2015-08-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bajsbosse har inte bara flytväst, han har även överlevnadsdräkten på som han går runt och svettas i.

Faktiskt sant idag, hade överlavnadsdräkten på när ja flög till plattformen idag
2015-08-11, 21:44
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Risken om du inte köper nu är förstås att priserna ökar ännu mer, och du får mindre för pengarna.
Tycker inte du ska skriva dumheter till folk som behöver hjälp bara för att du så ivrigt hoppas och drömmer.

Huruvida vi kommer få en avvikelse så som en krasch eller stark ökning vet vi inte, däremot är normalläget varken en krasch eller nämnvärd ökning. Lägg då ihop en löneökning åtminstone i takt med inflation, samt tid (naturligt kapitalgenererande) med det faktum att du förespråkar lån och vi därmed letar 15% köpeskilling så ser du att nä - rimligen får han mer senare, inte mindre.

"Risken" som du ironiskt nog kallar det är då att han får betala dyrt för att hyra under tiden, vilket inte är en risk - antingen har han möjlighet att hyra vettigt eller så har han inte det.
2015-08-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du får väl gå tillbaka och läsa #19325 då. Inkl citat. Du verkar inte ha gjort det.

I inlägget avsåg jag tydliggöra att kurt sune väljer att blunda för en helt rimlig situation, jag jämförde inte mot något annat alltså var det knappast svart eller vitt. Du trodde däremot att jag subtilt menade en bostadskrasch...
2015-08-11, 21:59
Medlem
SilentLuciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Man försöker beskatta inkomster för att då har den man tar av något att betala skatten med.

Att beskatta fastigheter leder till hemska situationer där man skickar ut fogen och tar maten ur munnen på pensionärer.

(S) som gillar den typen av ondska satt i tv och menade att fattigpensionärerna då skulle låna pengar i bank och betala skatt med. Sådana är dom sossarna.

Ja, ditt resonemang håller jag med om inom detta fiffel-arrangemang. Men betrakta fakta att bara 3% av landets markanvändning är bebyggelse.

http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/MI0803_2010A01B_BR_05_MI03BR1301.pdf

Sida 36-37.

Hur hög tror du skatten på mark skulle bli om markexploateringen tilläts att ta fart? Ta Viking Line till Åland en dag och titta på den oexploaterade skärgården. Hur mycket pengar skulle samhället inte kunna dra in på att locka köpstarka individer från hela världen till att bygga och bo i dessa områden?

Varför sker det inte? Fräschare, renare och tryggare än Palm Jumeirah i Dubai.

Därför markutbudet är riggat för att blåsa upp en finansiell tillgångsbubbla (supply and demand) och gynna en kulturell och principiell föreställning att "adel" kan leva gott på andras arbete genom att bo på mark.

Du och BLT är "Total-Hustlade" den dag marktillgången öppnas upp. Det kommer. De av internet klassiskt-skolade ekonomerna kommer och reformer landet när folkhemsgenerationerna går till vilan.
Senast redigerad av SilentLucidity 2015-08-11 kl. 22:14.
2015-08-11, 22:00
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Tja jag har läst lite sidor här och där i tråden, jag märkte att jag har dålig koll på hela bostadsgrejen.

Vart kan jag hitta information för att sätta mig in det hela.

Jag har råd att köpa en bostad för 2m, jag vill helst inte ta lån.

Ska man köpa nu eller vänta på en eventuell crash? Vad är riskerna med att vänta?

Med tanke på att vi saknar 300.000 bostäder och det skall komma hit ytterligare 500.000 män så kan du riskfritt handla vadmsom helst med dina två millar.

Du har tio till 20 år kvar innan de kommer ikapp med byggandet.
2015-08-12, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Tycker inte du ska skriva dumheter till folk som behöver hjälp bara för att du så ivrigt hoppas och drömmer.

Huruvida vi kommer få en avvikelse så som en krasch eller stark ökning vet vi inte, däremot är normalläget varken en krasch eller nämnvärd ökning. Lägg då ihop en löneökning åtminstone i takt med inflation, samt tid (naturligt kapitalgenererande) med det faktum att du förespråkar lån och vi därmed letar 15% köpeskilling så ser du att nä - rimligen får han mer senare, inte mindre.

