2015-08-12, 22:59
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du gör det vanliga felet att ge ordet "ateist" en massa betydelser det inte har.

Hur ofta stöter man på en religiös ateist? Man kan fortfarande vara religiös men inte tro på Gud.
Citera
2015-08-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Hur ofta stöter man på en religiös ateist? Man kan fortfarande vara religiös men inte tro på Gud.
???
Citera
2015-08-12, 23:09
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:

Nämn någon religion som inte tror på Gud, tack.
Citera
2015-08-12, 23:09
Medlem
Herzs avatar
Citat:
???

Religion är Livet.

Kan vetenskap besvara frågor som rör ens medvetande?

Varför lider jag? Kan man leva ett liv utan lidande?

Vad är kärlek?

Hur ska man leva sitt liv?

Vad är lycka?

Allt det är religiösa frågor. Dessa frågor existerade långt innan konceptet Gud ens uppfanns. Människan uppfann gud för flera tusen år sedan men innan det så fanns inte Gud. Ingen hade ens en tanke om det.

Just därför tror jag att ateism har inte bara blivit anti-Gud utan även anti-religion. Anti-sprituellt. Hur ofta ser man ateister som filosoferar över religiösa problem? Hur ofta ser man ateister som är intresserade av att lösa mänskliga problem eller som åtminstone utmanar dom och tar ett visst ansvar?
Citera
2015-08-12, 23:11
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Nämn någon religion som inte tror på Gud, tack.

Buddhism. I buddhism är det bara upplysning som gäller och att slippa bli återfödd.
Citera
2015-08-12, 23:20
Medlem
Citat:
Religion är Livet.

Vad är kärlek?

Vad är lycka?

Allt det är religiösa frågor. Dessa frågor existerade långt innan konceptet Gud ens uppfanns. Människan uppfann gud för flera tusen år sedan men innan det så fanns inte Gud. Ingen hade ens en tanke om det.

Just därför tror jag att ateism har inte bara blivit anti-Gud utan även anti-religion. Anti-sprituellt. Hur ofta ser man ateister som filosoferar över religiösa problem? Hur ofta ser man ateister som är intresserade av att lösa mänskliga problem eller som åtminstone utmanar dom och tar ett visst ansvar?
Jag anser inte att dessa frågor är religiösa frågor. Religioner har försökt hitta på svar på dom frågorna,men dom har inte patent på dom frågorna.Jag tror att alla någon gång funderar på många av dom frågorna. Jag svarar själv på dom frågorna , utan "hjälp" från någon religion. Jag behöver inte religioner att tala om för mig vad kärlek och lidande är.
Citera
2015-08-12, 23:37
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Jag anser inte att dessa frågor är religiösa frågor. Religioner har försökt hitta på svar på dom frågorna,men dom har inte patent på dom frågorna.Jag tror att alla någon gång funderar på många av dom frågorna. Jag svarar själv på dom frågorna , utan "hjälp" från någon religion. Jag behöver inte religioner att tala om för mig vad kärlek och lidande är.

Organiserad religion är en sak och Religion är en annan. Det är bra att du svarar själv på de frågorna men ateism har oftast ingen eller väldigt svag relation med mysticism och religion i sig vilket tyder på att de verkar vända bort helt från den spirituella världen. Jag förnekar inte att olika religioner har misslyckats med att ge svar men det betyder inte att det är nonsens, kanske är inte vårt medvetande tillräckligt utvecklat än för att det ska kunna förstå sig självt. Som många spirituella lärare säger så krävs medvetenhet, consciousness för religiös förståelse eller upplysning. För att hitta svaren.

Citat:
Religion (from O.Fr. religion "religious community," from L. religionem (nom. religio) "respect for what is sacred, reverence for the gods,"[10] "obligation, the bond between man and the gods"[11]) is derived from the Latin religiō, the ultimate origins of which are obscure. One possibility is an interpretation traced to Cicero, connecting lego "read", i.e. re (again) + lego in the sense of "choose", "go over again" or "consider carefully". Modern scholars such as Tom Harpur and Joseph Campbell favor the derivation from ligare "bind, connect", probably from a prefixed re-ligare, i.e. re (again) + ligare or "to reconnect," which was made prominent by St. Augustine, following the interpretation of Lactantius.[12][13] The medieval usage alternates with order in designating bonded communities like those of monastic orders: "we hear of the 'religion' of the Golden Fleece, of a knight 'of the religion of Avys'".

