2015-08-10, 11:13
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Ja verkligen, att sitta på en kudde och inbilla sig ha kvalitativt tankeflöde av att ägna sig åt obefintligt pseudo suger rätt mycket energi åt den skärpa som behövs åt att investera i de på riktigt kreativa flödet.. som liksom ger lite respons och inte enbart fungerar som självändamål.

Inse då hellre att den geocentriskt egocentriska självhävdelsen, känns skön för egot och ger känsla av att vara förmer.

Men jag behöver inte sådan förstärkning, jag ser för mycket mening i det som redan är. Men då ska man klara av att hantera det, som första förutsättning.. det dimper inte uppifrån ner i händerna på en precis. Så förstår lättjan som ska till... att förhålla sig till pseudo liksom det var något "allmängiltigt"

..när det är inget mer än subjektiv upplevelsevärd, med en massa ord och etiketter på. Men behöver man det för att känna sig värd något och mildrar ångesten, så go for it...

Dock, vi är många som inte behöver den typ av existentialterapi. Inte så att man är udda genom att inte sitta och skåda naveln med begär på "svar" om livets ursprung... det kan man hantera (dessutom har alla en upplevelsevärld, på ett el annat sätt, men alla förväxlar det inte så infernaliskt) utan att pausera flödet av klarsyn, men vissa försöker göra det exklusivt, nej såå exklusivt är det inte, då ska åtminstonde ses att det verkligen gör skillnad att dyrka, tillbe och sedan appellera omkring det.

Vad som däremot kan ses, är att de possessiva begären i att ha gud-som-en-ägodel, istället framträtt, inget som särskilt kan ses som någon religiös kvalitet att direkt skryta om.
Citera
2015-08-10, 12:00
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Dessutom arbetar religionsfilosfi utifrån HYPOTESEN guds existens, inte som en fullt GILTIG arbetshypotes, ens en gång...

Så vad är naivt, i det naiva... men pretentiöst uppställda kriterier, vad för referenspunkter samt kriterier kan religionspsykologi, öht.. räkna med, om några...

Mänskliga sinnet? Så början med att peka ut med påståendet "det finns en gud" , är därmed legitim, samtidig människokännedom, per se?

Vad har man gjort om inte åberopat SIN EGEN upplevelse, att det kan tyckas finnas en gud och denna upplevelse vill man förstärka, genom att popularisera känslan av att någon överordnad styr det mänskliga sinnet, men inte människan själv, människan själv har alltså därmed inte självkontroll ens, då man ju så gärna ställer kreationism EMOT evolution.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-08-10 kl. 12:02.
Citera
2015-08-10, 12:07
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Har du belägg för att religiösa är bättre på att älska sin granne,än vad ateister är? Jag som ateist kanske är snäll mot min granne för att jag vill,medans en religiös kanske är snäll för att han måste.
Och jag förstår fortfarande inte jämförelsen med Dawkins och Jesus. Hade Jesus levat idag och blivit granskad dygnet runt,och allt han sade och gjorde hamnade på youtube,så kanske han heller inte blivit så stor som han är. Vilka kunde granska Jesus på ett rationellt sätt på den tiden? Och hur mycket predikan och krig har det inte krävts för att Jesus ska få så många följare som han har?

En ateist kan vara snällare mot sin granne såklart jämfört med en kristen. Jag pratar inte om att religiösa är bättre än ateister. Det jag påpekar är att jag tror att ateister vänder ryggen mot religiös visdom till skillnad från troende som är öppna och villiga att se saker ur andra perspektiv än bara förlita sig på analytiskt tänkande och vetenskap. Därför har ateister förmodligen begränsat sig själva på det sättet.

Just därför tror jag att ingen ateist kommer nå samma visdom som t.ex eckhart tolle eller krishnamurti.

Jag menar att Jesus hade visdom medan Dawkins bara har analytiskt tänkande till sitt befogande. Inte konstigt på att hans böcker och tal bara går ut på att argumentera om rätt och fel. Primitivt.