"Risken" som du ironiskt nog kallar det är då att han får betala dyrt för att hyra under tiden, vilket inte är en risk - antingen har han möjlighet att hyra vettigt eller så har han inte det.
"Under tiden"? Du menar att han ska köpa vid något senare tillfälle? När inträffar detta gyllene tillfälle?
2015-08-12, 00:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Med tanke på att vi saknar 300.000 bostäder och det skall komma hit ytterligare 500.000 män så kan du riskfritt handla vadmsom helst med dina två millar.

Du har tio till 20 år kvar innan de kommer ikapp med byggandet.
Fast hur skall de 500.000 st betala för sina boenden?
2015-08-12, 00:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
"Under tiden"? Du menar att han ska köpa vid något senare tillfälle? När inträffar detta gyllene tillfälle?
Det finns inget marknadsmässigt "gyllene tillfälle", hur svårt du än har att ta till dig den saken.

Däremot finns det tillfällen i en persons liv där det av ett flertal olika anledningar är olika lämpligt att köpa en bostad. Inte minst beroende på vilka passande alternativ som dyker upp. Det känns extremt fånigt att behöva skriva.
2015-08-12, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast hur skall de 500.000 st betala för sina boenden?
Kommunerna måste fixa fram boenden till alla invandrare, så chanserna för en vanlig ungdom att få en hyresrätt kommer bli obefintlig. Trycket kommer öka på Sveriges föräldrar att hjälpa sina barn med insatsen till den första bostaden. Äldre generationer sitter på stålar och de kommer behöva dela med sig om barnen ska kunna flytta hemifån. Glöm att få något tillbaka för skatten du pytsar in.
2015-08-12, 00:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Kommunerna måste fixa fram boenden till alla invandrare, så chanserna för en vanlig ungdom att få en hyresrätt kommer bli obefintlig. Trycket kommer öka på Sveriges föräldrar att hjälpa sina barn med insatsen till den första bostaden. Äldre generationer sitter på stålar och de kommer behöva dela med sig om barnen ska kunna flytta hemifån. Glöm att få något tillbaka för skatten du pytsar in.
" måste" och " kan" är inte synonymer, att kommunerna fixar det är bara glömma, att staten fixar det? Möjligen med rejält skattehöjningar? Gissa vilka som får bära dessa i sådana fall.

Min poäng är att de 500.00 st inte kommer påverka bostadspriserna annat än indirekt om ens det.
2015-08-12, 00:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det finns inget marknadsmässigt "gyllene tillfälle", hur svårt du än har att ta till dig den saken.

Däremot finns det tillfällen i en persons liv där det av ett flertal olika anledningar är olika lämpligt att köpa en bostad. Inte minst beroende på vilka passande alternativ som dyker upp. Det känns extremt fånigt att behöva skriva.
Jaha, alternativen bara "dyker upp" utan att man själv aktivt behöver söka upp dem? Det låter som ett extremt passivt, farligt och idiotiskt sätt att resonera när det gäller så pass mycket pengar. Tack och lov att jag själv inte har agerat efter ditt svammel, då hade jag varit bra mycket fattigare.

Förr är för det allra mesta bättre när det gäller bostadsmarknaden. Om man inte tror att vi står inför en omedelbar krasch är det alltså bättre att köpa förr än senare.
2015-08-12, 00:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
" måste" och " kan" är inte synonymer, att kommunerna fixar det är bara glömma, att staten fixar det? Möjligen med rejält skattehöjningar? Gissa vilka som får bära dessa i sådana fall.

Min poäng är att de 500.00 st inte kommer påverka bostadspriserna annat än indirekt om ens det.
Folk måste bo, även de som dessa 500000 knuffar ut från bostadsköerna. Den första insatsen kommer från föräldrarna. Det är också samma personer som kommer att få bära skattehöjningarna OCH bekosta sin egen äldreomsorg. Skatterna räcker inte till det. Men efterfrågan håller ändå bostadspriserna uppe, folk måste som sagt bo och dessutom vill man bo bra. Det blir minskad konsumtion av annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in