2015-08-09, 11:14
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Möllberg
Jag håller med tidigare kommentarer om att hon måste haft en anledning till att åka till Runby och springa, det finns Grimstaspåret 200 meter från hemmet, Sandaspåret på gångavstånd och Smedbyspåret mycket närmare.

Äh, finns ingen anledning att komplicera allt. Jag springer nästan varje dag, ibland i närliggande motionsspår, ibland bara en planlös tur i närområdet och ibland tar jag bilen 15-20 min till områden med stora och fina spår. Beror på vad man känner för just den dagen.
Citera
2015-08-09, 11:17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Äh, finns ingen anledning att komplicera allt. Jag springer nästan varje dag, ibland i närliggande motionsspår, ibland bara en planlös tur i närområdet och ibland tar jag bilen 15-20 min till områden med stora och fina spår. Beror på vad man känner för just den dagen.

I detta fallet har hon dessutom avsiktiligt meddelat sina föräldrar att hon tänkte springa just där.
Citera
2015-08-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Om man ska utgå från GW:s statistiska resonemang så kan man börja i rätt ände. Vad är sannolikheten att en oskyldig människa utan inblandning i några kriminella sammanhang öht mördas i Sverige? 1 / 1 000 000.

Vad är sannolikheten att man får rätt på en GM om det förvisso finns teknisk bevisning men inga som helst kopplingar mellan GM & BO, samt inga bärande vittnesmål? 1 / 5.

1 / 1 000 000 =
1 / 5 = 0,2

0,000001 * 0,2 = 0,0000002

Sannolikhet att GM grips är 0,0002%

Lycka till!

Fast det där kan ju inte stämma om hon blivit våldtagen eller kämpat emot så det finns bra teknisk bevisning. Får dom bara fatt på DNA kan dom snabbt se vad GM har för ursprung och troligen finns GM då även redan i registret
Citera
2015-08-09, 11:43
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinkpinne
Fast det där kan ju inte stämma om hon blivit våldtagen eller kämpat emot så det finns bra teknisk bevisning. Får dom bara fatt på DNA kan dom snabbt se vad GM har för ursprung och troligen finns GM då även redan i registret

Hur lätt är det att hitta en person om man väl har ett matchande DNA? De har inte gått ut med någon efterlysning.
Citera
2015-08-09, 12:10
Medlem
Ragolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinkpinne
Kan man verkligen se på DNA om det tillhör en viss etnicitet, t.ex. en blåman?
Citera
2015-08-09, 12:19
Medlem
Om vi ska prata om statistik, så är det ju så att det är högst sannolikt att offret var bekant med mördaren på något sätt. Flickan skrev ju någonstans (twitter? FB?) om att det var en kille som var förtjust i henne och inte ville lyssna på att hon inte var intresserad. Dessutom hade han redan en flickvän. Det där kan vara något som polisen kikar närmare på.
Alternativet att det är en okänd gärningsman som passat på tillfället är knepigast för polisen att lösa, säger ju GW.
Efter att ha skummat igenom tidningarna om mordet, så fäste jag mig vid tjejens twitter samt att en boende intill spåret hade sett cykelspår tvärs över tomten. Andra hade sett en kille cykla omkring här vid tiden för mordet.
Tredje alternativet känns långsökt, och det vore då att hon blivit anfallen av något djur. Men sådant skulle rättsläkarna snabbt kunna se.
Citera
2015-08-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Nej. Det är inte "bara" att göra det.

Inte jag heller.

Ser inget sådant inlägg där..? Länka direkt till det som är av intresse och citera gärna. Det är ju för fan omöjligt att veta vad ni pratar om annars.
Det tog lite tid innan jag hittade det men det finns där runt 5 augusti tror jag. Vet inte hur man länkar direkt till ett inlägg. Jag ska försöka hitta det igen. Inlägget i sig är väl lite intressant eftersom frågan gällde bra ställen att köra mountainbike. Och svaren löd runbyskogen b la läste tidigare här att det var ovanligt att se någon komma på mountainbike där. Någon som sett den cyklande mannen hade sagt att den var svart? Vill inte peka ut någon som misstänkt. Bara noterade att han rekommenderade runbyskogen att cykla i, hade svart mountainbike, gillar knivar. Verkar energisk. Men här är hans namn M***s B***è. Han verkar vara mellan 30 och 40 år. Han kanske känner till någon suspekt som brukar cykla där?

