Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Jag har svårt att tänka mig att ett land som satsar på en militärindustri med bla missiler mot sjömål skulle sakna den förmågan, speciellt med tanke på dess geografiska fördelar.
Jag tror också att amerikansk teknologi är väldigt avancerad men kan ännu inte utgöra något större hot mot kapabla länder som är många gånger större än Grenada.
Det är mycket svårt att neutralisera all Irans mobila förmåga från 2000-3000km avstånd. Ja, Iran har mycket större chans att med hjälp av sina ballistiska missiler regna över ett hangarfartyg från samma avstånd.
Jag tror heller inte någon nykter amerikansk general skulle överväga något annat än att ta det lugnt. Vidare är det viktigt att påpeka att mycket av denna etablerade inställning härrör från kalla kriget. Det är viktigt att i sammanhanget understryka att USA inte har utkämpat några större sjöstrider sedan andra världskriget. Det mesta är bara massa indicier.
Nu är dock en hangarfartygsgrupp mycket mobil och en ballistisk robot är tämligen värdelös mot något som rör på sig.
Fortfarande saknas förmågan att hitta ett hangarfartyg och sedan följa detta mål för att sedan kunna leda in egna robotar för att slå ut det.
Åfan, så den amerikanska krigsmakten som skulle bemöta den mycket moderna, och än Iran långt mycket mer kapabla sovjetiska flottan, armén och flygvapnet är värdelöst?
Varför behöver inte Iran strategiskt bombflyg med separata divisioner för elektronisk krigföring och tunga överljudsrobotar med kärnladdning för att ens ha en liten chans till att sänka hangarfartyget? Du får gärna svara på våra frågor. Både jag och Skunken väntar.