2015-08-09, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enfundering
Ni som skriver och tror hon blivit dödad av ett vilt djur, jag måste säga att det verkar väldigt osannolikt. Hur många fall finns det i Sverige där en människa utan hund blivit dödad av älg, hjort, vildsvin, lodjur etc? Jag har inte hört talas om ett enda sånt fall. Och IJ hade ju ingen hund med sig. Det är mycket sällsynt att tex älgar och vildsvin ger sig på människor. Och i de få fall detta händer så handlar det snarare enbart om att djuret vill skrämmas och markera. Om en älg blir störd av en människa, tex för att människan kommit för nära kalvarna, då kan ibland älgkon röra sig mot människan för att markera, men de stannar i princip alltid några meter ifrån.

Om man vistas ute i skog och mark och har med sig en ettrig hund, så kan det vid mötet med vilda djur leda till att den ettriga hunden, med hjälp av skall och utfall, provocerar de vilda djuren. Och i sådana lägen kan ibland människan bli attackerad, men även det är nog också ganska sällsynt. När jag pratar om vilda djur så menar jag sådana som finns i trakterna kring Upplands Väsby, och då torde väl tex björn vara uteslutet.

Men OM hon blivit dödad av ett djur så tror jag inte på något vilt djur, då tror jag snarare hon blivit dödad av en löskopplad hund. Men jag tror inte något djur ligger bakom detta, varken vilt eller hund.

Ovanligt men det händer
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078751.ab

Finns även en p1 dokumentär om fallet...ifall någon skulle vara intresserad
Citera
2015-08-09, 12:42
Medlem
Vad jag finner mest sannolikt, graderat från 1 till 4, där 1 är mest sannolikt, och 4 är minst sannolikt:
1. Mest sannolikt. Hon har blivit dödad av en människa.
2. Hon har hastigt blivit akut sjuk, eller råkat ut för en olyckshändelse. Sedan har hon avvikit från slingan och sökt sig in i skogen, tex pga magont eller förvirring/panik.
3. Hon har blivit dödad av en hund.
4. Minst sannolikt. Hon har blivit dödad av djur eller insekter, men icke hund.
Citera
2015-08-09, 12:45
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Vad jag finner mest sannolikt, graderat från 1 till 4, där 1 är mest sannolikt, och 4 är minst sannolikt:
1. Mest sannolikt. Hon har blivit dödad av en människa.
2. Hon har hastigt blivit akut sjuk, eller råkat ut för en olyckshändelse. Sedan har hon avvikit från slingan och sökt sig in i skogen, tex pga magont eller förvirring/panik.
3. Hon har blivit dödad av en hund.
4. Minst sannolikt. Hon har blivit dödad av djur eller insekter, men icke hund.
Dödad av en hund? Det borde väl synas ganska direkt om hon har blivit ihjälbiten?

Punkt ett och två håller jag med om. Just nu är det mord som gäller men locket är ju på. Inte helt omöjligt att det kommer besked om att det i själva verket rörde sig om en olyckshändelse eller plötslig sjukdom. Det vore ju förstås det bästa.
Citera
2015-08-09, 12:46
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ni som skriver och tror hon blivit dödad av ett vilt djur, jag måste säga att det verkar väldigt osannolikt. Hur många fall finns det i Sverige där en människa utan hund blivit dödad av älg, hjort, vildsvin, lodjur etc? Jag har inte hört talas om ett enda sånt fall. Och IJ hade ju ingen hund med sig. Det är mycket sällsynt att tex älgar och vildsvin ger sig på människor. Och i de få fall detta händer så handlar det snarare enbart om att djuret vill skrämmas och markera. Om en älg blir störd av en människa, tex för att människan kommit för nära kalvarna, då kan ibland älgkon röra sig mot människan för att markera, men de stannar i princip alltid några meter ifrån.

Om man vistas ute i skog och mark och har med sig en ettrig hund, så kan det vid mötet med vilda djur leda till att den ettriga hunden, med hjälp av skall och utfall, provocerar de vilda djuren. Och i sådana lägen kan ibland människan bli attackerad, men även det är nog också ganska sällsynt. När jag pratar om vilda djur så menar jag sådana som finns i trakterna kring Upplands Väsby, och då torde väl tex björn vara uteslutet.

Men OM hon blivit dödad av ett djur så tror jag inte på något vilt djur, då tror jag snarare hon blivit dödad av en löskopplad hund. Men jag tror inte något djur ligger bakom detta, varken vilt eller hund.

Självklart ovanligt, men det händer. Känner iofs bara till ett enda fall där maken under lång tid var misstänkt innan det blev klart vad som egentligen hänt.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/213329?programid=909
Citera
2015-08-09, 12:49
Medlem
Med risk för att bli lynchad, men jag tycker också det börjar bli väl tyst i media: Kan hon gått in i skogen och begått självmord...?
Citera
2015-08-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Självklart ovanligt, men det händer. Känner iofs bara till ett enda fall där maken under lång tid var misstänkt innan det blev klart vad som egentligen hänt.

