Citat:
Ursprungligen postat av
Zambora
Håller fullständigt med dig. Pinsamt dålig journalistik. Dålig research när både intervjuaren och stollen till privatspanare säger att en av de fyra är tonåring. Kjell Åke var 16 år och Hymme var 18 år. Hm!? Jerker Magnusson (privatspanaren) ger ett intryck av att som många andra sk. privatspanare vara en byfåne av rang. Jag fick aldrig klart för mig vad han insats i fallet bestod av. Svammel i det oändliga. Början till demens möjligen?
Den stora behållningen i programmet tycker jag var polisen Sven Ahlbin som på goda grunder avfärdade att grodmansrånet skulle ha något med de försvunna att göra. Konspirationsteorierna i denna tråden kom på skam på ett väldigt tydligt sätt. Lika intressant var det att kompisen till Roger Dahlsjö aldrig hade hört talas om grodmansrånet och de tre försvunna.
Det framkom ju med all önskvärd tydlighet nu att "Hymme" inte är/var försvunnen. Han begav sig hemifrån frivilligt och blev av två oberoende vittne sedd åren efter det så kallade försvinnandet. Det troliga är väl att han så småningom träffade en partner som han flyttade ihop med utomlands och inte ville ha med släkten att göra.
Däremot brast det ordentligt i det journalistiska omdömet när de tog med "privatspanaren", det var verkligen svammel och konspirationer. Men som du mycket riktigt säger så är de ofta en sort för sig. Jag har träffat en "privatspanare" som visste vem som mördat Olof Palme, i början lyssnade jag för skoj skull. Sedan bestämde jag mig för att gå, jag gjorde människan en otjänst genom att lyssna på det invecklade dravlet. Vederbörande kunde ju känna sig trodd om jag (och andra) lyssnade på skiten.
Det intressanta tycker jag också är vad Roger Dahlsjös kompis sa, när han träffade Roger och frågade om han hört något från brorsan så var det bara "nej, det har jag inte".
Edit: Jag minns inte om någon tog upp olycksteorin att de kört ner i vattnet? Jag vet att "privatspanaren" avfärdade det, men det är ganska självklart då hade det liksom inte varit något fall, som vederbörande gärna verka vilja ha det till

.