2015-08-09, 14:19
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Så du menar att fler instämmer på att denna språkförbristning ger ett intryck av det låter som att dom är elaka, vrånga i sitt sätt att prata?
Om dom skulle varit behjälpliga med att visa vart hjälmen finns så tror jag inte dom är helt dumma i huvudet genom att bete sig på ett sådant sätt som du beskriver.
Tror du är helt fel ute att tro att mp hörde vad dom ville höra och att dom ville ta åt sig äran för "det avgörande fyndet". Det låter alldeles för patetiskt av mp. Mp såg vad dom såg, polis likaså - hur får du ihop det?
Sen tror jag inte att det enbart var beteende av personerna som låg bakom den "polisiära intuitionen".

Fråga en skåning hur de bemöts norr om Söderåsen så får du veta vad "språkförbistring" ställer till med. Dagligen.

Tråden har samstämmigt konstaterat att de är inte bara dumma utan snarare totalidioter eller ännu värre, så varför inte?

Håller med om att MP sett vad de sett men hur vet du vad de hört?

Vad som händer i en polismage vill jag troligen inte veta men det blir intressant när de börjar utforska resultatet av 1+1...Waooow.
2015-08-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är mycket möjligt att litauerna fick i uppdrag att grovsöka igenom Martorp i ett tidigt skede, sade sig ha gjort det utan att hitta något naturligtvis. Bra teori där!

Google SEO skriver i sin blogg att bröderna försökte leda bort MP från att gå mot Martorp. När MP rapporterade detta till polis gick det upp ett ljus för en av poliserna: - Aha, det var dom sökte igenom Martorp och nu vill dom inte ha dit MP. Bröderna och kvinnan greps och Lisa hittades.

Vet inte men jag får en känsla att något liknande och möjligen ett fynd i närhet, kanske så öppet att det borde hittats tidigare men området var lämnat klart, d.v.s. innan MPS kom med skallgångskedja.
Man visste att MGM hade tillgång och kanske som jag skrev varit behjälplig i söken via arbetsgivare eller på begäran av länsman.

Nu blev det i.a.f. så polletten trillade ner för länsman och man går "all in" i Martorp samt griper de tre i samma veva, något viktigt hände ikring eller utanför Martorp som gav genombrottet.
2015-08-09, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Han har väl gjort misstag när han försökte dölja sitt vidriga brott , som dom flesta Mördare gör .
Vart skulle han fly ? Litauern är ju ( tyvärr ) ett EU land där han utlämnas direkt om Skaraborgspolisen lyfter luren .
Att fly någon annan stans tror jag inte han har ekonomi till att göra .
Varför skulle han stannat kvar? Dem flästa gärningsmän som stannar kvar har en nära relation till offret. Det finns ingen anledning för honom att stanna kvar och vänta på en lång tids utredning. Specielt om han inte vet hur den svenska polisen arbetar.
2015-08-09, 14:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vet inte men jag får en känsla att något liknande och möjligen ett fynd i närhet, kanske så öppet att det borde hittats tidigare men området var lämnat klart, d.v.s. innan MPS kom med skallgångskedja.

Detta har jag funderat kring - området borde väl ha varit säkrat innan MP tillåts kliva in där. Alla andra segment har ju granskats innan skallgång och sakletande. Att de inte hittar pyttesaker är ju givet i en hög åker, men det verkar heller inte röra sig om små ting på gården - det talas om klädesplagg samt att fynd direkt kunde ses tillhöra Lisa. Kontrollerades inte byggnaderna utan själva området?
2015-08-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Kan detta vara en missuppfattning? Någon som vet?

"enligt radio skaraborg påträffades något i ett köpcentrum som gör att man behövde ta in dessa till förhör". (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Låter väldigt konstigt.... Skulle nog inte tro sanningshalten är nämnvärt hög...
2015-08-09, 14:59
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Han har väl gjort misstag när han försökte dölja sitt vidriga brott , som dom flesta Mördare gör .
Vart skulle han fly ? Litauern är ju ( tyvärr ) ett EU land där han utlämnas direkt om Skaraborgspolisen lyfter luren .
Att fly någon annan stans tror jag inte han har ekonomi till att göra .

Skulle inte förvåna om han kunde flytt till Ryssland då de vid Sovjets upplösning förband sig att dela ut ryska pass till alla som så önskade i de fd sovjetstaterna. Det gäller fortfarande och har han hämtat sin fru i Irkutsk så har han nog som så många andra litauer redan ett ryskt pass.
Ekonomin kan knappast varit ett problem om syftet med alla års arbete i Sverige varit att spara pengar och för skickliga yrkesmän inom bygg- och anläggning finns i dagens Ryssland ingen arbetslöshet.
2015-08-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Fråga en skåning hur de bemöts norr om Söderåsen så får du veta vad "språkförbistring" ställer till med. Dagligen.

Tråden har samstämmigt konstaterat att de är inte bara dumma utan snarare totalidioter eller ännu värre, så varför inte?

Håller med om att MP sett vad de sett men hur vet du vad de hört?

