2015-08-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSy-8880
Hej! Grattis! Så hemskt länge ni fick vänta - helt otroligt. Hade ni webbansökan eller pappersansökan?

Jag tycker du ska fråga ambassaden om de föregående fingeravtrycken är giltiga - det skulle ju underlätta extremt mycket för er! Det ska ju inte få vara så omständigt - det räcker med väntetiden! Lycka till!

Webbansökan.
Citera
2015-08-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Är bosatt på Filippinerna och när jag förnyar mitt eller ungarnas pass så åker vi till Hong Kong istället för Bangkok, 2 timmars flygresa och mycket billigare. Kontakta Bangkok och fråga om det funkar.

Jävligt irriterande att dom lade ner Ambassaden I Manilla, men dom satsade på Nordkorea, Afghanistan och Irak istället.

Har varit inne på den linjen jag också men då verkar det som att man måste flytta ärendet från Bangkok till Hongkok och det är oklart hur snabbt det går och hur mycket merjobb det blir isf.
Citera
2015-08-10, 12:43
Medlem
Efter 19 jävla månader så är det klart.

Ansökan inlämnad: 2014-01-13
Beslut: 2015-08-07
PUT
Citera
2015-08-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatahen
Efter 19 jävla månader så är det klart.

Ansökan inlämnad: 2014-01-13
Beslut: 2015-08-07
PUT

Gratulerar, fick ni komplikationer eller varför tog det 19 jävla månader?
Citera
2015-08-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Gratulerar, fick ni komplikationer eller varför tog det 19 jävla månader?
Inga komplikationer alls. Enda grejen var att båda skulle intervjuas av en erfaren handläggare vilket tydligen är standard när sökande haft annan typ av UT tidigare. Frågorna var väldigt grundläggande dvs. när vi träffades, blev ett par osv. Jag hade hört om folk som fått frågor om vilken färg det är på tallrikarna hemma osv. men det var inget sånt.

Jag minns att när handläggaren läste upp protokollet efter intervjun att knappt hälften av det jag sagt stod med. Jag frågade om det inte kändes lite detaljfattigt men fick svaret att det bara behövs mer detaljer än så när det råder misstro.

Inte ens det faktum att hon fått ett jobb och ska börja veckopendla (ca: 4h bil) var något som höjde ögonbryn. Det var ju även något vi nämnde först på intervjun.

Man kan ju tycka att om en intervju är så viktigt att det måste dröja 18-19 månader att det borde finnas en konkret anledning. Något sorts ifrågasättande hade man ju kunnat förvänta sig under intervjun.
Citera
2015-08-10, 17:13
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Man kan ju tycka att om en intervju är så viktigt att det måste dröja 18-19 månader att det borde finnas en konkret anledning. Något sorts ifrågasättande hade man ju kunnat förvänta sig under intervjun.

Vilket land kommer din partner ifrån och hur länge fick ni vänta på intervju? Tänkte att det vore bra statistiskt att veta...
Citera
2015-08-10, 17:38
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Inga komplikationer alls. Enda grejen var att båda skulle intervjuas av en erfaren handläggare vilket tydligen är standard när sökande haft annan typ av UT tidigare. Frågorna var väldigt grundläggande dvs. när vi träffades, blev ett par osv. Jag hade hört om folk som fått frågor om vilken färg det är på tallrikarna hemma osv. men det var inget sånt.

Jag minns att när handläggaren läste upp protokollet efter intervjun att knappt hälften av det jag sagt stod med. Jag frågade om det inte kändes lite detaljfattigt men fick svaret att det bara behövs mer detaljer än så när det råder misstro.

Inte ens det faktum att hon fått ett jobb och ska börja veckopendla (ca: 4h bil) var något som höjde ögonbryn. Det var ju även något vi nämnde först på intervjun.

Grattis!! 19 månader woahhhh ... Men skönt att det inte var någon misstro ... Det är något man fasade över ...

Jag har också hört att det kan komma konstiga frågor, som vilken färg han har på sina kallingar, vilket skydd hon använder med mera..
Citera
2015-08-11, 21:05
Medlem
Hej!

Jag och min pojkvän väntar på vårat beslut, var på intervju den 29e Juli. Jag har sett att många skriver att deras ärende ligger här och där, och jag undrar hur vet man vart ens ärende ligger? Och hur får man reda om när/om man har fått en handledare?

Tack på förhand!
Citera
2015-08-12, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
Vilket land kommer din partner ifrån och hur länge fick ni vänta på intervju? Tänkte att det vore bra statistiskt att veta...
Hon kommer ifrån Thailand. Vi träffades i sverige då vi pluggade på samma högskola.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Grattis!! 19 månader woahhhh ... Men skönt att det inte var någon misstro ... Det är något man fasade över ...

Jag har också hört att det kan komma konstiga frågor, som vilken färg han har på sina kallingar, vilket skydd hon använder med mera..
Jag har lagt ner ganska mycket tid på att läsa domar från överklaganden (allra mest från migrationsdomstolen). Det ska väldigt mycket till innan dom kan göra ett avslag som håller i domstol om man är gift. Om den ena säger att dom träffades i September och den andra November så funkar ursäkten "det var ju för ett och halvt år sedan". Bevisbördan ligger ju på staten om dom vill hävda skenäktenskap och inte avser att leva tillsammans.

Det jag fruktat för är ett amatörmässigt avslag som kan ta över ett år att överklaga. Visst har dom ett överprövningsorgan som ska snabbgranska idiot-avslag innan det går upp till domstol men man vet ju aldrig hur det kan bli med prestige och vänskapskorruption som gör att man måste tjafsa mot skitsaker i all evighet.

Normalt sett har jag ganska bra erfarenhet av myndigheter och jag brukar inte prata som en bitter paranoid rättshaverist. Jag tror att den stora delen av mitt förtroende försvann när den ena personen på kundtjänst sa "det kommer ta tre månader och hon får arbeta" medans nästa sa "det kommer ta 9 månader och hon får inte arbeta". Ni vet den här clichen om kundtjänstmedarbetaren som blint läser upp "har du startat om datorn" på en datorskärm; I det här fallet känns det som att dom sitter med en tärning dom rullar mellan varje fråga.

EDIT: Jag kommer hänga kvar i tråden så länge jag har ork och ska se till att försöka svara i ett mindre bittert tonläge.
Senast redigerad av delikatahen 2015-08-12 kl. 01:40.
Citera
2015-08-12, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loira123
Hej!

Jag och min pojkvän väntar på vårat beslut, var på intervju den 29e Juli. Jag har sett att många skriver att deras ärende ligger här och där, och jag undrar hur vet man vart ens ärende ligger? Och hur får man reda om när/om man har fått en handledare?

Tack på förhand!
Dom har en kundtjänst man kan ringa e-posta. Om du ringer så kan det vara lite lotteri om vem som svarar efter att du väntat sisådär en timme. Om man fyller i deras e-postformulär så får du svar inom två veckor.

Det går även att besöka kontoret på närmaste ort och dom som tar emot en fysiskt brukar ha bäst koll. En fördel med det är att om det inte finns en handläggare så får du reda på numret till aktuell teamledare.
Citera
2015-08-12, 20:01
Medlem
Då har 9 månader passerat- dags att lämna in en anmälan till JO.
Citera
2015-08-13, 12:19
Medlem
För övrigt spelade vi in hela intervjun på mobilen. Ingen ska kunna säga att vi sagt något
som vi inte har sagt.

Vi fick inte möjlighet att läsa igenom intervjun efteråt eftersom
intervjuaren ansåg att det inte fanns tid till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in