2015-08-09, 15:38
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Otroligt enligt mig att han inte skulle se ett direkt samband med försvunna Lisa som det letades efter överallt med helikopter, till fots, på hästrygg, skallgång. Försvunnen och har lämnat sin moped med hjälmen med sig mittemot där dom jobbade. Nej dom kunde inte språket men såpass har dom nog snappat upp. ( om han som du menar oskyldigt lämnat sitt DNA på Lisas hjälm. )

Nja, det var väl inte tal om någon saknad hjälm i början på sökveckan och för NB som (vid det gissade hjälmfyndet) befann sig på andra sidan Kinnekulles sluttningar kunde nog lika gärna kopplat det till motorbanan som ligger nästan inom synhåll från Martorp.
2015-08-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Skulle inte förvåna om han kunde flytt till Ryssland då de vid Sovjets upplösning förband sig att dela ut ryska pass till alla som så önskade i de fd sovjetstaterna. Det gäller fortfarande och har han hämtat sin fru i Irkutsk så har han nog som så många andra litauer redan ett ryskt pass.
Ekonomin kan knappast varit ett problem om syftet med alla års arbete i Sverige varit att spara pengar och för skickliga yrkesmän inom bygg- och anläggning finns i dagens Ryssland ingen arbetslöshet.

Du har fått helt fel information som inte alls stämmer med litauiska verkligheten.
Senast redigerad av Monedika 2015-08-09 kl. 15:46.
2015-08-09, 15:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu är det en spekulation att det var hjälmen som DNA:t satt på. Det kan ha varit vilken tillhörighet som helst som inte lika lätt kunde kopplas till Lisa som han hittade, och sedan lade så att den lätt skulle hittas. Det kan t.o.m. vara en handske som han hittade i en lada och räckte till sin chefs affärspartner.

Ja, men handsken kommer man ju inte långt med bevismässigt eftersom man VET redan på förhand att han med flera tagit i den. Det vore konstigare om hans DNA inte fanns på handsken.

Nej, det måste vara DNA- träff/träffar på andra tillhörigheter.
2015-08-09, 15:47
Medlem
ME077s avatar
Nu hittar jag inte inlägget, men någon skrev att bröderna setts komma ut ur den berömda boden i samband med att fyndet hittades. (Behöver förstås inte stämma).
2015-08-09, 15:48
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
Du har fått helt fel information som inte alls stämmer med litauiska verkligheten.

Bra om du som sakkunnig i så fall kan beskriva den "litauiska verkligheten" vad det gäller ryska medborgare i Litauen och ryska pass samt möjligheten att fly till Ryssland. Tackar på förhand.
2015-08-09, 15:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, men handsken kommer man ju inte långt med bevismässigt eftersom man VET redan på förhand att han med flera tagit i den. Det vore konstigare om hans DNA inte fanns på handsken.

Nej, det måste vara DNA- träff/träffar på andra tillhörigheter.
Nej, det VET man inte, det är bara AJ som har berättat det i intervju. Vi vet inte vad LÅ har sagt. Om det är DNA på handsken så är det precis som advokaten säger, det brister i den tekniska bevisningen. AJ kan bli kallad som försvarsvittne och få sin trovärdighet prövad av domstol.
2015-08-09, 15:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nu hittar jag inte inlägget, men någon skrev att bröderna setts komma ut ur den berömda boden i samband med att fyndet hittades. (Behöver förstås inte stämma).
Om du med fyndet menar Lisas kropp, så var bröderna frihetsberövade när det gjordes.
2015-08-09, 15:55
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Om du med fyndet menar Lisas kropp, så var bröderna frihetsberövade när det gjordes.
Nej... menar fyndet (ev klädesplagg) som gjordes... Missing People kontaktade polisen pga något som litauerna gjorde...
2015-08-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Du hänger upp dig på fjuttigheter och vägrar tro att något utanför vad media förmedlat kan ha hänt.
Men som det gamla ordspråket "Var och en är lycklig i sin tro" påminner oss så kan jag bara gratulera till att du tydligen uppnått en slags religiös föreställning om att du sett ljuset och sett honom komma. Det är bra så. För dig.

Va? Hänger upp mig på fjuttigheter? Jag har en kritisk syn till uppgifter som dyker upp i tråden, men inte till alla uppgifter. Vad jag tror om det hela baserar jag en del på vad poliser sagt och tolkning av det, och vad jag tror om det hela är långt ifrån baserat på vad som framkommit i media! Vad jag själv skrivit i tråden, är det vad som stått i media alla gånger? Nä du.
Jag kan bara inte se/tro att det uppstått en sådant missförstånd som du beskriver.. Ville visa vart hjälmen fanns, försökte förklara det för mp men det blev rätt fel..det uppfattades som att dom blev irriterade, typ bad mp dra åt helvete. Du verkar inte uppfattat att även polisen uppmärksammade det.
Sett ljuset, sett honom komma, haha va?!
2015-08-09, 16:06
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Nej, det VET man inte, det är bara AJ som har berättat det i intervju. Vi vet inte vad LÅ har sagt. Om det är DNA på handsken så är det precis som advokaten säger, det brister i den tekniska bevisningen. AJ kan bli kallad som försvarsvittne och få sin trovärdighet prövad av domstol.

Man får väl anta att polis/åklagare har skummat igenom tidningarna och vet hur AJ uttalat sig om handskens lilla färd via diverse personer. AJ har ju varit i förhör som vittne och vem vet vad han har sagt där. OM det nu inte är sant att MGM tagit i handsken i ladan så kan den ju vara ett bevisföremål.
2015-08-09, 16:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Jomen om litauerna fått i uppdrag att söka i byggnaden i ett tidigt skede ( om vi antar det ) och sagt att det var "säkrat" ? AJ lät ju polis använda sin personal om jag har fattat det rätt. Bröderna var väl inte omedelbart misstänkta.

Jo, jag såg det - har själv lagt upp den infon här om hur de verkar ha varit med i inledningen såsom det beskrivs i media. Magasin nämndes och att personal hjälpt till i eftersöksarbetet. Jag tolkade det dock mer som byggnaderna vid cafét - men visst, vi vet ju inte omfattningen.

Men säkras ändå inte sökplatserna (avgränsade områden/segment) av polisen så att fotspår, bilspår eller dyl inte trampas sönder? Typ kollar av, spårar med hund? Eller kanske inte - det är ju enorma ytor det handlar om ser jag. Artikel från torsdagen:

"– Nu handlar det om en diameter på tio kilometer, vilket givetvis är betydligt större ytor. Tidigare har vi sökt på en begränsad yta eftersom fynd har gjort där, men vi måste gå vidare, säger Stefan Gustafsson.
– Det är intressant område att gå vidare med, men det är också en naturlig åtgärd. Vi kan inte bara begränsa oss till ett område."
http://sla.se/skovde/2015/06/11/polisen-utokar-sokomradet
2015-08-09, 16:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Man får väl anta att polis/åklagare har skummat igenom tidningarna och vet hur AJ uttalat sig om handskens lilla färd via diverse personer. AJ har ju varit i förhör som vittne och vem vet vad han har sagt där. OM det nu inte är sant att MGM tagit i handsken i ladan så kan den ju vara ett bevisföremål.
Man får väl anta att både AJ och LÅ har varit i förhör, och om deras versioner inte är samstämmiga kan handsken vara den tillhörighet med DNA som åklagaren åsyftar, vilket advokaten anser är bristande bevisning. En ren spekulation: LÅ:s version stämmer överens med vad AJ sa i första intervjun, att han plockade upp handsken och gick till polisen med den. Då kan inte NB:s DNA förklaras lika lätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in