Vad som händer i en polismage vill jag troligen inte veta men det blir intressant när de börjar utforska resultatet av 1+1...Waooow.

Jag inte se att dom varit behjälpliga med att visa vart hjälmen fanns. Fredman: "något som avviker mot vad som skulle kunna vara normalt för området och för det som skulle kunna vara på kvällen där". Tror du inte att mp hade berättat för polis om att dessa ville visa vart hjälmen fanns?
Hur deras språkförbristning uttryckt sig i dagligt tal så har personer sagt att dom varit trevliga och snälla trots språkförbristning.

Ja visst, det finns många vinklar i denna tråd att dessa, eller iaf ena är en totalidiot. Men han hade ju en såpass bra intelligens att inte spika fel och trilla ihop död, en intelligent konstruktör, enligt dig, eller hur?

Jag vet inte vad dom hörde. Men polisen upplevde beteendet dom med, förstår du inte att det inte går ihop med att mp skulle ha hört vad dom ville höra?

Polismage tycker jag är en väldigt intressant mage
2015-08-09, 15:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Vet inte men kanske så här?:

Hjälm kallas av somliga för personlig tillhörighet och av andra för klädesplagg. När NB hittade och tog upp hjälmen borta vid Martorp tidigare under veckan avsattes hans DNA på fyndet oavsett vad det kallas.
När han hittat och undersökt hjälmen såg han inget direkt samband med LH som försvunnit tre km bort. Fyndet fick honom genast att tänka på motorbanan som ligger vid granngården Kinne-Kleva Kartegården strax intill.
Någon på väg till eller från motorbanan har tappat hjälmen tänkte han och lade den tillbaka men omtänksamt nog mera synligt ifall någon letade efter den.

Otroligt enligt mig att han inte skulle se ett direkt samband med försvunna Lisa som det letades efter överallt med helikopter, till fots, på hästrygg, skallgång. Försvunnen och har lämnat sin moped med hjälmen med sig mittemot där dom jobbade. Nej dom kunde inte språket men såpass har dom nog snappat upp. ( om han som du menar oskyldigt lämnat sitt DNA på Lisas hjälm. )
2015-08-09, 15:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Otroligt enligt mig att han inte skulle se ett direkt samband med försvunna Lisa som det letades efter överallt med helikopter, till fots, på hästrygg, skallgång. Försvunnen och har lämnat sin moped med hjälmen med sig mittemot där dom jobbade. Nej dom kunde inte språket men såpass har dom nog snappat upp. ( om han som du menar oskyldigt lämnat sitt DNA på Lisas hjälm. )
Nu är det en spekulation att det var hjälmen som DNA:t satt på. Det kan ha varit vilken tillhörighet som helst som inte lika lätt kunde kopplas till Lisa som han hittade, och sedan lade så att den lätt skulle hittas. Det kan t.o.m. vara en handske som han hittade i en lada och räckte till sin chefs affärspartner.
2015-08-09, 15:29
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag inte se att dom varit behjälpliga med att visa vart hjälmen fanns. Fredman: "något som avviker mot vad som skulle kunna vara normalt för området och för det som skulle kunna vara på kvällen där". Tror du inte att mp hade berättat för polis om att dessa ville visa vart hjälmen fanns?
Hur deras språkförbristning uttryckt sig i dagligt tal så har personer sagt att dom varit trevliga och snälla trots språkförbristning.

Ja visst, det finns många vinklar i denna tråd att dessa, eller iaf ena är en totalidiot. Men han hade ju en såpass bra intelligens att inte spika fel och trilla ihop död, en intelligent konstruktör, enligt dig, eller hur?

Jag vet inte vad dom hörde. Men polisen upplevde beteendet dom med, förstår du inte att det inte går ihop med att mp skulle ha hört vad dom ville höra?

Polismage tycker jag är en väldigt intressant mage

Du hänger upp dig på fjuttigheter och vägrar tro att något utanför vad media förmedlat kan ha hänt.
Men som det gamla ordspråket "Var och en är lycklig i sin tro" påminner oss så kan jag bara gratulera till att du tydligen uppnått en slags religiös föreställning om att du sett ljuset och sett honom komma. Det är bra så. För dig.
2015-08-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Låter väldigt konstigt.... Skulle nog inte tro sanningshalten är nämnvärt hög...

Det var ju ett kvitto, nämndes tidigt!
2015-08-09, 15:36
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta har jag funderat kring - området borde väl ha varit säkrat innan MP tillåts kliva in där. Alla andra segment har ju granskats innan skallgång och sakletande. Att de inte hittar pyttesaker är ju givet i en hög åker, men det verkar heller inte röra sig om små ting på gården - det talas om klädesplagg samt att fynd direkt kunde ses tillhöra Lisa. Kontrollerades inte byggnaderna utan själva området?

Jomen om litauerna fått i uppdrag att söka i byggnaden i ett tidigt skede ( om vi antar det ) och sagt att det var "säkrat" ? AJ lät ju polis använda sin personal om jag har fattat det rätt. Bröderna var väl inte omedelbart misstänkta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in