Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-15, 14:15
  #1
Medlem
L-illuminatos avatar


Minoriteter som är överrepresterade i U-landslag för att sedan vara underrepresenterade i A-landslaget:


Har länge fascinerats över vissa etniska minoriteter (invandrargrupper) som är överpresterande och bärande i sina länders u-landslag för att sedan vissna bort och tyna bort helt som seniorspelare.
Syftet med denna tråden:
Är således att belysa dessa minoriteter samt spekulera i deras eventuella orsaker till överrepresentationen i U-landslagen kontra underrepresentationen i A landslaget.

Vad kan Anledningarna vara: (Fyll gärna på med fler eller någon jag kan ha missat)
Genetik I: – Tidig fysisk mognad vilket gör att man har en överlägsen fysik sett till sina motståndare man man senare blir omkullsprungen
Genetik II: Dåligt läkekött, skadebenägenhet i vuxen ålder samt överbelastning i tidig ålder gör att man går sönder/går in i väggen som senior.
Psykisk: Man har antingen genetiskt eller sociokulturellt sämre psyke och kan inte hantera motgångar lika bra som resten av befolkningen eller har lätt att låta framgångarna stiga en åt huvudet
Kulturell: Man kommer från en kultur som brygger upp en och inte stöttar en på rätt, och som i sin grund bidrar till patalogi och är allmänt skadlig
Statistisk Överrepresentation: Man råkar tillexempel bara vara väldigt många i en viss ålder (säg 99’or tillexempel) vilket gör att man ser ut att vara överrepresenterad i den kullen & underrepresterad på seniorsidan för att man råkar ha väldigt få (90’or med den bakgrunden).
Åldersförfalskning: man är fysiskt och mental överlägsen i sin kull för att man är med folk som är 4år yngre (Freddy Adu mdfl) mest förekommande i Västafrika samt med papperlösa. Kan ej appliceras på andra-generationen.
Poltiskt: Finns en/flera person/er på betydande post(er) i u-landslagsledningen som hyser en pervers fascination och tillika övertygelse att den berörda minoirteten är guds gåva till fotbollen.

Exempel på där detta Exsisterar:

Land: Sverige
Minoritet/Invandrargrupp: Kosovarer/ Kosovoalbaner /Albaner
Anledning (Spekulativ): Genetik II, Psykisk, Kulturell

Övrigt:
Exempel på riktigt lovande spelare: Labinot Harbuzi, Anel Raskaj, Astrid Ajdervic, Liridoni Kelmedi, Liridoni Makooli, Trimi Makooli, Dardan Rexhepi, Landskorna brorsarna (båda långa centertankar).



Land: Nederländerna
Minoritet/Invandrargrupp: Marokanerna
Anledning (Spekulativ): Genetik I och Kulturell

Övrigt: Massa lovande spelare som är för stökiga för seniorfotbollen El Kabir, Ossama Assiati, Assadi, Adel Tarabt, Afelay (även om han förvisso slog igenom som senior men verkar inte nått upp till den Robben potential ungdomstränare i PSV förutspådde).

Land: Frankrike
Minoritet/Invandrargrupp: Tunisier
Anledning (Spekulativ): Genetik I, Psykisk, Poltiskt & Kulturell

Övrigt: kommer inte på så många namn tänker mest på Ben Arfa och Ben Saada som båda var bärande genom alla sina ungdomslandslag (likt exempelvis Pogba idag) men klara aldrig steget till A och började vissna redan på U21....

Land: United Kingdom
Minoritet/Invandrargrupp: Nigerianer
Anledning (Spekulativ): Åldersförfalskning & Statistisk Överrepresentation

Övrigt: Kommer inte på så många namn på rakarm men många akedemier hade för 5-6år sedan trupper där i princip halva U16lagen hade Nigeriansk rötter (tror Chelsea var en av de mest extrema) samt att detta även återspelgades på de yngsta ungdomslandslagen. Då många av dessa spelare redan började tyna bort vid 18år (deras falska passålder) så är de redan bortglömda. Victor Moses och Ameobi bröderna är dom jag kommer på på rak arm...
Citera
2014-05-15, 14:26
  #2
Medlem
Redan nu är väl svenska alandslaget bestående av ett högre procenttal än 10-12 med invadrarbakgund, har ingen källa på det utan det bara känns så, ned majtorovic Ibra kacklak safari osv..

Den såg du ju i juniorerna de som tillbad Allah efter ett mål, mer än halva den truppen såg ut o vara utifrån.

Fenomenet är intressant, jag tror det har att göra med att barn till invandrare ofta har bara fotbollen som alternativ, och därför även många blir bra, deras föräldrar har inte råd och skicka de på språkresa i Barcelona eller Paris, de har inte råd o utveckla intresse för konst eller ishockey.. Så on fotbollen är deras enda alternativ, är det inte konstigt att stort antal också blir bra.
Citera
2014-05-15, 14:32
  #3
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Redan nu är väl svenska alandslaget bestående av ett högre procenttal än 10-12 med invadrarbakgund, har ingen källa på det utan det bara känns så, ned majtorovic Ibra kacklak safari osv..

