2015-08-07, 15:11
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Så en person som förnekar Guds existens, kan inte kallas för ateist?

http://www.ateism.se/kandisar.html

Lust att kommentera?

Jo, det kan man, men det betyder inte att alla som är ateister förnekar guds existens. Jag förnekar inte guds existens fast jag är ateist. Gud kanske finns, förmodligen inte, jag vet inte. Gud hamnar bara på högen med allt annat som det inte finns några belägg för - Hitlers hemliga månbas, talande korvar, ödlemänniskor, Pomperipossa, chemtrails, spöken o.s.v. Jag tar ingen hänsyn till dessa, utan lever mitt liv som om de inte kan ha någon inverkan på det, tills motsatsen bevisats.
Citera
2015-08-07, 15:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så en person som förnekar Guds existens, kan inte kallas för ateist?

Det beror på graden och typen av fönekelse, men överlag är en AKTIV FÖRNEKARE av teism (~som bl.a. anser sig kunne motbevisa teismens abstrakte 'guds'-koncept*) en anti-teist.

Att det skall vara så svårt för dig att fatta skillnaden mellan prefixet "a" och andra icke-teistiska gruppors prefix (som t.ex. i anti-teism) indikerar tydligt för mig att du antingen:

1/ Är mentalt dysfunktionell.

Eller

2/ Har levd så länge i din demagogi-bubbla, att du helt har glömd vad språkets informations-bärande funktion är.

* Det är något annat att motbevisa nån 'gud' som är involverat i kosmisk verklighets-beskrivning.
Senast redigerad av Bogomil 2015-08-07 kl. 15:20.
Citera
2015-08-12, 15:14
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Jo, det kan man, men det betyder inte att alla som är ateister förnekar guds existens.
Jag förnekar inte Guds existens fast jag är ateist. Gud kanske finns, förmodligen inte, jag vet inte. Gud hamnar bara på högen med allt annat som det inte finns några belägg för - Hitlers hemliga månbas, talande korvar, ödlemänniskor, Pomperipossa, chemtrails, spöken o.s.v. Jag tar ingen hänsyn till dessa, utan lever mitt liv som om de inte kan ha någon inverkan på det, tills motsatsen bevisats.

Norstedts svenska Ordbok:

Ateism = Åskådning som förnekar existensen av en gudom.

Ateist = Person som förnekar existensen av en gudom.

Okej?
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-08-12 kl. 15:16.
Citera
2015-08-12, 17:49
Medlem
Kobolds avatar
Citat:

Ateist = Person som förnekar existensen av en gudom.

Okej?
Okej. Boxas så mycket du vill. Jag förnekar inte guds existens, men jag tror inte på gud. Kalla det vad du vill.
Citera
2015-08-12, 18:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ateist = Person som förnekar existensen av en gudom.[/b]

Prefixet "a" betyder "utan" ... inte "anti".

Men inte ens detta verkar du kunne förstå konsekvenserna av.

Så lär dig elementär logik.
Citera
2015-08-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Att definiera ett ords betydelse utifrån dess etymologi är vanskligt (och i mitt tycke en smula barnsligt, ungefär som att betydelsen vore gudagiven eller huggen i sten alltifrån en avlägsen forntid, då orden hursomhelst betydde andra ting än nu, i vad mån deras ursprung ens är känt). Jag har, till exempel, inga problem med att använda ordet penna om en blyerts-, kulspets-, eller tuschpenna, ehuru ingendera numera tillverkas av fågelfjädrar...
När jag gick i skolan fick vi lära oss de två termerna agnostiker (= en som inte anser sig veta eller stort bryr sig om huruvida gud(ar) existerar) och ateist (= en som inte tror att gud(ar) existerar). Jag har alltid funnit denna indelning fungera rätt bra i det praktiska livet, och hållit mig till den.
Jag har vidare inga svårigheter med att ange "ateist" som min religion eller livsåskådning på ett formulär, om någon sådan deklaration skulle avkrävas mig.
Den nu rådande tendensen att göra en oerhörd finindelning i olika grader av stark resp. svag ateist, antiteist, apateist etc. verkar mest på mig som ett framgångsrikt försök från teisternas sida att "härska genom att söndra".
Citera
2015-08-12, 19:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Att definiera ett ords betydelse utifrån dess etymologi är vanskligt (och i mitt tycke en smula barnsligt, ungefär som att betydelsen vore gudagiven eller huggen i sten

