Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Plågsamt att ha fel tydligen, BNP mäts och följs per kvartal för övrigt.
Men kan du inte blanda in Nordkorea och Burkina Faso när du ändå håller på ?
Och det beräknas ett värde för varje år. Det var du som blandade in länder med låg BNP.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Jaha så det onda facket drev inte igenom tokhöjningar från 90 talet och fram precis som att staten inte lånade för att konsumera.
Efter katastrofen på 70-talet jobbade sossarna hårt under 80-talet med att piska facket till underkastelse. Det var cirkus varje år när Feldt mfl skulle förmå snikarna i fackförbunden att behärska sig. Om du inte är för senil borde du komma ihåg det.
Senare med den internationella konkurrensen, och att facket gett upp den solidariska lönepolitiken, och S att anställa alla i offentlig sektor, och att många förbund som metall har tappat medlemmar gör att dom är något mindre stridbara.
Det är väl handels, byggnads och inom offentlig sektor som sticker ut som mest utpressningsbenägna. Dvs de som inte (än) är så konkurrensutsatta.
Men man ser till att tvinga på alla kollektivavtal.
Så efter knäcken 92-93 har dom varit mer stukade, och Riksbanken har kunna kompensera med sänkta räntor. Och konsekvensen av det är ju orsaken till tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Produkter med höga lönekostnader och lågt tekniskt/innovativt innehåll och som är svåra/ dyra att automatisera flyttas till låglöneländer, gott så, eller tror du vi varit rikare om vi sytt skjortor, skor och handsvetsat oljetankers för 30 kr timmen? Än programmerat spel, byggt lastbilar, maskiner och blivit duktiga på att effektivisera våra processer?
Vår levnadsstandard ökar när vi kan köpa billigare varor. En värmepump från Panasonic föll i pris med ca 70% under perioden. det är billigare att tillverka i Kina än Japan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Min misstanke är snarare att du bygger en stor del av ditt löneresonemang på avundsjuka.
Så när du inte hittar något fel i mitt resonemang, är det det du ägnar dig åt.
Ja, det är inte så att jag är förvånad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Att låga löner skulle " rädda" bostadspriserna känns som en tankelapsus.
Så att:
1) facket tvingar till sig för stora löneökningar
2) Riksbanken måste sänka räntan och elda på skuldsättningen för att återställa kostnadsläget
det kan inte leda till att folk tar större lån och bjuder mer på bostäder, i din värld.
Jag får väl bara konstatera att det var för komplicerad mekanism för dig.