...
Albanen till Stoke och han som peta Robben.
Jag kanske är en ond och fördomsfull människa men jag har svårt mycket svårt för albaner.
Jag håller såklart med. Albaner ... men av någon anledning så är de schweiziska albanerna mer välanpassade och kan därmed lyckas även inom riktig fotboll i civiliserade länder dvs utanför Albanien.
Men är det inte lite roligt hur många spelare som utvecklas i St.pauli? "Vi" är knappast någon dussinklubb känns det som, även fast vi håller på att åka ut i den 2-3dje sista omgången.
Jag håller såklart med. Albaner ... men av någon anledning så är de schweiziska albanerna mer välanpassade och kan därmed lyckas även inom riktig fotboll i civiliserade länder dvs utanför Albanien.
Men är det inte lite roligt hur många spelare som utvecklas i St.pauli? "Vi" är knappast någon dussinklubb känns det som, även fast vi håller på att åka ut i den 2-3dje sista omgången.
Jag ogillar bara deras vänsterflum.
1860 München är en annan klubb som håller på kämpar för livet i zweite och har haft en hel del spelare som utvecklats där och blivit riktigt stora spelare i BL.
Jo St. Pauli är duktiga på att "förädla" spelare men har tyvärr inte ekonomin för att behålla dem. Samma sak med 1860 som Cyberkalle nämner.
Jag har St. Pauli lite som ett hobbylag då en bra vän till mig är hängiven supporter. Brukar åka med honom och se någon match på Millerntor varje år. Grymt bra stämning trots uteblivna sportsliga framgångar. Sen kan jag väl liksom många andra känna att en del Pauli-supportrar tar sig själva och sin vänster-identitet på för stort allvar. De saknar helt en självkritisk distans till det politiska "engagemanget" och är i min mening precis lika stora idioter som de så kallade "nazisterna" bland Braunschweig och Rostocks fans. Men dessa utgör inte majoriteten av Millerntors besökare även om de kanske är de som skriker högst.
Taggad som fan nu känns på förhand som att det kommer bli en bra säsong och jag tror inte att Bayern springer iväg på samma sätt som dom gjort under dom två senaste säsongerna.
Lagen har lärt sig hur Pep spelar och det vore bara bra om ligan hålls vid liv så länge som möjligt och bäst blir det om den avslutas på Patrik Andersson manér.
Bayern har ju under dom två senaste säsongerna varit för överlägsna på höstsäsongen och tappat rejält under våren.
Club 12 hade gjort i ordning så fina Banke Basti plakat formade som hans tröja men i ett tydligen brandfarligt material så brandkåren i München sa stopp trist på en sådan fin hyllning.
Snart är det dags för er bundesligafantaster. Vi i zweite har redan börjat året och för mig känns det helt okej
Laddar som katten inför helgens största match, den mellan de två serieledarna Bochum och Freiburg. Båda lagen spelade dessutom 5-0 med bästa trupp mot sämre motstånd i cupen förra helgen. Men det är inte bara det sportsliga som är intressant. På SC Freiburgs forum har en snubbe de senaste två-tre åren inför varje match lagt upp filmplakat där han ofta bara byter ut ansiktena på huvudrollerna till matchens huvudroller och skriver en trailertext. Han har slagit igenom lite i media nu, Spiegel "gillar" hans facebooksida och någon redaktör har twittrat om att han gjort årets bild. För det har han, med denna texten [min översättning, orginal i spoiler]:
Citat:
De är den tysk-holländska vänskapen förkroppsligad: Christian Streich och Gertjan Verbeek eller som jag det senaste börjat kalla dem: 2. Bundesligas Cheech och Chong – ren och skär harmoni och tillit.
Men vad var det då för förlöjligande Streich höll på med som alla såg? Hela den tyska median och alla fans såg, men ingen kunde ta dem på allvar den 29 mars 2014, då ett skådespel utan dess like ägde rum. Och vad hade inte Verbeek sagt efter matchen: "När man såg hur tränaren [Streich] bespottade mig.. Oförskämt! Brutalt! Respektlöst!"