Till skillnad från Jesus vars budskap krossar Dawkins patetiska gnällande.
Citera
2015-08-10, 12:08
Medlem
soligts avatar
Men man kan ju inte gå på vatten, men göra vin av det går, sen går det utför
https://youtu.be/LvYQh5xwO4I?list=RDKgFWtK2AoPk
Citera
2015-08-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
En ateist kan vara snällare mot sin granne såklart jämfört med en kristen. Jag pratar inte om att religiösa är bättre än ateister. Det jag påpekar är att jag tror att ateister vänder ryggen mot religiös visdom till skillnad från troende som är öppna och villiga att se saker ur andra perspektiv än bara förlita sig på analytiskt tänkande och vetenskap. Därför har ateister förmodligen begränsat sig själva på det sättet.

Just därför tror jag att ingen ateist kommer nå samma visdom som t.ex eckhart tolle eller krishnamurti.

Jag menar att Jesus hade visdom medan Dawkins bara har analytiskt tänkande till sitt befogande. Inte konstigt på att hans böcker och tal bara går ut på att argumentera om rätt och fel. Primitivt.

Och enligt mig är ateister oftare mer öppen. Jag själv har inga problem att ändra åsikt när ny information uppdagas. Medans religiösa inte alls är öppen för ny information. Särskilt nör den går emot deras tro. Och Dawkins är nog inte ute efter att bli någon slags idol för ateister. Samt att vi vet ju inte ens om Jesus fanns,så hans visdom kan ju vara ett ihopkok från flera författare.
Sedan förstår jag inte tjatet om Dawkins vs. Jesus. Dawkins är ju vetenskapsman och ska bedömas efter det. Inte efter religiös visdom. Vad det nu är.....
Citera
2015-08-10, 12:49
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Och enligt mig är ateister oftare mer öppen. Jag själv har inga problem att ändra åsikt när ny information uppdagas. Medans religiösa inte alls är öppen för ny information. Särskilt nör den går emot deras tro. Och Dawkins är nog inte ute efter att bli någon slags idol för ateister. Samt att vi vet ju inte ens om Jesus fanns,så hans visdom kan ju vara ett ihopkok från flera författare.
Sedan förstår jag inte tjatet om Dawkins vs. Jesus. Dawkins är ju vetenskapsman och ska bedömas efter det. Inte efter religiös visdom. Vad det nu är.....

Pratar om att ateister inte är öppna för religiös visdom. På samma sätt som en muslim förnekar allt som går emot Koranen precis lika ofta ser man ateister avfärda all mysticism och visdom som samlats på under flera tusen år.

Hur ofta ser man ateister som diskuterar jaget, identitet, lidande, livets mening, hur man ska leva etc...

Jag menar att ateister som tex Dawkins och hitchens saknar religiös visdom helt och hållet. Uppenbarligen är det deras ateistiska tro som ställer käpparna i hjulen.
Citera
2015-08-10, 12:51
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Herz|54293712]
Citat:
En ateist kan vara snällare mot sin granne såklart jämfört med en kristen.
Njaae.. hänsynstagandet har med närvarokänsla och närvarokontroll att göra.

Huruvida någon är beredd att klampa in i andras integritet, har inte med gudskänslan att göra för isf är det väldigt lätt att räkna ihop all den integritetskränkande verksamhet som gudstroende så lätt ägnat sig åt.

Så var lite försiktig med uttruýcket snäällhet och hur benägen var och en är att öht se och förstå människans olika behov.

Behovskriterierna är i den religiösa livssynen tämligen ommöblerad till att Gudsbehagandet gives första prioritet, det är lätt att se vad som krävs av sådan ordning. Människan behöver då initialt försätta sig i andra position men några.. behöver styra upp denna skapade ordning som man vill få till på en jord, där andra parametrar än guds aktivitet, äger rum....

Så är du snäll när du ber men inte lika snäll när du inte, ber för annan... ja redan där kan vi lätt se hur man förfarit under historien. Hur lätt det var att bli klassad som "ond" och ondsint.. med "onda begär"

Genom ett mkt lätt psykologiskt grepp, inflika en dimension.. som är extremt svår att öht identifiera, bl.a upplevelsevärlden, när andra börjar definiera var hur och när din själ, agerar... och var den äger rätten att uttrycka anspråk i rummet och i tiden.

Citat:
Jag pratar inte om att religiösa är bättre än ateister. Det jag påpekar är att jag tror att ateister vänder ryggen mot religiös visdom till skillnad från troende som är öppna och villiga att se saker ur andra perspektiv än bara förlita sig på analytiskt tänkande och vetenskap. Därför har ateister förmodligen begränsat sig själva på det sättet.
Man kan inte vända ryggen åt något som inte uppnått existentiellt stadium, det räcker inte att känna, tycka...