Den såg du ju i juniorerna de som tillbad Allah efter ett mål, mer än halva den truppen såg ut o vara utifrån.

Fenomenet är intressant, jag tror det har att göra med att barn till invandrare ofta har bara fotbollen som alternativ, och därför även många blir bra, deras föräldrar har inte råd och skicka de på språkresa i Barcelona eller Paris, de har inte råd o utveckla intresse för konst eller ishockey.. Så on fotbollen är deras enda alternativ, är det inte konstigt att stort antal också blir bra.

@Tardsowhat
Tack för att du tar dig tiden och intresset, dock skulle jag vilja att du läser tråden och ämnet lite närmare....
Tyvärr är ju detta helt off topic och inte vad jag vill belysa.
Det är totalt ointressant ifall invandrare är överrepresenterade i unisont i u-landslag och a-landslag (som exempelvis Kroater och Serber) sett till etniska Svenskar.

Det tråden handlar om är spelare från grupper som först är överrepresterade för att sedan tyna och vissna bort som seniorer och varför detta sker.
Citera
2014-05-15, 14:46
  #4
Medlem
Det tråden handlar om är spelare från grupper som först är överrepresterade för att sedan tyna och vissna bort som seniorer och varför detta sker. [/quote]

En anledning kan också vara att de flesta (inte alla) har så fruktansvärt bråttom ut till ''proffslivet'' och inte klarar av det. Alltså att man spelar i Allsvenskan och sedan nappar på första bästa proffskontrakt och tror att man ska leverera direkt. De flesta klarar inte av en motgång, man blir bänkad i proffslaget, och sedan går det bara utför. De klarar helt enkelt inte av pressen och motgångarna och får på så sätt sämre självförtroende och sedan stannar helt i utvecklingen.
Citera
2014-05-15, 15:01
  #5
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ranpii
Det tråden handlar om är spelare från grupper som först är överrepresterade för att sedan tyna och vissna bort som seniorer och varför detta sker.

En anledning kan också vara att de flesta (inte alla) har så fruktansvärt bråttom ut till ''proffslivet'' och inte klarar av det. Alltså att man spelar i Allsvenskan och sedan nappar på första bästa proffskontrakt och tror att man ska leverera direkt. De flesta klarar inte av en motgång, man blir bänkad i proffslaget, och sedan går det bara utför. De klarar helt enkelt inte av pressen och motgångarna och får på så sätt sämre självförtroende och sedan stannar helt i utvecklingen.

Menar du att Marokaner i Holland och Kosovoalbaner i Sverige har mer brottom ut än exempelvis Syrianer, Serber eller Etniska Svenskar?

Tror inte det skiljer sig påtagligt....
Av emplerna jag nämner är det exempelvis bara Harbuzi och Astrit som blev utlandsproffs innan sin seniordebut....
Citera
2014-05-15, 15:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Menar du att Marokaner i Holland och Kosovoalbaner i Sverige har mer brottom ut än exempelvis Syrianer, Serber eller Etniska Svenskar?

Tror inte det skiljer sig påtagligt....
Av emplerna jag nämner är det exempelvis bara Harbuzi och Astrit som blev utlandsproffs innan sin seniordebut....

Nja i och för sig inte. Men man lär väl se till varje individ också och inte bara vart de kommer ifrån. Vissa klarar väl av pressen medans andra inte gör det. Ska tillägga att jag inte är något proffs när det gäller detta ämne utan spekulerar bara fritt.
Citera
2014-05-15, 15:50
  #7
Medlem
L-illuminatos avatar
Jo fast med Kosovoalbaner i Swe är detta extremt ta Schweiz killarna som har varit bärande deras u-landslag Shakiri, Dzemaili, Xkhaka, Admir Mehmedi & Valon Behrami (med den fruktansvärda blonderingen). Alla utgör stommen runt A-landslaget idag


Agon Mehmeti

Kom på en till en hel del u landskamper seniordebut och uppväxt utanför Pildamsparken spelat i MFF hela livet ändå vill det sig inte.

Kom även på vad Landskrona bröderna hette Ajsel Kujovic och Emir Kujovic

Emir Bajrami !!! Hittade en jävel som hittat hela vägen upp i seniorlandslaget nu . Dock tycker jag han också snarare stärker min tes iom att hans stjärna också började dala ganska snabbt....
Citera
2014-05-15, 16:05
  #8
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Land: United Kingdom
Minoritet/Invandrargrupp: Nigerianer
Anledning (Spekulativ): Åldersförfalskning & Statistisk Överrepresentation

[i]Övrigt: Kommer inte på så många namn på rakarm men många akedemier hade för 5-6år sedan trupper där i princip halva U16lagen hade Nigeriansk rötter (tror Chelsea var en av de mest extrema) samt att detta även återspelgades på de yngsta ungdomslandslagen. Då många av dessa spelare redan började tyna bort vid 18år (deras falska passålder) så är de redan bortglömda. Victor Moses och Ameobi bröderna är dom jag kommer på på rak arm... Ross Barkley lyckades jag googla fram har en Nigeriansk (grandfather) så han kanske krossar denna tesen...

