.

Falsk dikotomi.

Citat:
Det löser inte problemet, varför då utesluta gudomlig moral, ifall det aldrig uppnåtts, vi har förnuft, vilket inte duger varför inte testa gudomlighet eller helighet?

Det har provats och fungerade dåligt.
Citera
2015-08-13, 22:58
Medlem
Citat:
Antar väl att helighet är en av Gud attribut eller egenskaper. Tycker du det passar ihop med att mörda?

Sant, men bara för att bibeln skriver massa skit så betyder inte det att Gud blir ohelig eller slutar existera.
Om Gud i bibeln är helig så verkar det passa ihop med att mörda. Att vara helig verkar inte ha med godhet att göra. Alltså,enlig det jag tycker är godhet.
Citera
2015-08-13, 22:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Kan du bli mer specifik, för ditt generaliserande är meningslöst.
Citera
2015-08-13, 23:01
Medlem
Citat:
Just det jag vill komma fram till. Jag är med på att man inte tror på personifierade gudar, i den bemärkelsen är väl de flesta ateister. Men ur en mer högre filosofisk diskussion så är "Guds" icke-existens inte lika självklar.

Och ditt resonemang, att ateism är en form av tro, är delvis rätt ifall de vägrar öppna sig upp till spirituella läror. Vad är deras problem liksom? Deras ateistiska vy på livet såklart. De tycker väl inte om att någon kan mer än vad de kan klura ut med sin lilla hjärna, intellektuell avundsjuka kanske?
Vad är en ateistisk vy? Du vet väl vad ateist betyder? Vad en ateist har för vy varierar naturligtvis enormt.
Citera
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om Gud i bibeln är helig så verkar det passa ihop med att mörda. Att vara helig verkar inte ha med godhet att göra. Alltså,enlig det jag tycker är godhet.

Citat:
Sacred means revered due to sanctity, is in general the state of being holy (perceived by religious individuals as associated with divinity) or sacred (considered worthy of spiritual respect or devotion; or inspiring awe or reverence among believers).

https://en.wikipedia.org/wiki/Sacred

Vad folk skriver i en Bok behöver inte vara sant. Du kan inte låta idioter sänka standarden och sen ha det som argument att det ska ligga kvar där.
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och ditt resonemang, att ateism är en form av tro, är delvis rätt ifall de vägrar öppna sig upp till spirituella läror.

Det är totalt irrelevant, sålänge DU inte vill ta DIN bevisbörda.

Lär dig enkel logik.
Citera
2015-08-13, 23:02
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Tror du att min kusin Torkel existerar? Förnekar du Torkels existens?

Så länge du inte har gett mig bevis på hans existens, så förnekar jag hans existens!

Citera
2015-08-13, 23:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad folk skriver i en Bok behöver inte vara sant. Du kan inte låta idioter sänka standarden och sen ha det som argument att det ska ligga kvar där.

Men det går tydligen bra att marknadsföra teism med idiot-argument? (D.v.s. anti-logik och hitta-på kvalifikationer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in