Känslor och tyckanden, är något som varje fött barn, är rustat med - du har en ryggrad och centralt nervsystem, att ta i beaktande, i påståendet "vända ryggen till" , om du vänder ryggen till andras behov av kammarmusik.. och inte förstår "värdet" av det... men ägnar dig åt psalmsång.. så vänder du ryggen till all den kvalitativa produktion som kommer ur kammarspel.

Medan du TYCKER, att annan skönsång, för dig personligen, borde ses som ultimativ lag... men nu är det så att hela gudsbegreppets försvarare, förlorat sitt gamla anspråk att ses som ultimativt sanningssägande. Sanningsbegreppet har fått revideras löpande... varför graden av inordning resp. underordnade individer (globalt liksom lokalt) kraftigt tappat ja-sägare.

Jasägare och snällhet, ja.. det går hand i hand, det har du fullständigt rätt i.

Att idka kritik, är inte att visa ödmjukande "inför gud" , men vad DU och andra gudstroende vill ernå för respekt, är faktiskt en helt annan diskussion, du som gudstroende... har absolut noll/0 , rätt att ens tänka tanken i att ges mer snälla omtalanden om guden ni påstår er älska och "känna", än alla de individer.. som har livssyn utan att inflika en övernaturlig dimension på det sätt som gudsetablerandet klarade av, medan det ännu var tid att ägna sig åt den lättförtjänta fabuleringen.

Analfabetism, ger ju per automatik, betydligt fler röster åt att försanthålla det som aldrig genomgått den mer noggranna syningen, som ju faktiskt kräver att förstå symbolikens korrelation till det tänkta det sagda det viskade via varandras öron i hemlighet.. och vidareförts i fortsatt hysch-hysch, sedermera nedpräntats för att sedan börjat massproduceras och massdistribueras med syfte att skapa absolut-sannings-anspråk, in i juridisk mening. Att förstås ses som hållbar referens.

Sådana spel, går inte för sig längre, inte utan granskning och analys - vad synd då.

Citat:

Ja men vad synd om dig, att du har så dålig tillgång och förmåga att öht förstå det utbud som annars är mer än rikligt flödande.

Citat:
Enligt din uppfattningsförmåga , ska tilläggas.

Begränsar du från start redan din förmåga att tolka utifrån begränsad tillgång, är det en naturlig konsekvens att stanna kvar på en och samma fläck och försanthålla det som "den enda visionen" , den passar dig, men det går att transcendera den fixa punkt, som gudsförklaringen utgör.

Det som är så främmande för dig, och väldigt begränsande, tills det blir trångsynt. För mig är du trångsynt och fattig i att hantera det utrymme som finns, istället kvarstår du vid en fixering och ägnar dig åt vi/dom-illusionen.. i sig inget som tyder på att du förstått ens livsgrundval.

Det kan inte väl vara meningen att alla sitter på divaner och tänker-sig-liv....

Nej.. så är det förstås inte. Men pröva att inte låta andra sköta livsparametrarna i grundvalen, och kom sedan och berätta om hur din efterlevnad av gud... ter sig.

Nej precis, det är en tankefälla.. en retorisk lek du befinner dig i, i att ge dig en temporärt sublim men substitutionell lycka via tron, att du förstår en illusion mer än dem som inte ens går in i chimärens värld, för du har behov av existentialterapin som är ett äkta substitut/atrappen, att börja gestalta och leka med symbolerna DÄR i den aktiviteten giltig enbart! där i den tankeförvandligen som attraherar ditt sinne enbart... det är en pur lek.

Ibland, också en lek med liv , men annan diskussion som inte längre håller sig till enbart rligionsfilosofi, utan tager anspråkskrav med betydligt kraftigare buffrad retorik i anspråk.

Dvs äventyrande och förskjutning av grundvalen, där ansvarsbiten är TAKTISKT.. (hur var det med snällheten..) helt bortkopplad, tror jag också att det framstår som helt sanslöst underbart rätt.. när ansvar aldrig behöver utkrävas, det kan ju t.o.m jag se vara en oerhört lätt förtjänst att skapa retorik omkring.

.................................................. .....

Inför gud är du alltid rätt på det... det som känns, blir rätt... det som är, går att tänka bort...