Något annat som lite krossar tesen med åldersförfalskning är ju att Sammy Ameobi är född i England.
Citera
2014-05-15, 16:09
  #9
Medlem
ZlatanManias avatar
Kan Bojan Djordjic och Aleksandar Prjijovic räknas till denna grupp? Inte för att jag vet hur sistnämndes situation såg ut i ungdomen men Bojan var minst sagt hypad. Sen verkar bägge ha stor ansvarsvilja.
Citera
2014-05-15, 16:10
  #10
Medlem
RedXs avatar
Kan det inte ha något att göra med att "de" generellt sett är mer fysiskt utvecklade (och därmed presterar bättre i fysiska aktiviteter) i tonåren? Sen kommer vi sega europeer ikapp runt tjugoårsåldern (jag säger "vi" men kan inte påstå att jag varit särskilt nära en a-landslagsplats, om nu någon trodde det). Därav faller deras fördel bort i vuxen ålder och fördelningen mellan olika etniciteter blir mer normal.

Jag tror att det är så enkelt.
Citera
2014-05-15, 16:19
  #11
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Kan Bojan Djordjic och Aleksandar Prjijovic räknas till denna grupp? Inte för att jag vet hur sistnämndes situation såg ut i ungdomen men Bojan var minst sagt hypad. Sen verkar bägge ha stor ansvarsvilja.

I Prijovic fall får du se till Schweiz och jag tycker det är ganska lika representation mellan Serber & Kroater (Tror AP är Serb förvisso) i u-landslagen och A-landslaget.

När det kommer till Bojan har vi ju flera lyckade exempel på Serber som har gått hela vägen så där är det nog bara Bojan som står ut men inte Serber som minoritet.
Citera
2014-05-15, 16:25
  #12
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Kan det inte ha något att göra med att "de" generellt sett är mer fysiskt utvecklade (och därmed presterar bättre i fysiska aktiviteter) i tonåren? Sen kommer vi sega europeer ikapp runt tjugoårsåldern (jag säger "vi" men kan inte påstå att jag varit särskilt nära en a-landslagsplats, om nu någon trodde det). Därav faller deras fördel bort i vuxen ålder och fördelningen mellan olika etniciteter blir mer normal.

Jag tror att det är så enkelt.

Kosovoalbanerna i Schweiz samt Marokaner i Italien och Frankrike motbevisar den tesen...
Däremot tror jag det kan stämma med Nigerianerna i UK.

Gabriel Agbonlahor (U21), Shola Ameobi (U21), Carlton Cole (U21), Nedum Onuoha (U21)

Är Fyra Nigerianättad Brittska spelare som alla hypades till att bli bätte än vad dom blev....
Agbonlahor är väl den enda som kom i närheten av sin potential....

Chuba Amechi Akpom
& Chuks Aneke
Båda bärande i sina U-lag i Arsenal har nu svårare att färga på seniornivå än vad som förutspåddes


Ett av de kanske mest bärande och intressanta inlägg i diskussionen postades i en annan tråd så jag kapar det och lägger in det här. Av en kille som har besökt Kosovo och menar på vissa kulturella faktorer kanske kan få Kosovoalbanerna att misslyckas i Swe....

Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Jag kan känna efter att ha hälsat på släkt i Kosovo en del, något de själva också ofta påpekar, att det finns en underbyggt ovilja att sammarbeta. Man vill vara den som gör målen, man vill vara stjärnan, och resten av laget är bara där för att se till att man blir stjärnan.

Det gäller inte bara fotboll, utan samhället i stort.

Jag har varit i både Kosovo och Kenya, och sett slummen i Kenya, och vandrat på gatorna i Pëja och Gjakova, och något som slår mig är att även om Kenya är ett mycket fattigare land, så finns det en vilja att bygga upp något nytt där. Man försöker skapa en bättre värld.

I Kosovo tycker jag bara det ser mer och mer förfallet ut för varje gång jag är där. Folk använder än idag, 15 år senare, kriget som en slags motivering till att infrastrukturen är icke existerande. Sopor på marken? Krigets fel. Dåliga vägar? Krigets fel. Man verkar helt ignoranta till det faktum att man haft 15 år på sig att placera ut soptunnor så folk inte slänger skräpet på marken.

Alla vill ha störts hus, så folk bygger 4 våningshus, men har inte råd att avsluta bygget, så man sitter med ett gigantiskt hus där man bara bor på bottenvåningen, resten har inte använts på 10 år.

Nu blev det väl väldigt off-topic där, men jag har nyss kommit hem från en resa till Kosovo och jag kunde liksom inte läsa ämnet utan att få lite utlopp för frustrationen av hur det landet sköts.


Men som sagt, det känns som om landet och dess folk genomsyras av en bild av att man själv, och ens familj står över alla andra. Den inställningen funkar nog sällan i ett fotbollslag.

Riktigt Intressant!
__________________
Senast redigerad av L-illuminato 2014-05-15 kl. 16:29. Anledning: Utfyllning av text
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback