2015-08-09, 14:18
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Det håller jag verkligen inte med om. All heder till den som gjort det suggestiva musikvalet, men i övrigt var det inte mycket att hänga i julgranen. Usel intervjuteknik med slutna frågor, där han gång på gång lade ord i munnen på sina intervjuoffer och därmed förmodligen missade några intressanta poänger.
Citera
2015-08-09, 14:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

http://pensionarer.ifokus.se/discussions/55b9c686ce12c4334f0010da-mystiskt

Lite från inlägget:

"Det hela sammanfaller med femtioårsminnet av "vårt eget MGH370", det som har kommit att kallas "Dahlsjöfallet" efter en av de försvunna. Det handlar om fyra unga män som försvann samtidigt, tre arbetargrabbar från Haga i Göteborg som färdades i en Volvo och en kille från högreståndsmiljö i Djursholm som förmodligen råkade uppehålla sig i Göteborgsområdet vid samma tid. Intrigen blir inte mindre märklig om man därtill lägger att samma dag inträffade ett av de mest spektakulära rån som skett i Sverige, det s.k. grodmansrånet."
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-08-09 kl. 14:48.
Citera
2015-08-09, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Det håller jag verkligen inte med om. All heder till den som gjort det suggestiva musikvalet, men i övrigt var det inte mycket att hänga i julgranen. Usel intervjuteknik med slutna frågor, där han gång på gång lade ord i munnen på sina intervjuoffer och därmed förmodligen missade några intressanta poänger.
Håller fullständigt med dig. Pinsamt dålig journalistik. Dålig research när både intervjuaren och stollen till privatspanare säger att en av de fyra är tonåring. Kjell Åke var 16 år och Hymme var 18 år. Hm!? Jerker Magnusson (privatspanaren) ger ett intryck av att som många andra sk. privatspanare vara en byfåne av rang. Jag fick aldrig klart för mig vad han insats i fallet bestod av. Svammel i det oändliga. Början till demens möjligen?
Senast redigerad av Zambora 2015-08-09 kl. 16:23. Anledning: Txt
Citera
2015-08-09, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eva Kullenbergs bok på finska Murha.

Den välkände Ördög har nu tagit upp om Eva Kullenbergs bok samt blogg Den 29:e juli 1965 och andra olösta försvinnanden på finska Murha.

I det sista inlägget till den länkade sidan återfinns detta.

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=7&t=11187&start=30

Föregående skribents åsikter är verkligen inte mycket värda. Det är bara att kolla upp detta nicks posthistorik i den här tråden så förstår alla vad jag menar.
Citera
2015-08-09, 23:34
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Håller fullständigt med dig. Pinsamt dålig journalistik. Dålig research när både intervjuaren och stollen till privatspanare säger att en av de fyra är tonåring. Kjell Åke var 16 år och Hymme var 18 år. Hm!? Jerker Magnusson (privatspanaren) ger ett intryck av att som många andra sk. privatspanare vara en byfåne av rang. Jag fick aldrig klart för mig vad han insats i fallet bestod av. Svammel i det oändliga. Början till demens möjligen?

Den stora behållningen i programmet tycker jag var polisen Sven Ahlbin som på goda grunder avfärdade att grodmansrånet skulle ha något med de försvunna att göra. Konspirationsteorierna i denna tråden kom på skam på ett väldigt tydligt sätt. Lika intressant var det att kompisen till Roger Dahlsjö aldrig hade hört talas om grodmansrånet och de tre försvunna.

Det framkom ju med all önskvärd tydlighet nu att "Hymme" inte är/var försvunnen. Han begav sig hemifrån frivilligt och blev av två oberoende vittne sedd åren efter det så kallade försvinnandet. Det troliga är väl att han så småningom träffade en partner som han flyttade ihop med utomlands och inte ville ha med släkten att göra.

Däremot brast det ordentligt i det journalistiska omdömet när de tog med "privatspanaren", det var verkligen svammel och konspirationer. Men som du mycket riktigt säger så är de ofta en sort för sig. Jag har träffat en "privatspanare" som visste vem som mördat Olof Palme, i början lyssnade jag för skoj skull. Sedan bestämde jag mig för att gå, jag gjorde människan en otjänst genom att lyssna på det invecklade dravlet. Vederbörande kunde ju känna sig trodd om jag (och andra) lyssnade på skiten.

Det intressanta tycker jag också är vad Roger Dahlsjös kompis sa, när han träffade Roger och frågade om han hört något från brorsan så var det bara "nej, det har jag inte".