Det har hänt EN gång. Hur många kvinnor har mördats av män?
Undrar vara vissa tjatar om det fallet om och om igen....
Citera
2015-08-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Precis. Ska man på en planlös tur tar man det i närområdet.

Varför åka 6-7km för att bara springa 3km.
Jag springer tre gånger i veckan. Dom gånger det bara blivit 2-3km är av den anledningen att jag inte har tid eller har ork för en längre sträcka.

Då skulle jag aldrig komma på tanken att åka genom hela Väsby till andra sidan för att springa i typ en kvart.

Då är det längre lopp på agendan om jag tar Runbyspåret.

Jag kan ta bilen bara för att få variation i löpningen.

Sedan är 3km väldigt kort i mängdträningssammanhang, men rimligt långt i intervallsammanhang.

Hon kanske skulle köra backintervaller och kände för Runbyskogen?

Sedan har det hänt ganska ofta att jag sagt att jag bara ska springa 3-5km när jag sticker ut, men att det ändå blir betydligt längre när jag väl är ute.

Springer 30-50km per vecka fördelat på 3-5 pass.

Så det är inget konstigt alls om hon tänkte springa 3-5km.
Citera
2015-08-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Med risk för att bli lynchad, men jag tycker också det börjar bli väl tyst i media: Kan hon gått in i skogen och begått självmord...?

Om så hade varit fallet hade polisen gått ut med att folk inte längre behöver oroa sig, fallet har fått så stor uppmärksamhet att allmänheten går och oroar sig för att vistas i naturen.
Citera
2015-08-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9797

Se svaret till EternalGlory

Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Ovanligt men det händer
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078751.ab

Finns även en p1 dokumentär om fallet...ifall någon skulle vara intresserad
Notera att jag skrev människa utan hund. Från din artikel "Agneta skulle gå en kvällspromenad med valpen Yocke". Hon hade nog inte blivit attackerad om hon inte hade haft sitt hund med sig. Hunden kan ha gjort utfall eller annat mot älgen eller dess kalvar, älgen blev då nervös och trängd och attackerade kvinnan. Det är vad jag tror.
Senast redigerad av enfundering 2015-08-09 kl. 12:56.
Citera
2015-08-09, 12:56
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Dödad av en hund? Det borde väl synas ganska direkt om hon har blivit ihjälbiten?

Punkt ett och två håller jag med om. Just nu är det mord som gäller men locket är ju på. Inte helt omöjligt att det kommer besked om att det i själva verket rörde sig om en olyckshändelse eller plötslig sjukdom. Det vore ju förstås det bästa.
Vad tror du om detta?

Skulle det kunna vara självmord eller ett försök till självmord som hon sedan ångrat men inte kunnat stoppa? Jag tycker det känns osannolikt som satan, men det skulle kunna förklara den ovanligt snabba sökinsatsen. Hon kan ju ha skickat ett "tack och adjö" till någon när hon kommit ut i skogen. Det skulle även kunna förklara varför man slog in rutan på bilen. Något som definitivt motsäger att det skulle vara självmord eller ett halvt misslyckat sådant är all uppmärksamhet i media under det första dygnet. Men om polisen inte var helt säkra och hon hade skadat sig själv på ett sätt som så att säga inte är "standard" så kanske de bedömde att det var värt att läcka information ändå. Vanligtvis är det ju som bekant knäpptyst när det gäller självmord.

Edit: tvåa på den bollen tydligen, vilken tajming.
Citera
2015-08-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Punkt 3 och 4 ser jag ju inte som så sannolika. Men en hund kan ju döda en människa, särskilt barn eller kvinnor, utan att bitas. Om det var en stor eller stark hund kan den ju ha hoppat på henne, och hon tappar balansen, slår huvudet i en sten, och förvirrar sig sedan in i skogen.

Citat:
Inte helt omöjligt att det kommer besked om att det i själva verket rörde sig om en olyckshändelse eller plötslig sjukdom. Det vore ju förstås det bästa.
Ja, det vore förstås det bästa. Både för kvinnans anhöriga, men även för alla andra.
Citera
2015-08-09, 13:09
Bannlyst
Citat:
Se svaret till EternalGlory

Notera att jag skrev människa utan hund. Från din artikel "Agneta skulle gå en kvällspromenad med valpen Yocke". Hon hade nog inte blivit attackerad om hon inte hade haft sitt hund med sig. Hunden kan ha gjort utfall eller annat mot älgen eller dess kalvar, älgen blev då nervös och trängd och attackerade kvinnan. Det är vad jag tror.

Sant! Men älg attacker händer ju utan hund men det är rätt ovanligt att bli dödad av en. Kan vara så att älgen har varit stressad i bebyggelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in