Citat:
Rätt kul med sådana här trådar. Vad är ens definitionen på en bostadsbubbla? Finns en liknande tråd startad 2007 - "Finns det en bostadsbubbla i Stockholm". "Ja, någon gång måste det väl ta slut?" skrev någon. Sedan dess har väl priserna på innerstadslägenheter klättrat minst 100%, ute i förorterna troligen ännu mer i procent...
Någon prisnedgång i de större städerna tror jag inte att vi får se förens Riksbanken höjer räntan rejält. Prisuppgången på bostäder är oerhört räntedriven. Faktum är att det går att låna och köpa bostadsrätt i stockholms innerstad idag till lägre andel av disponibel inkomst än vad det gjorde i slutet på 1980-talet för en medelinkomsttagare. Det i sig tror jag talar för att priserna kan fortsätta att stiga ytterligare en bit. Tills dess - bostadskrasch - var god dröj.....
Någon prisnedgång i de större städerna tror jag inte att vi får se förens Riksbanken höjer räntan rejält. Prisuppgången på bostäder är oerhört räntedriven. Faktum är att det går att låna och köpa bostadsrätt i stockholms innerstad idag till lägre andel av disponibel inkomst än vad det gjorde i slutet på 1980-talet för en medelinkomsttagare. Det i sig tror jag talar för att priserna kan fortsätta att stiga ytterligare en bit. Tills dess - bostadskrasch - var god dröj.....
Ja fast nu pratar vi ju inte om när en bostadskrasch kommer, vi talar om hur vida den tillgångsökning som skett på bostäder och som eldats på av bland annat ränteläget är långsiktigt hållbar.
Vilket du själv medger att den inte är.
Citat:
Du säger ju själv att du tror att en mycket högre ränta skulle utlösa en krasch. Då har vi ju per definition en bubbla.