Det var väldans så mycket retorik du kan manifestera omkring det enkla att prefixet "a" betyder "utan".

Citat:
Den nu rådande tendensen att göra en oerhörd finindelning i olika grader av stark resp. svag ateist, antiteist, apateist etc. verkar mest på mig som ett framgångsrikt försök från teisternas sida att "härska genom att söndra".

Jag är ateist ... och jag förespråker starkt en tydlig semantisk subkategorisering om det finns minsta risk för generaliseringer.
Citera
2015-08-12, 19:37
Medlem
Citat:
Det var väldans så mycket retorik du kan manifestera omkring det enkla att prefixet "a" betyder "utan".

Jag är ateist ... och jag förespråker starkt en tydlig semantisk subkategorisering om det finns minsta risk för generaliseringer.

Tag det inte personligt; men det är något man ofta träffar på, som t.ex. då språkfanatiker med emfas hävdar att alternativ endast kan betyda endera av två (ej fler).

1. "A-" må betyda "utan" eller "icke" på grekiska; men detta ger i och för sig ingen ledning då vi skall avgöra vad ord innehållande detta prefix skall anses betyda i svenskan av idag. Där gäller snarare den gamla (men icke desto mindre goda!) regeln att bruket är rättesnöret.

2. Inser du inte att detta riskerar att försvaga din (huvud)sak, ungefär som kommunisterna på 1920-talet och framåt försvagades av att splittras i 100 fraktioner?
Citera
2015-08-12, 22:41
Medlem
Herzs avatar
Tycker inte det är fel med att inte tro på "Gud". Alla människor är ateister vare sig de vet om det eller inte då ingen vet vad Gud är, de bara spekulerar.

Däremot är ateism dåligt i den mån att ateister verkar negera religion, visdom och spiritualitet helt och hållet trots att vi lever i en Gud-lös värld där bara under 1900-talet har 200 miljoner människor blivit mördade i våldsamma sammanhang vad är då fel med att ställa sig frågan ifall det finns något som löser mänsklig galenskap och lidande? Jag accepterar inte vetenskap som en lösning dels för att de inte löst något ännu och dels för att medvetande kräver en lösning på medvetandets nivå.
Citera
2015-08-12, 22:56
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Okej. Boxas så mycket du vill. Jag förnekar inte guds existens, men jag tror inte på gud. Kalla det vad du vill.

När du säger att du inte TROR på Gud, vad annat kan du syfta på än tron på Guds existens, att du inte tror att Gud existerar?
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-08-12 kl. 23:05.
Citera
2015-08-12, 22:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:

Förklara då varför Norstedts Ordbok säger FÖRNEKAR Gudom...
Citera
2015-08-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Tycker inte det är fel med att inte tro på "Gud". Alla människor är ateister vare sig de vet om det eller inte då ingen vet vad Gud är, de bara spekulerar.

Däremot är ateism dåligt i den mån att ateister verkar negera religion, visdom och spiritualitet helt och hållet trots att vi lever i en Gud-lös värld där bara under 1900-talet har 200 miljoner människor blivit mördade i våldsamma sammanhang vad är då fel med att ställa sig frågan ifall det finns något som löser mänsklig galenskap och lidande? Jag accepterar inte vetenskap som en lösning dels för att de inte löst något ännu och dels för att medvetande kräver en lösning på medvetandets nivå.
Du gör det vanliga felet att ge ordet "ateist" en massa betydelser det inte har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in