In the ancient and medieval world, the etymological Latin root religio was understood as an individual virtue of worship, never as doctrine, practice, or actual source of knowledge.[15] The modern concept of "religion" as an abstraction which entails distinct sets of beliefs or doctrines is a recent invention in the English language since such usage began with texts from the 17th century due to the splitting of Christendom during the Protestant Reformation and more prevalent colonization or globalization in the age of exploration which involved contact with numerous foreign and indigenous cultures with non-European languages

https://en.wikipedia.org/wiki/Religion
Citera
2015-08-13, 05:32
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Herz|54329324]
Citat:
Religion är Livet.

Vad är kärlek?

Vad är lycka?

Allt det är religiösa frågor.
Det är snarare frågor av praktisk art. Erfarenheten brukar låta barnet förstå att lyckan uppnås bättre genom att dela på kunskapen : ergo : det är inte meningsfullt och inte roligt.. att bygga utan att först visa presentera... så det handlar om bekräftande, om barnets kunskapsnivå inte erkänns, kan det mista sin utforskarlust , forskarlusten är nog rätt intimt förknippad med överlevnadsinstinkten, och det bör du nog veta vad överlevad per se ännu tyvärr handlar om, när det är vinter... krävs kraftigare väv att hålla kylan borta, annars kan du liksom dö.

Du kan inte skriva i kyla och massproducera biblar och koraner i olika versioner om du inte älskar den naturen du är gjord av och lever av. Så.. om du hatar den, får du iaf lära dig älska den så pass.. att du gör din som minimum vän med den och dig själv som betyder att du kan vara vän med dem som är kanske skickligare än du, att skapa självaste villkoret i grundvalet att låta dig, sitta och tänka, på t.ex gud.... därute någonstans och knyppla visioner om det.
T.ex "oh gode gud du är så kärleksfull min ängel.. ) men för att fortsätta den typ av agendor,... måste underhållning till.. den underhållningen vill kanske inte du, men ovanligt många, förkasta och gärna underskatta.

Därför ser jag inte detta "gud är kärlek" eller "gud är god" som mer än rätt vidrig snarstuckna försök att helt ljuga om dels "materielism" till helt fel kontexter... och ha som tomgångsargument in i helt fel och konspirationslekar.. genom att inte ens det lilla att inse vilka som är de riktiga vännerna. ja det är alla dem och allt det, som får dig att fisa ner kalsongerna i uppvärmda hus.. och snacka skit om det som öht låter dig producera utopier utan förankring.

Det är inte så lite fräckt, hur kallsinnigt ni går och försöker förminska den helt avgörande delen av liv och dem som upprätthåller det, och sedan gå och missionera om vad-livet-handlar-om, som vara = gudstron är själva det som alstrar, när du skulle dö inom kort, om den materielism som du påstår är feltänkande, om det skulle ställas åt sidan.

du är ju inte riktigt klok!

HUR ska "man" leva sitt liv, hur lever man sitt liv i öknen.. när kroppen börjar tappa vatten... när insektsbettens gift och rötternas näringsfattighet.. börjar göra sig påminnt? hur, kärleksfullt beter du dig i medmänsklighet.. sätter du dig och börjar skriva religionsveteskapiga avhandlingar då? dem som gjorde det.. kände de mer kärlek än de materielister som började ägna sig åt ämneskännedom?

du får ju liksom se det i vad materielism per se är, inte vad du ser när du tittar på filmer eller betraktar konsumtionsiver,... ivern har bl.a toppats med en del ämnen som folk har behövt för att de inte annars skulle klara av att hantera varandra. Viet.. sett i hu viarna tolkar gud, har visat sig liksom så pass divergerande.. att man istället angripit varandra. En ser gud där.. en annan här, en upp en ner.. en är redan på väg in i berget och ropar där i monologer, andra samlar sig i grupp..

