2015-08-04, 13:01
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Vi ansökte 15 sep. och ligger i Örebro. Ringde häromdagen och hälften av personalen var på semester augusti ut fick jag reda på. Ombads återkomma om en månad om jag inte hört något. Då har det gått cirka ett år.

När hade ni intervju?

Vi hade intervju i början av Juli. När jag ringer Mig så säger de att det är 4-8 månaders väntetid. Statistiken är samlad på Migrationsverkets hemsida under http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html men det framkommer inte hur den här statistiken är baserad på.

Bara själva väntetiden på intervju var 5 månader för oss. När min sambo var på intervju i sitt hemland sa ambassaden att vi skulle vänta 1-3 månader. Jag tycker att det är både förvirrande och osäkert när alla myndigheter anger olika väntetider.

Stämmer det verkligen att man ska vänta så lång tid som 4-8 månader efter intervju på att få något svar?
Citera
2015-08-04, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
När hade ni intervju?

Vi hade intervju i början av Juli. När jag ringer Mig så säger de att det är 4-8 månaders väntetid. Statistiken är samlad på Migrationsverkets hemsida under http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html men det framkommer inte hur den här statistiken är baserad på.

Bara själva väntetiden på intervju var 5 månader för oss. När min sambo var på intervju i sitt hemland sa ambassaden att vi skulle vänta 1-3 månader. Jag tycker att det är både förvirrande och osäkert när alla myndigheter anger olika väntetider.

Stämmer det verkligen att man ska vänta så lång tid som 4-8 månader efter intervju på att få något svar?

Ja visst kan man få vänta länge vi har väntat 3 månader nu och våran handläggare har sagt tidigast nov.....kan säga vi har beviljats förtur oxå
Citera
2015-08-05, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Är det någon som har sökt hösten 2014 utan förtur som har fått beviljat?

Vi har Örebro avdelningen och vi ansökte 151103, frugan var på intervju 150511. Vi har passerat 9 månader nu och jag ringde in (ringt 2 gånger på 2,5 månad) för att kolla hur det ser ut.

Fick inget svar alls, bara hänvisat till hemsidans väntetider. Detta tar kål på mig, vet ej vad jag ska göra.

Frun är sjuk nu också, funderar att söka förtur om sjukdomen är giltigt för förtur.

Någon här som tycker det är värt att söka förtur om det finns anledning för detta?

Vad säger lagen om väntetiderna för solklara UT?

Nejmen! Det var någon som svarade på Mig när jag ringde - hela 7 minuter över 8 på morgonen...då brukar det var kört enligt min, vid detta laget, gedigna erfarenhet.

Människan som svarade på mina frågor sa inte alls samma sak som föregående människor som svarat på mina frågor- vilken överraskning.

Denna människa sa att ärenden visst hamnar i olika destrikt- dom ligger inte alls i en gemensam kö som alla kan plocka ifrån.

Jag frågade om statusen på migrationsverket.se/minasidor var korrekt och uppdaterad kontinuerligt, men denna inloggning hade hon aldrig hört talas om.

Vidare sa hon att dom flesta fall är lösta mellan 9-14 månader samt att Paragrafen och lagstiftningen om 9-månaders avhandling var fullständigt meningslös att påpeka- det blir inga konsekvenser alls.
Lagen saknar betydelse för myndigheter som har för mycket att göra.

Nu har jag chattat med min pojkvän i 9 månader.

Amen.
Citera
2015-08-05, 08:28
Medlem
För oss tog det ett par dagar från intervju till beslut med förtur så November låter underligt.
Citera
2015-08-05, 09:45
Medlem
Bongomans avatar
Duckar de fortfarande lagen genom att fördröja intervjun och börja räkna tid från dagen då ärendet registreras i Norrköping? Alltså efter intervjun.
Citera
2015-08-05, 21:00
Medlem
Vi har äntligen fått beslut nu efter mer än 13 månaders väntetid.
Ansökan 27 juni 2014 och beslut 31 juli 2015.

Enhet Örebro och Land Filippinerna.

Finns det någon väg runt det där kravet att åka ända till Bangkok för att lämna fingeravtryck och foto till visumen?
Det verkar ju helt vettlöst att man ska tvingas planera in och bekosta en 6h flygresa plus transfer, hotell mm bara för en sådan där pass enkel teknik som finns på varenda polisstation, åtminstone här i sverige. Att åka till Bangkok för detta är ju ungefär jämförbart med att vi i Sverige skulle tvingas åka till Moskva för att förnya Pass, ID och körkort.