Vad många inte tänkte på då: Alemannisch och holländska, det är som svenska och kinesiska. Den ena har ingen aning om vad den andre snackar om, och det är här alla har gjort det logiska feltrampet! Även om vår Christian hade velat säga något elakt, hur skulle Gertjan nånsin förstå den alemanniska harangen?
Och alla gör feltrampet, förutom jag! Gertjan ville bara glömma förlusten och insinuerade till den osjälviske Christian Streich att de skulle låtsas ha hela bråket. De gick säkert och tog en öl efteråt, de två luringarna! Snyggt försök, men jag låter mig inte luras!
Jag ser fram mot en match full av kärlek på men speciellt bredvid plan. Och minst tre mål av Petersen!
Sie sind der Inbegriff der deutsch-holländischen Freundschaft: Christian Streich und Gertjan Verbeek oder wie ich sie seit kurzem nenne: Cheech und Chong der zweiten Bundesliga – die pure Harmonie und Gediegenheit.
Was war das damals doch für ein gerissener Streich den sie allen spielten. Die gesamte Medienlandschaft und sämtliche Fans haben sie auf den Arm genommen als sie einst, am 29.03.2014, ein Schauspiel sondergleichen abgezogen haben. Was hatte Verbeek damals nach dem Spiel geschimpft: "Wenn man sieht, wie der Trainer mich beschimpft hat, das ist unverschämt, brutal, respektlos!" Was viele damals nicht beachteten: Alemannisch und holländisch, das ist wie französisch und russisch – oder sächsisch und schwäbisch! Keiner versteht auch nur den Hauch was der andere da loslässt... ein klarer Logikfehler. Selbst WENN unser Christian also ausfällig geworden wäre, wie hätte Gertjan die alemmanische Tirade verstehen sollen?
Tja: Und alle fielen darauf rein... außer ich! Und ich sage: Gertjan wollte damals nur von der Niederlage ablenken und hat in Absprache mit dem selbstlosen Christian Streich diese Auseinandersetzung inszeniert. Die waren danach wahrscheinlich sogar noch einen zusammen trinken, die zwei Seggel! Nice try, aber nicht mit mir!
Ich freue mich auf eine Partie voller Liebe am Spielfeldrand und sofern der Fußballgott will, auch auf dem Platz. Plus 3 Tore von Petersen, mindeschdens!
Liebe Grüße, euer Chris
PS: Nein, ich meine das nicht ernst (außer das mit der Liebe und Petersen)... zwinker
PPS: Es ist hoffentlich JEDEM klar, dass die Filmauswahl in keinem Zusammenhang mit der Behinderung eines der beiden Hauptcharaktere steht. Es geht allein um den Titel des Films auf den ich hier anspiele.
Filmen heter alltså på tyska "Ziemlich beste Freunde" (typ "Typ bästa vänner") och handlar om två personer med vitt skilda bakgrunder och föreställningar om livet, som med om och men verkligen finner varandra. Väldigt bra film som bara är att rekommendera för övrigt
Och om det är så att filmplakatets logik inte riktigt stämmer fullt ut blir det ruskigt kul att se vad som faktiskt kommer att hända. Kan Verbeek verkligen skaka hand med, sätta sig ned bredvid eller ens titta åt Streich håll efter att ha yttrat ord som "ein Verrückter" och "kein Kollege"? Enligt Bild ska han ha sagt: „Vergessen kann ich das nicht. Aber wenn jetzt alles normal abläuft, ist es für mich okay...“
Senast redigerad av Lekmand 2015-08-13 kl. 16:05.
Allt beror på hur nykomlingarna Darida och Wieser presterar för att öka den offensiva kreativiteten. Det är förutom dessa två bara anfallaren Sami Allagui tillbaka från lån som tillkommit och kan slå sig in i truppen. Men å andra sidan har man inte tappat någon heller. Så tranferperioden får ändå betecknas som lyckad, man har helt enkelt kompletterat truppen.