medan materielisterna, bortser från sig själv... och försöker se vad man kan göra, för att avhjälpa, med hjälp av verktyg... och när de sen börjar få kännedom.. och andra också vill men inte kan... då pratar "immaterielisterna" om hur dumma de är som inte bara ger.. så vissa ska bara ta emot.. få och få.. medan andra producera.. ge och ge och lämna ifrån sig... och samtidigt fortsätta anstränga sig, då materielism inte så klart tar energi ifrån människor som förväntas ge och ge ge, och ge... efter de pipor som jag vill ha ha ha.. begär...

men varför i helvete stillar då inte gudsbegäret??? religiösa är ju så hagalna så det är helt sjukt, se för fan på vad man ägnade sig åt, katedralbyggen, vilka apparater vill dagens teister ha, ja det ska vara den senaste teknologin, var i helvete är den berömda vi är iaf inte materielister, varför har ni datorer ÖHT och varför tar teisterna lån?!! för att få tag i sina prylar?? varför åker man flygplan och betalar multum för att vandra runt museum en vecka och sedan utnyttjar slavar så man kommer hem igen?

jag tycker du irrar i nattmössan. teister.. om de åtminstonde hade haft substans bakom sina luftfantasier. Kärlek är att öht vilja jobba, för mer än sig själv. Men samtliga teister som älskar sin jävla bibel, har enbart en enda dröm, "bara jag slipper jobba och vara en praktiker" om forska.. så låt mig slippa diska rören eller se till att * det materiella värdet, ens är tjänligt, bara jag får älska min gud och uppodla andra att tycka som mig om livet.. så härligt.. men låt inte mig skyffla asfalt, men låt mig rulla fram.. hela vägen till museumvandringen som kostar bara 80 000 kr.

ni är hycklare

Citat:
Dessa frågor existerade långt innan konceptet Gud ens uppfanns. Människan uppfann gud för flera tusen år sedan men innan det så fanns inte Gud. Ingen hade ens en tanke om det.

Du ställer retorisk fråga, alla människor är ateister, när det kommer till människostatus.. som har många faktorer som samspelar innan det är uppnått.

Alla. Där tror ingen på gud.. och bevisar sig själv öppet i bevis.. om vilka ateister de är, Alla, utan undantag.
Citera
2015-08-13, 07:13
Medlem
Citat:
Buddhism. I buddhism är det bara upplysning som gäller och att slippa bli återfödd.
Så Bibeln definerar Satan; att se till sitt egna välbefinnande och vara sin egen Gud. Intressant...
Citera
2015-08-13, 09:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
1. "A-" må betyda "utan" eller "icke" på grekiska; men detta ger i och för sig ingen ledning då vi skall avgöra vad ord innehållande detta prefix skall anses betyda i svenskan av idag. Där gäller snarare den gamla (men icke desto mindre goda!) regeln att bruket är rättesnöret.

Om DU vill försvara semantisk akrobatik (kanske p.g.a. att 95% av den pådyvlande teismens apologetik vilar på semantisk akrobatik ??) är din sak. Svamla allt du vill.

Själv stannar jag vid så mycket precision och specifikation det går att applicera på språkets grund-komponenter.
Citera
2015-08-13, 09:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Däremot är ateism dåligt i den mån att ateister verkar negera religion, visdom och spiritualitet helt och hållet trots att vi lever i en Gud-lös värld där bara under 1900-talet har 200 miljoner människor blivit mördade i våldsamma sammanhang vad är då fel med att ställa sig frågan ifall det finns något som löser mänsklig galenskap och lidande? Jag accepterar inte vetenskap som en lösning dels för att de inte löst något ännu och dels för att medvetande kräver en lösning på medvetandets nivå.

Du borde BÖRJA med att skaffa dig kunskap om vad du refererar till, istället för bara att kasta dig ut i substanslösa postulat.
Citera
2015-08-13, 09:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
När du säger att du inte TROR på Gud, vad annat kan du syfta på än tron på Guds existens, att du inte tror att Gud existerar?

Man kan källkritisera UTAN att "tro" på källorna.

Lär dig elementär logok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in