Citat:
Ni som skriver och tror hon blivit dödad av ett vilt djur, jag måste säga att det verkar väldigt osannolikt. Hur många fall finns det i Sverige där en människa utan hund blivit dödad av älg, hjort, vildsvin, lodjur etc? Jag har inte hört talas om ett enda sånt fall. Och IJ hade ju ingen hund med sig. Det är mycket sällsynt att tex älgar och vildsvin ger sig på människor. Och i de få fall detta händer så handlar det snarare enbart om att djuret vill skrämmas och markera. Om en älg blir störd av en människa, tex för att människan kommit för nära kalvarna, då kan ibland älgkon röra sig mot människan för att markera, men de stannar i princip alltid några meter ifrån.
Om man vistas ute i skog och mark och har med sig en ettrig hund, så kan det vid mötet med vilda djur leda till att den ettriga hunden, med hjälp av skall och utfall, provocerar de vilda djuren. Och i sådana lägen kan ibland människan bli attackerad, men även det är nog också ganska sällsynt. När jag pratar om vilda djur så menar jag sådana som finns i trakterna kring Upplands Väsby, och då torde väl tex björn vara uteslutet.
Men OM hon blivit dödad av ett djur så tror jag inte på något vilt djur, då tror jag snarare hon blivit dödad av en löskopplad hund. Men jag tror inte något djur ligger bakom detta, varken vilt eller hund.
Om man vistas ute i skog och mark och har med sig en ettrig hund, så kan det vid mötet med vilda djur leda till att den ettriga hunden, med hjälp av skall och utfall, provocerar de vilda djuren. Och i sådana lägen kan ibland människan bli attackerad, men även det är nog också ganska sällsynt. När jag pratar om vilda djur så menar jag sådana som finns i trakterna kring Upplands Väsby, och då torde väl tex björn vara uteslutet.
Men OM hon blivit dödad av ett djur så tror jag inte på något vilt djur, då tror jag snarare hon blivit dödad av en löskopplad hund. Men jag tror inte något djur ligger bakom detta, varken vilt eller hund.
Ovanligt men det händer
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078751.ab
Finns även en p1 dokumentär om fallet...ifall någon skulle vara intresserad