Det var en J*cque*in Kie*el (a,l,s) som frågade om det fanns bra ställen att köra med mountainbike, gärna i skog och down hill skrev hon. Då svarade denne M.B så här:

M*rc*s Bont*: (a,u,è)
Hela runby skogen !!

M*rc*s Bont*:
Fins jättefina sinngel t
Inge dh men vi saknar liksom stora berg
Senast redigerad av greyhoundbus 2015-08-09 kl. 12:49.
Citera
2015-08-09, 12:23
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
Kan man verkligen se på DNA om det tillhör en viss etnicitet, t.ex. en blåman?

Ja, det går att se, förutsatt att man faktiskt gör en sådan DNA-analys också. Faktum är att det går t.o.m. att göra en profilbild av GM:s utseende vid en vald ålder, även om det så klart inte täcker in eventuell miljöpåverkan på utseendet och det går så klart inte att förutsäga hur gammal GM är utifrån DNA:t.
Citera
2015-08-09, 12:25
Medlem
Ni som skriver och tror hon blivit dödad av ett vilt djur, jag måste säga att det verkar väldigt osannolikt. Hur många fall finns det i Sverige där en människa utan hund blivit dödad av älg, hjort, vildsvin, lodjur etc? Jag har inte hört talas om ett enda sånt fall. Och IJ hade ju ingen hund med sig. Det är mycket sällsynt att tex älgar och vildsvin ger sig på människor. Och i de få fall detta händer så handlar det snarare enbart om att djuret vill skrämmas och markera. Om en älg blir störd av en människa, tex för att människan kommit för nära kalvarna, då kan ibland älgkon röra sig mot människan för att markera, men de stannar i princip alltid några meter ifrån.

Om man vistas ute i skog och mark och har med sig en ettrig hund, så kan det vid mötet med vilda djur leda till att den ettriga hunden, med hjälp av skall och utfall, provocerar de vilda djuren. Och i sådana lägen kan ibland människan bli attackerad, men även det är nog också ganska sällsynt. När jag pratar om vilda djur så menar jag sådana som finns i trakterna kring Upplands Väsby, och då torde väl tex björn vara uteslutet.

Men OM hon blivit dödad av ett djur så tror jag inte på något vilt djur, då tror jag snarare hon blivit dödad av en löskopplad hund. Men jag tror inte något djur ligger bakom detta, varken vilt eller hund.
Citera
2015-08-09, 12:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Ja men så bra, nu har du en lösning på alla världens våldtäkter. För det är jättelätt att bara ge med sig och låta sig "bli knullad" när en okänd, hotfull och vidrig individ tvingar sig på dig.

Du hajar att människor är olika va? Så också våldtäktsmännen? Att bara ligga där som en fisk och ta emot kan också trigga gärningsmannen att till slut döda dig. Kom inte med "råd" när du är så förbannat korkad.

Nej vet fan ett skit. Men ibland kan det hjälpa ibland inte. Är det en mördare lös så kvittar det nog liksom.
Citera
2015-08-09, 12:28
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797

Precis. Ska man på en planlös tur tar man det i närområdet.

Varför åka 6-7km för att bara springa 3km.
Jag springer tre gånger i veckan. Dom gånger det bara blivit 2-3km är av den anledningen att jag inte har tid eller har ork för en längre sträcka.

Då skulle jag aldrig komma på tanken att åka genom hela Väsby till andra sidan för att springa i typ en kvart.

Då är det längre lopp på agendan om jag tar Runbyspåret.
Citera
2015-08-09, 12:32
Medlem
Man börjar ju undra om det är ett mord, blivit så tyst om det o medierna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in