Edit: Jag minns inte om någon tog upp olycksteorin att de kört ner i vattnet? Jag vet att "privatspanaren" avfärdade det, men det är ganska självklart då hade det liksom inte varit något fall, som vederbörande gärna verka vilja ha det till .
Senast redigerad av why123 2015-08-09 kl. 23:38. Anledning: .
Citera
2015-08-09, 23:48
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Det gav ett intryck av att Dahlsjö skulle ha "försvunnit" med familjens goda minne.
Samtidigt var det ju en mycket perifer person som intervjuades, så svaret sa kanske inte så mycket. Eller kanske just detta, att ingen i familjen vill bli intervjuad, om det nu var så, ãr det mest intressanta i sammanhanget.
Senast redigerad av CROSS-i-taket 2015-08-09 kl. 23:51.
Citera
2015-08-10, 00:19
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Det gav ett intryck av att Dahlsjö skulle ha "försvunnit" med familjens goda minne.
Samtidigt var det ju en mycket perifer person som intervjuades, så svaret sa kanske inte så mycket. Eller kanske just detta, att ingen i familjen vill bli intervjuad, om det nu var så, ãr det mest intressanta i sammanhanget.

Dock fick jag inte det intrycket att personen var en mycket perifer person som intervjuades. Även om så skulle vara fallet så var det intressanta hur lugnt familjen verka ta på det. Det var mitt intryck av det hela. Det är inte alls omöjligt att Dahlsjö "försvunnit" med familjens goda minne, det är till och med troligt.

Något som också var intressant var att Kjell-Åkes son inte ville medverka, inte heller hans mamma då hon upplevde sig sviken av honom. Det intrycket vi fått av Locky här på nätet att Kjell-Åke skulle vara så oehört glad att bli pappa fick jag inte heller.

Det råkade bli så att hans tjej blev med barn, men att han var mogen att ta ansvar för barnet fick inte jag. Det intressant var att Kjell-Åkes syster sa i intervjun att det kanske började med att han försvann i 5 år som blev 10 osv.. Då kan det vara svårt att helt plötsligt dyka upp efter sisådär 20-30 år (jag tror jag har skrivit det också). Sanningen var kanske så enkel att han ville leva runt lite i ungdomen och åren gick. Detta kan hans sons mamma känt på sig (och även sonen) därför ville de inte medverka.

Det den "förvirrade privatspanaren" svamlade om att de (hur han nu uttryckte det) tre försvann frivilligt fast under tvång låter mer än lovligt dumt.
Senast redigerad av why123 2015-08-10 kl. 00:23. Anledning: ..
Citera
2015-08-10, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kamraten var Janne Dahlsjö.

Citat:
Ursprungligen postat av frlliois
Här finns dokumentären:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/589089?programid=3103

Jag tycker den var bra. Men nog var det lite väl lättvindigt man konstaterade att Hymme överlevde den 29 juli?

Ja det är ju inte konstaterat helt klart att detta var "Hymme". Det finns i a f två påstådda iakttagelser av honom från den här delen av världen. Den ena från Adelaide under hösten 1966 och så denna från Singapore två år senare.

Gays syster omnämner i dokumentären att när hon såg sin bror för sista gången så var det i en bil tillsammans med en kamrat. Detta framkom inte men bilen var den midnattsblå och kamraten var Janne Dahlsjö.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-08-10 kl. 22:23.
Citera
2015-08-11, 01:58
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Hela programmet är så matörmässiigt och gjort av en amatör på P4 Göteborg som inte har en susning om vad han håller på med. Att överhuvudtaget ta med Nazisten/Stollen Jerker Magnusson som enbart svamlar om inget är enbart ett bevis på att hela programmet är ett skämt. Programmet påminner i många avseenden om den här tråden.

Ja, jag håller med dig men i nuläget har det uppenbarligen varit svårt att få människor att prata om de inte pratar anonymt.

Du har helt rätt i att programmet påminner eller rent ut av är en kopia av denna tråden. Jag har dock fått den uppfattningen att programmet skulle fyllas utav något och så blev det brunskjortan Magnusson.

Det han (och många andra) inte förstår är att ordet privatspanare är oehört nedsättande, hur många har löst mordet på Palme t ex?

I tiderdernas begynnelse läste jag ibland på Svenska Mord även om jag inte var aktiv där. Orsaken att jag började läsa där och senare på flashback är en historia i sig ( som inte har med detta att göra).

Dock vidhåller jag att den största behållningen var polisen Albhin och det han sa, det finns inget som kommer fram om inte några efterlevande till de försvunna t ex har något att säga.

