Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
klart det kommer krascha, dock måste något utlösa detta.
Meningslöst perspektiv att analysera det ifrån eftersom det är omöjligt att veta vad som utlöser det, det vill säga från det perspektivet kommer ingenting någonsin krascha (vilket uppenbarligen är fel slutsats).
På efterhand brukar man ofta enas om utlösande faktorer vid större krascher, men till och med på efterhand är analysen ganska humoristisk eftersom den kanske
eller kanske inte stämmer med vad som egentligen hände. Det känns bara bra att låtsas ha koll på läget, vilket man inte får i ett intellektuellt ärligt perspektiv eftersom problemet då blir för komplext.
En annan, enligt mig lämpligare, väg är därför att låta bli detaljer och istället analysera karaktäristik. I det här fallet exempelvis titta på hur ömtåligt systemet är tillsammans med hur prognostiserbart det är (ömtåligheter attackeras utanför konfidensintervallen/antaganden).
Min slutsats av den analysen är som jag tidigare nämnt att jag tror att när priserna faller under en period så räcker det för att krascha marknaden. Då baserat på att systemet är extremt ömtåligt och kontinuerligt fallande priser ligger utanför konfidensintervallet (en period av fallande priser medför tex förväntan om fortsatt fallande priser).
Jag minns att jag även definierade hur lång en "period" är (6 månader?) men orkar inte leta detaljer då det mest gjordes för skojs skull, och gissningen är inte riktigt poängen med det här inlägget.
Edit: och självfallet går det att stoppa en krasch med politiska insatser, se tex 2008-idag, men som vi har sett är det lite av att skjuta problemen framför sig. Bara det faktum att systemet blir mer detaljerat toppstyrt gör i sig att det blir ännu ömtåligare än tidigare.