Citat:
Hehe.. lustigt hur du ägnar dig åt omvända leken - det är ju Dawkins som ställer de avslöjande frågorna.. och får religiös fundamentalism att vrida sig sommasken på kroken.

Din spjuver, vad mer gör ni inte att förhärliga och försöka vrida er ur alla dessa självuppfyllande profetior?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-08-10 kl. 13:01.
Citera
2015-08-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Pratar om att ateister inte är öppna för religiös visdom. På samma sätt som en muslim förnekar allt som går emot Koranen precis lika ofta ser man ateister avfärda all mysticism och visdom som samlats på under flera tusen år.

Hur ofta ser man ateister som diskuterar jaget, identitet, lidande, livets mening, hur man ska leva etc...

Jag menar att ateister som tex Dawkins och hitchens saknar religiös visdom helt och hållet. Uppenbarligen är det deras ateistiska tro som ställer käpparna i hjulen.
Jag tror ateister diskuterar jaget,identitet,lidande,livets mening etc,lika mycket som religiösa människor.
Men på ett förnuftigare sätt. Man har inte mer visdom bara för att man tror att man har mer visdom.
Och de flesta religiösa idag avfärdar Oden,Tor,Zeus., o.s.v , av samma anledning som jag avfärdar deras "nuvarande" gudar. Varför avfärdas dom gudarna/livsåskådningarna , fast dom innehar mysticism?
Citera
2015-08-10, 13:03
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Jag tror ateister diskuterar jaget,identitet,lidande,livets mening etc,lika mycket som religiösa människor.
Men på ett förnuftigare sätt. Man har inte mer visdom bara för att man tror att man har mer visdom.
Och de flesta religiösa idag avfärdar Oden,Tor,Zeus., o.s.v , av samma anledning som jag avfärdar deras "nuvarande" gudar. Varför avfärdas dom gudarna/livsåskådningarna , fast dom innehar mysticism?

Det tror inte jag. Du får gärna nämna ateister som inte tror på gud men som samtidigt accepterar mysticism och all religiös visdom som ackumuleras de senaste 2500 åren. Och som är seriösa såklart. Inte folk som bara pratar om det amatörmässigt för skoj skull.

Har ateister producerat verk som tex eckhart tolles power of now?
Citera
2015-08-10, 13:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Cirkelresonemang!

Hur vore det om du innan du tog ordet Big Bang i din mun, först såg till att ge oss åtminstone något litet bevis för att den har skett!

Planck-teleskopets sensationella rön från 2012 går ju dessutom totalt emot Big Bang-flummet!

Det finns inget cirkelresonemang där. Var får du det ifrån? Sluta använda ord du inte förstår.
Citera
2015-08-10, 13:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Du glömmer den absoluta rumtiden, som är den andliga dimensionens egenskap, och Gud befinner sig som bekant i den andliga dimensionen.

Tack!

Det säger vi bara och så antar vi att det är sant? Bra argumentation.
Citera
2015-08-10, 13:10
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Fantastiskt uttryckt kiss74... ! det fetade

Just den fällan, faller många buddhister in i.. men vaknar ofta till, det utifrån att buddhism, ej hanterar gudsbegreppet, såå som övriga religioner, men att börja förhärliga sig, är självaste glorifieringens hela mening och mål, när det sedan ger sig in i politik/samhälle... är då de allvarligaste chimärerna kollapsar i att helt i sig självt, visa på vad en chimär är.. jämte den kontanta livsfilosofin som inte längre leker med illusioner, men fortsätter av gammal vana att ägna sig åt retoriska grepp, det handlar ibland om väldigt dåliga förlorare.. man säger att det finns dåliga förlorare som inte kan hantera förluster : när t.ex en chimär spricker.

Det kan ge kontraeffekt och förstärka villigheten att gå än mer fundamentalistiskt men radikaliserat.

Alt. att det går i vågor, new-age.. är en våg som kommer och går.

Självklart kan man och ska gärna förhärliga, och ägna sig åt drömmar... vad vore en vardag utan att ha sina drömmars mål här och där.. men - en stor skillnad att rabiat börja ondgöra sig över de avslöjanden, som redan fallit i god jord.. och fått folk att börja tvätta öron och öppna ögonen.

Den tid vi lever i, tåler uppenbarligen inte vilka chimärer som helst att sjösättas, så många gudstroenden.. seglar i gistna jollar på djupa hav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in