By the way har du förresten märkt hur google har blivit rensad sedan J Magnusson blivit privatspanare Det är löjligt med tanke på hans förflutna. Han han rensa best f*n han vill men ingen glömmer det de redan vet...
Senast redigerad av why123 2015-08-11 kl. 02:26. Anledning: ..
Citera
2015-08-11, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, jag håller med dig men i nuläget har det uppenbarligen varit svårt att få människor att prata om de inte pratar anonymt.
Nu tror jag inte att det är så dramatiskt som man här i tråden vill göra gällande. Att kalla försvinnanden "århundradets kriminalfall" när det inte är fastslaget att det överhuvudtaget föreligger ett brott är en sagolik överdrift.
Citat:
Du har helt rätt i att programmet påminner eller rent ut av är en kopia av denna tråden. Jag har dock fått den uppfattningen att programmet skulle fyllas utav något och så blev det brunskjortan Magnusson.

Det han (och många andra) inte förstår är att ordet privatspanare är oehört nedsättande, hur många har löst mordet på Palme t ex?
Brunskjortan Magnussons insats i programmet kan vi lämna därhän.
Citat:
I tidernas begynnelse läste jag ibland på Svenska Mord även om jag inte var aktiv där. Orsaken att jag började läsa där och senare på flashback är en historia i sig ( som inte har med detta att göra).
På Svenska Mord diskuterades Dahlsjögänget flitigt en tid. Skribenterna var minst sagt kritiska till trådstartarens uppgifter.
Citat:
Dock vidhåller jag att den största behållningen var polisen Albhin och det han sa, det finns inget som kommer fram om inte några efterlevande till de försvunna t ex har något att säga.
Albhin var mycket saklig samt var den i programmet som bidrog med något.
Citat:
By the way har du förresten märkt hur google har blivit rensad sedan J Magnusson blivit privatspanare Det är löjligt med tanke på hans förflutna. Han han rensa best f*n han vill men ingen glömmer det de redan vet...
Jag tycker att det är samma sorgliga uppgifter på Google som tidigare. Här kommer en länk till den rasistiska sidan Metapedia:
http://sv.metapedia.org/wiki/Ol%C3%B6st_massf%C3%B6rsvinnande:_Dahlsj%C3%B6-fallet,_G%C3%B6teborg,_1965.
Bör tilläggas att det är mängder av faktafel i tråden om Dahlsjögänget.
Citera
2015-08-13, 18:00
Medlem
Dokumentären tycker jag var bra, men man måste tänka på att för någon som följt den här tråden i flera år så finns det givetvis mycket mer som man tycker borde komma fram.

Sen att diskutera bakgrund hos dem som medverkar har ju inte något att göra med faktainnehållet i dokumentären. Håll isär sak och person. Den som var minst insatt i detta är ju polismannen.

Oavsett vilken/vilka teorier man kan ha, så är alla fyra i dokumentären spårlöst borta. Oavsett vilken teori om eventuellt samband man kan ha, så ägde Grodmansrånet rum samtidigt. Hur man sedan vill och kan koppla ihop det - det är ingen som vet vad som hände.

Diskussionen om att de tre körde ner i vatten/å/över kajkant är intressant. Det finns exempel på att man hittat bilar med kroppar inuti efter många år. Bifogar länkar till ett par sådana fall.

Det är bara att hoppas på att det kommer en uppföljare på dokumentären. Kanske nya uppgifter kommer fram.

Här hittades bilar i en sjö som legat där i cirka 40 år.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/manniskoskelett-funna-i-bilar-som-lange-dolts/

Här hittades en man i vallgraven - i sin bil - i centrala Landskrona som hittades efter 8 år. Mitt inne i centrala Landskrona där det går många människor dagligen.
http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2015/04/05/bilen-tillhor-den-76-arige-forsvunne-sune-1/
Citera
2015-08-16, 14:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan mycket väl ha varit på detta sätt!

[quote=CROSS-i-taket|54290614]Det gav ett intryck av att Dahlsjö skulle ha "försvunnit" med familjens goda minne.
Samtidigt var det ju en mycket perifer person som intervjuades, så svaret sa kanske inte så mycket. Eller kanske just detta, att ingen i familjen vill bli intervjuad, om det nu var så, ãr det mest intressanta i sammanhanget.[/QUOTE]

Det kan mycket väl ha förhållit sig på detta sätt när det gäller Dahlsjö.

Just det. Av den familj som den försvunne en gång lämnade, så finns det bara en äldre bror i livet numera. Samme broder som Dahlsjö ev. köpte den försvunna Volvon av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in