Citat:
Ursprungligen postat av
thewakka35
Vilket land kommer din partner ifrån och hur länge fick ni vänta på intervju? Tänkte att det vore bra statistiskt att veta...
Hon kommer ifrån Thailand. Vi träffades i sverige då vi pluggade på samma högskola.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herkulesbig
Grattis!!

19 månader woahhhh ... Men skönt att det inte var någon misstro

... Det är något man fasade över ...
Jag har också hört att det kan komma konstiga frågor, som vilken färg han har på sina kallingar, vilket skydd hon använder med mera..
Jag har lagt ner ganska mycket tid på att läsa domar från överklaganden (allra mest från migrationsdomstolen). Det ska väldigt mycket till innan dom kan göra ett avslag som håller i domstol om man är gift. Om den ena säger att dom träffades i September och den andra November så funkar ursäkten "det var ju för ett och halvt år sedan". Bevisbördan ligger ju på staten om dom vill hävda skenäktenskap och inte avser att leva tillsammans.
Det jag fruktat för är ett amatörmässigt avslag som kan ta över ett år att överklaga. Visst har dom ett överprövningsorgan som ska snabbgranska idiot-avslag innan det går upp till domstol men man vet ju aldrig hur det kan bli med prestige och vänskapskorruption som gör att man måste tjafsa mot skitsaker i all evighet.
Normalt sett har jag ganska bra erfarenhet av myndigheter och jag brukar inte prata som en bitter paranoid rättshaverist. Jag tror att den stora delen av mitt förtroende försvann när den ena personen på kundtjänst sa "det kommer ta tre månader och hon får arbeta" medans nästa sa "det kommer ta 9 månader och hon får inte arbeta". Ni vet den här clichen om kundtjänstmedarbetaren som blint läser upp "har du startat om datorn" på en datorskärm; I det här fallet känns det som att dom sitter med en tärning dom rullar mellan varje fråga.
EDIT: Jag kommer hänga kvar i tråden så länge jag har ork och ska se till att försöka svara i ett mindre bittert tonläge.