2015-08-13, 20:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Intressantare är om man jämför utvecklingen av medianlöner och bostadskostnader.
http://www.singlenigerian.co.uk/wp-content/uploads/2011/10/b5.jpg
2015-08-13, 20:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
http://www.singlenigerian.co.uk/wp-content/uploads/2011/10/b5.jpg

När man kommer med relevant kritik mot bubbelbabblare får man alltid märkliga svar.

Vad vill du säga med den där bilden? Stämmer inte det jag påstår?
2015-08-13, 20:48
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Intressantare är om man jämför utvecklingen av medianlöner och bostadskostnader.

Varför tror alla bubbelbabblare att priset är kostnaden?! Generalfelet nr 1.

Sedan får man ju ta en titt på utbudet och efterfrågan också. Och där väger efterfrågan långt tyngre fortfarande.

Vad är det, om inte priset då? Priset har väl stigit mer än lönerna?

Berätta gärna för mig

Alla som pratar bostäder klagar alltid på att priset är så högt nu för tiden, och att det är avgörande faktor.

Jag som inte hängt med i tråden, vad hävdar du/ni som inte tror samma sak?

Jag vet ej för att tillägga, är en genuin fråga.
2015-08-13, 21:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Vad är det, om inte priset då? Priset har väl stigit mer än lönerna?

Berätta gärna för mig

Alla som pratar bostäder klagar alltid på att priset är så högt nu för tiden, och att det är avgörande faktor.

Jag som inte hängt med i tråden, vad hävdar du/ni som inte tror samma sak?

Jag vet ej för att tillägga, är en genuin fråga.

Priset har stigit ja, men det är ju bara en av parametrarna som bestämmer boendekostnaden. Och eftersom räntan tryckts ner i botten så minskar ju lånekostnaderna, vilket sänker boendekostnaden.

Och det leder till ökade priser såklart. Det är kostnaden som kommer bestämmer prisnivån, inte själva bostadspriset i sig.

Därför blir det fel när man jämför medianlöner med bostadspriser i syfte att leta eventuella bubblor. Det enda som kan punktera en bubbla är plötsligt ändrade förhållanden i form av sänkta löner eller höjda kostnader.

Men vad det skulle kunna röra sig om för oförutsedda händelser har jag inte fått nåt vettigt svar på vad det skulle kunna vara av bubbelbabblarna.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-13 kl. 21:06.
2015-08-13, 21:11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
När man kommer med relevant kritik mot bubbelbabblare får man alltid märkliga svar.

Vad vill du säga med den där bilden? Stämmer inte det jag påstår?
Jag har besvarat dig på precis den där punkten i åtminstone 10 gånger. Därav bilden.
2015-08-13, 21:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag har besvarat dig på precis den där punkten i åtminstone 10 gånger. Därav bilden.

Nej verkligen inte. Förstår du skillnaden på pris och kostnad, om det nu är samma sak?
2015-08-13, 21:34
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Nej verkligen inte. Förstår du skillnaden på pris och kostnad, om det nu är samma sak?

Men herregud? Du tror fortande att priset på bostadsrätter är marknadspris? Di ärju sjuk.
2015-08-13, 21:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Även precis detta har jag svarat på, men kanske 5 gånger. Detta är hysteriskt.
2015-08-13, 22:07
Medlem
Citat:

Men vad det skulle kunna röra sig om för oförutsedda händelser har jag inte fått nåt vettigt svar på vad det skulle kunna vara av bubbelbabblarna.

Skivan har hakat upp sig. Samma korkade frågor om och om igen, Du får svar gång på gång.
Men efter ett par sidor så hävdar du igen som vanligt att du aldrig får några svar.
Försöker du lura dig själv eller försöker du lura de som läser i tråden?
Eller är det kanske en skyddsmekanism du lider av som gör att du blockar bort/ut allt som känns jobbigt i din värld?

Men men.. Svaren är:
Att det heter just bubbla för att man har svårt att i förväg veta vad som kommer få det hela att gå överstyr och få bubblan att spricka.
Men finns ingen brist på alternativ som kan få bubblan att brisera.
Höjd ränta, sänkt ränteavdrag, Stockholm har högre priser än i de finaste områdena på Manhattan, Kinas efterfrågan minskar vilket gör att efterfrågan world wide minskar, vilket kommer drabba även Sverige med färre jobb osv.. , den nya regeringen som tokhöjer skatter vilket gör att folk får mindre i plånboken, fastighetsskatt, nya regler som underlättar för byggande, nya regler som underlättar uthyrning, skotning av reglerna vid strandnära nybyggen, börsbubblan spricker, sydeuropas ekonomi kollapsar, tokig Putin startar fler krig, heligt krig i europa, naturkatastrofer , kan säkert komma på en hel del till som kan vara starten till bubblekraschen.. men glömde, i Sverige kan det ju bara gå upp
2015-08-13, 22:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Men herregud? Du tror fortande att priset på bostadsrätter är marknadspris? Di ärju sjuk.

Självklart vad skulle det annars vara för pris?
2015-08-13, 22:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Dock var man ju en vinnare långt innan räntan gick ner till 0. Prisökningarna började låååångt innan. Jag sålde ett hus 2002 för dubbla inköpspriset 1997.

Att säga att de som hyr varken är vinnare eller förlorate är direkt fel. De har ofta har högre månatliga boendekostnader än den som äger. Som ägare får du lägre månatliga bokostnader OCH en klumpsumma vid avyttting. Hur kan du påstå att hyresgäster varken är vinnare eller förlorare?
Räntan började sänkas redan efter vansinnet med fast kronkurs och dess försvar.
Dock utlöste den ett ras som korrigerades genom stigande priser sedan dess har det fortsatt,givetvis har delar av den uppgången substans genom den tillväxt som skett men inte allt.
Problemet nu är att prisökningen går snabbare än på länge och från höga nivåer.
2015-08-13, 22:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Skivan har hakat upp sig. Samma korkade frågor om och om igen, Du får svar gång på gång.
Men efter ett par sidor så hävdar du igen som vanligt att du aldrig får några svar.
Försöker du lura dig själv eller försöker du lura de som läser i tråden?
Eller är det kanske en skyddsmekanism du lider av som gör att du blockar bort/ut allt som känns jobbigt i din värld?

Men men.. Svaren är:
Att det heter just bubbla för att man har svårt att i förväg veta vad som kommer få det hela att gå överstyr och få bubblan att spricka.
Men finns ingen brist på alternativ som kan få bubblan att brisera.
Höjd ränta, sänkt ränteavdrag, Stockholm har högre priser än i de finaste områdena på Manhattan, Kinas efterfrågan minskar vilket gör att efterfrågan world wide minskar, vilket kommer drabba även Sverige med färre jobb osv.. , den nya regeringen som tokhöjer skatter vilket gör att folk får mindre i plånboken, fastighetsskatt, nya regler som underlättar för byggande, nya regler som underlättar uthyrning, skotning av reglerna vid strandnära nybyggen, börsbubblan spricker, sydeuropas ekonomi kollapsar, tokig Putin startar fler krig, heligt krig i europa, naturkatastrofer , kan säkert komma på en hel del till som kan vara starten till bubblekraschen.. men glömde, i Sverige kan det ju bara gå upp
Den här tråden påminner lite om tråden kring Fingerprint Cards, aktien har gått som en raket och 100.000 i början av året har gjort många miljonärer.
Nu är uppgången i sig bevis på att kursen måste fortsätta, den drog på ryktena att vinst hägrade, men om den" vinsten" står i proportion till värderingen skiter man i, kursen skall upp, den måste upp.
Samma här! Vad kan hända?? Vad? Det måste fortsätta upp!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in