Finns det någon möjlighet att använda samma biometri som redan är lämnad när de (Min Fästmö och dottern.) var här på turistvisum, då de uppgifterna sparas, så som jag har förstått det?

Gör man visum-viseringar från konsulatet i Manila?
Senast redigerad av BallaRune 2015-08-05 kl. 21:22.
Citera
2015-08-06, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Finns det någon väg runt det där kravet att åka ända till Bangkok för att lämna fingeravtryck och foto till visumen?
Det verkar ju helt vettlöst att man ska tvingas planera in och bekosta en 6h flygresa plus transfer, hotell mm bara för en sådan där pass enkel teknik som finns på varenda polisstation, åtminstone här i sverige. Att åka till Bangkok för detta är ju ungefär jämförbart med att vi i Sverige skulle tvingas åka till Moskva för att förnya Pass, ID och körkort.

Finns det någon möjlighet att använda samma biometri som redan är lämnad när de (Min Fästmö och dottern.) var här på turistvisum, då de uppgifterna sparas, så som jag har förstått det?

Grattis till dig!

Har inga svar men grattis.

Flyga så långt för ett fingeravtryck låter mer än sjukt. Och fruktansvärt omiljövänligt.Det måste finnas en lösning. Billigare att muta ngn säkert.
Citera
2015-08-06, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Duckar de fortfarande lagen genom att fördröja intervjun och börja räkna tid från dagen då ärendet registreras i Norrköping? Alltså efter intervjun.

Nej, det står klart och tydligt på hemsidan att väntetiden räknas från det datum ansökan lämnats in till Mig.
De duckar dock från lagen genom att påstå på hemsidan att de som fått vänta längre än 9 månader är de ansökningarna som behöver utredas ytterligare, förutom intervju, men sen när man frågar dem vad de ska utreda i min ansökan (väntat 11) så säger de att de inte ska utreda utan de har stor arbetsbelastning.

Ändå påstås det på hemsidan att bara 37% får vänta över 9 månader.
Citera
2015-08-06, 11:07
Medlem
Citat:

Hej! Grattis! Så hemskt länge ni fick vänta - helt otroligt. Hade ni webbansökan eller pappersansökan?

Jag tycker du ska fråga ambassaden om de föregående fingeravtrycken är giltiga - det skulle ju underlätta extremt mycket för er! Det ska ju inte få vara så omständigt - det räcker med väntetiden! Lycka till!
Citera
2015-08-06, 13:05
Medlem
sleevs avatar
Citat:

Är bosatt på Filippinerna och när jag förnyar mitt eller ungarnas pass så åker vi till Hong Kong istället för Bangkok, 2 timmars flygresa och mycket billigare. Kontakta Bangkok och fråga om det funkar.

Jävligt irriterande att dom lade ner Ambassaden I Manilla, men dom satsade på Nordkorea, Afghanistan och Irak istället.
Citera
2015-08-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Är bosatt på Filippinerna och när jag förnyar mitt eller ungarnas pass så åker vi till Hong Kong istället för Bangkok, 2 timmars flygresa och mycket billigare. Kontakta Bangkok och fråga om det funkar.

Jävligt irriterande att dom lade ner Ambassaden I Manilla, men dom satsade på Nordkorea, Afghanistan och Irak istället.

nej du har fel info tyvärr,
det finns ingen svensk ambassad i irak och afghanistan som jobba med tillstånd eller visum , alla irakier eller afghaner måste åka till Iran eller Jordanien för intervju eller ansökning för visum.
Citera
2015-08-06, 15:57
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherkofaiq
nej du har fel info tyvärr,
det finns ingen svensk ambassad i irak och afghanistan som jobba med tillstånd eller visum , alla irakier eller afghaner måste åka till Iran eller Jordanien för intervju eller ansökning för visum.
Vad står det något om visum i det jag skrev.

Nordkorea skulle läggas ner för att spara pengar USA bad då Sverige att behålla den då den också reprensenterar dom. I mitten på 2000-talet drog man igång Ambasaderna i Irak och Afganistan med vakter och allt extra skydd till enorma kostnader, man lade ner ambasader och konsulat för att spara pengar bland annat Manilla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in