För ett bundesligalag i denhär nivån kan man bara säga att de ligger bakom de vanliga topplagen Bayern, Leverkusen, Dortmund, Mönchengladbach, Wolfsburg och Schalke. Och ligger före lag som.. Darmstadt. Sen kan det faktiskt gå hur som helst. Tror ändå på en trygg 11:eplats ungefär
Jag har följt Hertha lite halvhjärtat de senaste åren och tror att det kommer sluta med kval mot RB Leipzig. Allagui gillar jag som offensiv spelare men spelet under Dardai är inte bättre än spelet under Luhukay. Hertha är inte det stabila mittenlag som jag inför fjolårssäsongen hoppades på. Mår dessutom fortfarande dåligt när jag tänker på hur en bollkalle blev beskylld för lagets poängtapp och hur Herthas fans buade ut egna spelare under den gågna säsongen
Filmen heter alltså på tyska "Ziemlich beste Freunde" (typ "Typ bästa vänner") och handlar om två personer med vitt skilda bakgrunder och föreställningar om livet, som med om och men verkligen finner varandra. Väldigt bra film som bara är att rekommendera för övrigt
Underbar bild och underbar film. Även jag rekommenderar den starkt!
Citat:
Ursprungligen postat av SectorBravo
Vad tror ni om Hertha i år?
Tror att Hertha kan få det väldigt tufft i år. Förra året klarade de sig kvar med väldigt liten marginal trots att de tog några (enligt mig) tursamma segrar. HSV borta för att nämna en. Som Lekmand är inne på är Darida en bra förstärkning till laget. Weiser är jag inte så imponerad av. Tror personligen att mycket hänger på om Kalou kan återfå målformen nu i början av säsongen då han är i den princip ende friske toppforward de har. Jag tippar bottenstrid för Hertha.
1860 München är en annan klubb som håller på kämpar för livet i zweite och har haft en hel del spelare som utvecklats där och blivit riktigt stora spelare i BL.
Haha jo, jag förstod det. Det är väl kanske det som de flesta ogillar med St.Pauli. Dock känner jag att en hel del "vänsterflum" har bidragit till just Sankt pauli som stadsdel. De flesta från München kanske inte håller med mig dock.
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jo St. Pauli är duktiga på att "förädla" spelare men har tyvärr inte ekonomin för att behålla dem. Samma sak med 1860 som Cyberkalle nämner.
Jag har St. Pauli lite som ett hobbylag då en bra vän till mig är hängiven supporter. Brukar åka med honom och se någon match på Millerntor varje år. Grymt bra stämning trots uteblivna sportsliga framgångar. Sen kan jag väl liksom många andra känna att en del Pauli-supportrar tar sig själva och sin vänster-identitet på för stort allvar. De saknar helt en självkritisk distans till det politiska "engagemanget" och är i min mening precis lika stora idioter som de så kallade "nazisterna" bland Braunschweig och Rostocks fans. Men dessa utgör inte majoriteten av Millerntors besökare även om de kanske är de som skriker högst.
Såklart. Nu vill jag inte påpeka att St.Pauli gör jättesmarta värvningar, då jag både trodde att Ginczek och Ratkowic skulle vara tillräckligt duktiga för ett mittenlag, där Daniel skulle vara en riktigt bra målgörare för "dem". Men jag hoppas att Frontzeck kanske kan leverera någonting för hannover.
Ja såklart. Men kärnan i både Braunschweig, Rostock och St.pauli skulle jag vilja behålla. Det är såklart inte roligt med politiska kärnor ( som det en gång var ) men med den moderna fotbollen så känns det fortfarande som att det är enkelt att radera grupperingar för att låta vanliga människor betala ett mycket högre pris, det gäller inte Tyskland till någon större grad. Men Zweite känns ändå som att lagen får större utrymme, inte ekonomiskt ( biljettpriserna är ändå mer humana än andra toppligor ), men kanske mer för fansen. Men alltid härligt att höra om stämningen, om "vi" slipper nedflyttningsstrid i näst/sista omgången i år så hoppas jag att "vi" kan göra en 07-08 då jag tyckte att de reppade scenen på ett bra sätt, inte sportsligt såklart.