2015-08-13, 08:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det var det jag påtalade. Men kanske inte var tillräckligt tydlig.

Vad som däremot är sant är att den långsiktiga ägaren är den stora vinnaren, medan hyresgästen är förloraren. Det kommer att bli mer och mer tydligt att det förhåller sig på det sättet allt eftersom tiden går.
Beror på vad du äger och var, du uttalar dig om Sthlm snarare än generelllt.
2015-08-13, 09:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Beror på vad du äger och var, du uttalar dig om Sthlm snarare än generelllt.

Precis, det är ett stort land. Men beträffande just sthlm så gör man bäst i att äga sin bostad om man vill ha en chans att klara sig i framtiden.
2015-08-13, 12:17
Avslutad
Citat:
Nej absolut inte, men kostnaden för att äga var mycket högre än idag. Vem visste då att räntan skulle närma sig noll 20 år senare?
Dock var kostnaden för att äga ofta lägre än att bo i hyresrätt, i alla fall om man hade bunden ränta. Jag flyttade från hyresrätt till hus 1992 o gjorde kostnadskalkylen. Så redan där och då slog ägande ofta att hyra. Och sett på sikt är det ju inget snack om vad som lönat sig bäst.
2015-08-13, 12:22
Bannlyst
Citat:
Det beror väl helt på vilka aktier man ägde? Den enda IT-aktien jag ägt och fortfarande äger är Google.

Och vad har IT-aktier med bostäder att göra? Kan man bo i en aktie?

Vad aktier har med saken att göra? Just du pratar mycket om att spekulera i aktier istället för att amortera.

Det så klart att IT-bubblan mest drabbade just IT-aktier. Men övrigt börskapital kan ha sänkts också. Men inte kommer jag ihåg det i detaljer.
2015-08-13, 12:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad aktier har med saken att göra? Just du pratar mycket om att spekulera i aktier istället för att amortera.

Det så klart att IT-bubblan mest drabbade just IT-aktier. Men övrigt börskapital kan ha sänkts också. Men inte kommer jag ihåg det i detaljer.

Jag äger bara aktier i bolag som tjänar pengar. Att IT-bubblan sprack berodde på att bolagen inte gjorde det.

Menar du att Google inte tjänar pengar?

Sedan spekulerar jag inte i aktier. Jag äger aktier långsiktigt i bra bolag som jag tror på.

För övrigt har jag tredubblat värdet på min placering i Google, så det var en jäkla tur (eller kanske skicklighet) att jag inte amorterade på lånen för dessa pengar.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-13 kl. 12:50.
2015-08-13, 13:09
Medlem
Citat:
Jag äger bara aktier i bolag som tjänar pengar. Att IT-bubblan sprack berodde på att bolagen inte gjorde det.

Menar du att Google inte tjänar pengar?

Sedan spekulerar jag inte i aktier. Jag äger aktier långsiktigt i bra bolag som jag tror på.

För övrigt har jag tredubblat värdet på min placering i Google, så det var en jäkla tur (eller kanske skicklighet) att jag inte amorterade på lånen för dessa pengar.

Vad har detta med nationalekonomi att göra?
2015-08-13, 13:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Vad har detta med nationalekonomi att göra?

Fråga mertillen? Han drog in IT-bubblan och drog paralleller till bostadsmarknaden. Och jag förklarade varför jag äger aktier och inte amorterar för alla pengar.
2015-08-13, 15:25
Medlem
http://www.svd.se/maklare-varnar-for-bubbelrisker/om/naringsliv

"De kraftiga prisökningarna på bostadsmarknaden kan inte fortsätta länge till, tror Erik Olsson, vd för bostadsmäklaren med samma namn.

– Jag tror det planar ut, absolut. Allt annat vore jättekonstigt, säger han.

Priskorrigeringar nedåt kan också komma, varnar han.
"
2015-08-13, 15:27
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Vad som däremot är sant är att den långsiktiga ägaren är den stora vinnaren, medan hyresgästen är förloraren. Det kommer att bli mer och mer tydligt att det förhåller sig på det sättet allt eftersom tiden går.
Nej, förloraren är en köpare - den köpare som gick i personlig konkurs. De som hyr varken vinner eller förlorar, de är så att säga inte med i matchen.

Och precis som du påpekar senare visste ingen att räntan skulle närma sig 0. Det är lite poängen; många svenskar är idag efterkloka och har på något vis lyckats intala sig själva att de i någon märklig efteranalys på efterhand visste vad de gjorde på förhand.

Är helt klart ett nykterhetstecken att förstå att man inte visste utvecklingen på förväg (vare sig bostadskrachen eller den senare räntekraschen).
2015-08-13, 15:30
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
http://www.svd.se/maklare-varnar-for-bubbelrisker/om/naringsliv

"De kraftiga prisökningarna på bostadsmarknaden kan inte fortsätta länge till, tror Erik Olsson, vd för bostadsmäklaren med samma namn.

– Jag tror det planar ut, absolut. Allt annat vore jättekonstigt, säger han.

Priskorrigeringar nedåt kan också komma, varnar han.
"
Jag tvivlar, det kommer bli en krasch.
2015-08-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Jag tvivlar, det kommer bli en krasch.

klart det kommer krascha, dock måste något utlösa detta.
2015-08-13, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej, förloraren är en köpare - den köpare som gick i personlig konkurs. De som hyr varken vinner eller förlorar, de är så att säga inte med i matchen.

Och precis som du påpekar senare visste ingen att räntan skulle närma sig 0. Det är lite poängen; många svenskar är idag efterkloka och har på något vis lyckats intala sig själva att de i någon märklig efteranalys på efterhand visste vad de gjorde på förhand.

Är helt klart ett nykterhetstecken att förstå att man inte visste utvecklingen på förväg (vare sig bostadskrachen eller den senare räntekraschen).
Dock var man ju en vinnare långt innan räntan gick ner till 0. Prisökningarna började låååångt innan. Jag sålde ett hus 2002 för dubbla inköpspriset 1997.

Att säga att de som hyr varken är vinnare eller förlorate är direkt fel. De har ofta har högre månatliga boendekostnader än den som äger. Som ägare får du lägre månatliga bokostnader OCH en klumpsumma vid avyttting. Hur kan du påstå att hyresgäster varken är vinnare eller förlorare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in