Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Prefixet "a" betyder "utan" ... inte "anti".
Men inte ens detta verkar du kunne förstå konsekvenserna av.
Så lär dig elementär logik.
Att definiera ett ords betydelse utifrån dess etymologi är vanskligt (och i mitt tycke en smula barnsligt, ungefär som att betydelsen vore gudagiven eller huggen i sten alltifrån en avlägsen forntid, då orden hursomhelst betydde andra ting än nu, i vad mån deras ursprung ens är känt). Jag har, till exempel, inga problem med att använda ordet
penna om en blyerts-, kulspets-, eller tuschpenna, ehuru ingendera numera tillverkas av fågelfjädrar...
När jag gick i skolan fick vi lära oss de två termerna
agnostiker (= en som inte anser sig veta eller stort bryr sig om huruvida gud(ar) existerar) och
ateist (= en som inte tror att gud(ar) existerar). Jag har alltid funnit denna indelning fungera rätt bra i det praktiska livet, och hållit mig till den.
Jag har vidare inga svårigheter med att ange "ateist" som min religion eller livsåskådning på ett formulär, om någon sådan deklaration skulle avkrävas mig.
Den nu rådande tendensen att göra en oerhörd finindelning i olika grader av stark resp. svag ateist, antiteist, apateist etc. verkar mest på mig som ett framgångsrikt försök från teisternas sida att "härska genom att söndra".