2015-08-12, 20:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så du har med andra ord sålt din bostad? ( eftersom du räknar hem pengarna )

och som någon annan sa, verkar du vara ett svin som självgod sitter och klappar sig för magen över en vinst som ej är realiserad.

Detta är så långt ifrån nationalekonomi man kan komma.

Jag gör ingen exit förrän jag blir pensionär så du behöver inte oroa dig. Däremot kommer jag att hinna flytta några gånger till vägen dit.

Hade jag inte ägt något hade det varit svårare att klara sig rent allmänt, så därför cashar jag inte hem.
2015-08-12, 20:59
Medlem
kurt-sunes avatar
[quote=Relay|54323445]
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jasså? Jag som trodde man köpte en bostadsrätt för att bo i?
Trodde jag med men systemet är utformat på det sättet.

Nej absolut inte. Men skillnaden är att du äger själv och då får du själv stå för risken som å andra sidan kan leda till en vinst. Men självklart även förlust om det vill sig illa.

Den som hyr får ingetdera och får det allt knepigare när hyrorna stiger vid renoveringar, samt svårare att byta upp sig.
2015-08-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vilket självklart hade inträffat om det var valfritt att stå utanför infrastrukturen. Problemet är att du måste betala för gammal infrastruktur även när du bygger nytt. Det vill säga staten tar en fruktansvärt stor andel av dina pengar och ger dem till det toppdesignade kärnsamhället helt oberoende av om du utnyttjar det eller inte.

Det blir med andra ord inte helt lätt för den nya regionen att konkurrera, när den handikappas så våldsamt av staten. Vilket är meningen enligt den konstruerade ordningen, så SilentLucidity har alltså en poäng.
Det byggs utanför stadsplanerat område. En bekant ville ha hundgård och då är det lämpligast att hålla sig utanför. Jag har inte hört att det skulle blivit nämnvärt dyrare. Eller dyrare alls. Tomten blir klart billigare.

Infrastruktur kostar. Men det är inte uppenbart att överheten skulle nycklat ut den kostnaden till en större andel på de som bygger utanför stadsplanerat område.
Det får ni nog visa om vi ska tro på er.
2015-08-12, 23:15
Medlem
vad mycket ointressant ni har hävt ur er i denna tråd under så lång tid. Grattis för att ha förstört den. Läs ngt intressant om bostadsmarknaden här istället:

http://www.di.se/artiklar/2015/8/12/experterna-inflationsmalet-eldar-pa-bostadspriserna/
2015-08-13, 00:02
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
vad mycket ointressant ni har hävt ur er i denna tråd under så lång tid. Grattis för att ha förstört den. Läs ngt intressant om bostadsmarknaden här istället:

http://www.di.se/artiklar/2015/8/12/experterna-inflationsmalet-eldar-pa-bostadspriserna/

Kom inte och förstör den här tråden med nationalekonomi. Här pratar vi huruvida det med facit i hand var bra att köpa en lägenhet 1991 och om lägenhetspriserna i stockholm är korrekta eftersom vissa varor är dyrare än andra.
2015-08-13, 06:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Kom inte och förstör den här tråden med nationalekonomi. Här pratar vi huruvida det med facit i hand var bra att köpa en lägenhet 1991 och om lägenhetspriserna i stockholm är korrekta eftersom vissa varor är dyrare än andra.
...Eller så är bostäder inte ens dyra i förhållande till kostnadsnivåerna.

Men priset är ju kostnaden enligt många i tråden.
2015-08-13, 06:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Med facit i hand var det bra att köpa en bostad när som helst de senaste 100 åren i Stockholm. Det kanske man ska lära något av.
2015-08-13, 07:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Med facit i hand var det bra att köpa en bostad när som helst de senaste 100 åren i Stockholm. Det kanske man ska lära något av.

Det är ju inte riktigt sant, för det blev ju mycket dyrare när räntorna ökade och priserna föll kraftigt på 90-talet och de som tvingades att sälja på botten gjorde några riktiga brakförluster.

Men för den långsiktiga som inte avser att lämna marknaden har nog inte gjort en dålig affär.
2015-08-13, 08:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det kanske man ska lära något av.

Citat:
Det är ju inte riktigt sant, för det blev ju mycket dyrare när räntorna ökade och priserna föll kraftigt på 90-talet och de som tvingades att sälja på botten gjorde några riktiga brakförluster.

Men för den långsiktiga som inte avser att lämna marknaden har nog inte gjort en dålig affär.
Du missar dock att folk alltså gick i konkurs på 90-talet. Det handlade inte om att välja att ta en förlust, dvs kortsiktig/långsiktig var inte alltid ett val.
2015-08-13, 08:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Du missar dock att folk alltså gick i konkurs på 90-talet. Det handlade inte om att välja att ta en förlust, dvs kortsiktig/långsiktig var inte alltid ett val.

Det var det jag påtalade. Men kanske inte var tillräckligt tydlig.

Vad som däremot är sant är att den långsiktiga ägaren är den stora vinnaren, medan hyresgästen är förloraren. Det kommer att bli mer och mer tydligt att det förhåller sig på det sättet allt eftersom tiden går.
2015-08-13, 08:51
Avslutad
Citat:

Fast det var inte en dålig affär att köpa då, om man ser till den långsiktiga prisutvecklingen. De som inte klarade räntesvängningarna råkade dock illa ut. Men sett till prisutvecklingen var det ett guldköp även om man köpte till de "höga" priser som rådde före fallet.
2015-08-13, 08:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast det var inte en dålig affär att köpa då, om man ser till den långsiktiga prisutvecklingen. De som inte klarade räntesvängningarna råkade dock illa ut. Men sett till prisutvecklingen var det ett guldköp även om man köpte till de "höga" priser som rådde före fallet.

Nej absolut inte, men kostnaden för att äga var mycket högre än idag. Vem visste då att räntan skulle närma sig noll 20 år senare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in