2015-08-13, 23:24
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det skall du inte, och du skall inte heller inkludera ateister i besynnerliga konstellationer av spiritualitet.

Inkluderar dom inte, påstår ju att de inte är del av sådana "konstellationer"

Men det vore bra om de blev det.
Citera
2015-08-13, 23:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Men jag finner spiritualitet kraftfullt och tror det har verklig potential att förändra världen. Just därför tror jag att det inte skulle skada ifall ateister även vänder sig åt sådant.

Då inte på ditt sätt med alskens trams blandat in i ditt "spiritualitets"-koncept.

En mycket stor del av det du talar om kan lika gärna kallas för medvetende-ändrande tekniker ... och kan praktiseras helt utan att blanda nån 'gud' eller något 'guds'-koncept in i det.

Det är bara du som är besatt av tanken om att smussla in 'gud' där h*n inte behövs.
Citera
2015-08-13, 23:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Inkluderar dom inte, påstår ju att de inte är del av sådana "konstellationer"

Nu har du börjat att ljuga.
Citera
2015-08-13, 23:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bara läs om hans läror.

Been there, done that.

Skall du ha det upprepat flera gånger?

Citat:
Du kanske vill uppleva exakt hans verklighet också för att ha som bevis? Vilket är omöjligt, du måste förstå att man inte kan bevisa vissa saker, hans sätt att leva och tala får vara bevis nog. Du får gärna förklara för mig hur man bevisar att någon person är helig. För jag vet inte hur annars.

Goddag ... yxskaft. Det är DIN presentation av Krishnamurti jag inte ser som bevis för nånting alls.

Citat:
För dig är det hitta på.

Bevisbördan är din.
Citera
2015-08-13, 23:33
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Då inte på ditt sätt med alskens trams blandat in i ditt "spiritualitets"-koncept.

En mycket stor del av det du talar om kan lika gärna kallas för medvetende-ändrande tekniker ... och kan praktiseras helt utan att blanda nån 'gud' eller något 'guds'-koncept in i det.

Det är bara du som är besatt av tanken om att smussla in 'gud' där h*n inte behövs.

Men gissa vad, folk som blivit upplysta talar trots allt om Gud. Varför ignorera det? Varför reagerar du så starkt på ord Gud är bara ett ord? Även Påven är ateist eftersom Påven förmodligen inte har en susnig om vad Gud är, då han ej upplevt den verkligheten. Han är upptagen med att roffa åt sig massa rikedomar och driva Den Vatikanska Centralbanken.
Citera
2015-08-13, 23:37
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Been there, done that.

Skall du ha det upprepat flera gånger?

Ja gärna

Så tycker du hans tal är fantasier? Total frihet, som han talar om det.

Citat:
Goddag ... yxskaft. Det är DIN presentation av Krishnamurti jag inte ser som bevis för nånting alls.

Krishnamurti nämner heligt väldigt ofta i sina tal men även religion.

Citat:
Bevisbördan är din.

Gud är inget man bevisar, det är något man inser. Så bevisbördan ligger på dig. Försök frigör dig från lidande så kanske du finner ett svar. Säger inte att Gud finns, talar bara utifrån mina egna övertygelser och uppfattningar. Tycker att tro på Gud inte har ett praktiskt värde.
Citera
2015-08-13, 23:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men gissa vad, folk som blivit upplysta talar trots allt om Gud. Varför ignorera det? Varför reagerar du så starkt på ord Gud är bara ett ord?

Det har jag inget problem med. Det är din kombination av absurd synkretism, demagogi och predikande jag kritiserar.

Citat:
Även Påven är ateist eftersom Påven förmodligen inte har en susnig om vad Gud är,

Men du har? Eller vad är det du säger?
Citera
2015-08-13, 23:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så tycker du hans tal är fantasier?

Krishnamurti är OK. Det är det nonsens-sammanhang DU sätter honom i som är helt åt skogen.
Citera
2015-08-13, 23:45
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Det har jag inget problem med. Det är din kombination av absurd synkretism, demagogi och predikande jag kritiserar.

Det behöver du inte göra, men gärna diskutera får du göra. Det hade varit mer konstruktivt.

Citat:
Men du har? Eller vad är det du säger?

Nej, jag har ingen susning om Gud. Jag tror inte på något jag inte vet. Just därför talar jag om att uppleva det heliga här i livet. Men jag kan börja söka efter sanning och helighet och kanske finna Gud. Är det något fel med det eller? Uppenbarligen har andra lyckats.
Citera
2015-08-13, 23:46
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Krishnamurti är OK. Det är det nonsens-sammanhang DU sätter honom i som är helt åt skogen.

Som sagt, han pratar om helighet och religion ofta i sina tal. Ord som jag konsistent använt i min debatt..
Citera
2015-08-13, 23:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det behöver du inte göra,

Nej, men jag gör det.

Citat:
men gärna diskutera får du göra.

Finns i stort sett ingen att diskutera annat än att du kommer med meningslöst trams.

Citat:
jag har ingen susning om Gud. Jag tror inte på något jag inte vet. Just därför talar jag om att uppleva det heliga här i livet. Men jag kan börja söka efter sanning och helighet och kanske finna Gud. Är det något fel med det eller? Uppenbarligen har andra lyckats.

Vad menar du i så fall med "heligt"?
Citera
2015-08-13, 23:57
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Finns i stort sett ingen att diskutera annat än att du kommer med meningslöst trams.

det hänger nog mer på din inställning. Tänker inte tvinga dig att lämna sandlådan.

Citat:
Vad menar du i så fall med "heligt"?

Eftersom jag inte vet vad det är så är det bäst att definiera i negativa termer:

Frihet från lidande, lycka, frid. Men även kärlek. Även krishnamurti definierar det på liknande sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in