2015-08-08, 22:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, det hade inte varit konstigt alls om den yngre brodern använde ett annat hus när det behövdes.

tack. Uppgifterna kan nog stämma, varför hitta på det där..

Han kan ha råkat få med sig handsken i fickan, eller så dök en plan upp i hans huvud efter att polis knackat på dörren på natten hur han skulle få bort fynden?

Som jag förstått, var litauerna mer eller mindre långtids-säsongsarbetare här, och inte av typen gästarbetare som drar runt i landet.
Vistas dom här så länge det går, utan att behöva medborgarskap?
Nu är ju folk olika, och gästarbetande balter har i min uppfattning bra sammanhållning, men jag hade nog inte velat bo en ihop med min bror (som man dessutom jobbar ihop med) och hans fru, även om vi är bra vänner. Det blir 24/7 umgänge, och om då tex ett lågbudget-torp som Hovsgärde, stått till förfogande, så blir det uthärdligt.

Hittade bästa tänkbara bild på hur ladan ser ut på insidan. Bild tagen 10/6:
http://imgur.com/xCmjCXT

Får rätta mig själv. Det är ingen traktorgrävare i ladan, utan en riktig grävmaskin.
I mina ögon, inga problem att handsken kan ha legat öppet, men ändå skymd där inne, beroende på betraktningsvinkel. Grävmaskinen, jordhögar, träskivor mm.

Ja, det blev nog en överraskning att polisen var såpass snabba, så funderingar kan mycket väl ha startat redan efter påknackningen..
Men han kände sig trängd ganska omgående kanske?
Polisen har haft bra fokus i områden han förmodat vistas i (förutom Martorp) dels genom egen närvaro, men också MPS närvaro.
2015-08-08, 22:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Ja jag har fått uppfattningen, om att det ska vara i ladan?

Men kan vara boden! Det spekuleras hit ooch dit! Såg hela livsändningen, o teknikerna va ju vid boden!

Krim-tekniker fotades även i västra delen av maskinhallen samt den gula utbyggnaden (senare i mörker)
Torpet Hovsgärde spärrades av och var i dagsljusets mörkare ljusskala, upptänt av starka lampor.
2015-08-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I de flesta fall har åklagare rätt, det vore konstigt annars, men i marinafallet hade förste åklagaren fel när han drog målet till åtal. Han åkte på stortorsk.

Min tes är att man ska inte, som många gör här i tråden, lyssna bara på ena lagledarens kommentarer när man följer en fotbollsmatch.

Men med risk att bli tjatig med detta refererande till andra fall ,så blev resultatet av fokus på FS redan från början i Marina fallet rätt

Vad det gäller det här fallet så får vi verkligen hoppas att rätt man sitter där han sitter.
Och att fallet löser sej snarast möjligt om inte annat så för fam Holm.
Lagledare vet sällan hur matchen slutar innan den ens börjat. Här har det ju bara kommit till uppvärmningen om ens det. Publiken är ju inte ens på plats.Men visst pratas det innan match.

Och här blir det tydligen spel mot ett mål.
Där det ena laget satsar på anfall medan det andra laget lite mer tycks satsa på ett tunt försvar med kanske någon kontring ?
Senast redigerad av zebop 2015-08-08 kl. 22:34.
2015-08-08, 22:32
Medlem
Grandiosos avatar
Nina Rung på polisen: "Det går inte längre"

Citat:
Efter mordet på en 21-årig kvinna i Upplands Väsby och 17-åriga Lisa Holm har Nina Rung, 33, fått nog.

I ett starkt inlägg på Facebook skriver hon uppgivet om känslan av maktlöshet när kvinnor utsätts för våld.

Vi är på nivån att vi måste ställa frågan: "Hur får vi män att sluta mörda och våldta?", säger hon.

Citat:
Till vardags arbetar Nina Rung som utredare på Stockholmspolisens barnahusenhet. Hon jobbar med våldsprevention och är särskilt engagerad i mäns våld mot kvinnor.

Men efter att en 21-årig kvinna mördats i ett motionsspår i Upplands Väsby fick hon nog.
Citat:
I ett inlägg på Facebook berättar hon om den maktlöshet och ilska hon känner av att kvinnor tvingas vara rädda för att göra vardagliga saker.

– Lisa Holm blev mördad på väg hem från sommarjobbet och en 21-åring blev mördad när hon var ute och joggade. Det bekräftar för alla kvinnor att den rädsla de känner är befogad och det gör mig så upprörd, säger Nina Rung.
Citat:
Hon säger också att de uppmaningar som nu ges från polisen om att man ska undvika att springa med hörlurar utomhus landar fel.

– Jag förstår hur de menar, men samtidigt har vi pratat så mycket om hur alla kvinnor ska anpassa sig till rädslor. Är det budskapet vi vill ge till unga tjejer? Att de måste anpassa sig för att inte bli mördade?

http://www.expressen.se/nyheter/nina-rung-pa-polisen-det-gar-inte-langre/

Den är lättförståelig den ilskan och den upprördheten. Och det säger jag som man.
För det är alldeles för djävligt att det ska behöva vara så här i ett modernt samhälle år 2015.
Helt sjukt och helt oacceptabelt. Här måste hända nåt som bryter detta vansinne.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-08 kl. 22:46.
2015-08-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En bra iakttagelse tycker jag, dock så kan NB ha kommit i kontakt med offrets tillhörigheter ute i spenaten.

Han kommer underfund med den röda tråden och ser den ena tillhörigheten efter den andra i terrängen längs med grusvägen och plockar upp dem. Vad är detta??? Det är säkert slängt där för att vi litauer ska bli misstänkta!! De andra två skriker inom sig. Ta inte upp nåt! Ingen av dem säger dock nåt till NB och han begriper det inte själv. Vad ska man annars tro? Kan någon ha planterat sakerna för att kasta skulden på bröderna och kvinnan?
2015-08-08, 22:44
Medlem
Idag är det 2 månader sen hon dog Fy stackars henne! Vila i frid fina Lisa <3
2015-08-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Krim-tekniker fotades även i västra delen av maskinhallen samt den gula utbyggnaden (senare i mörker)
Torpet Hovsgärde spärrades av och var i dagsljusets mörkare ljusskala, upptänt av starka lampor.

Att de for runt i olika byggnader blir liksom självklart om man framförallt kan initialt se eller bedöma att FP är förmodligen inte MP. Man dammsuger givetvis omgivningen och kanske hade indikation på några ställen på denna gård. Man spärrade även av en fastighet inte långt från Cafe't och då menar jag inte ladan. Man kontrollerar allt som kan ha koppling till dessa tre individer, platser, fordon, arbetsredskap och byggnader i sök för möjlig MP, hittar man intressant så kallas tekniker till platsen.

Sen vet ingen om polisen funnit alla tillhörigheter, det kan fortfarande saknas något.
2015-08-08, 22:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Den är lättförståelig den ilskan och den upprördheten. Och det säger jag som man.
För det är alldeles för djävligt att det ska behöva vara så här i ett modernt samhälle år 2015.
Helt sjukt och helt oacceptabelt. Här måste hända nåt som bryter detta vansinne.

Tack för länken - exakt detta skrev jag om förut idag.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För alla parter skulle jag nog säga, fast föräldrar identifierar sig nog hårt med händelsen, bra skrivet.
Det är ju det ruggiga att det sker på dagtid, på en öppen, trafikerad plats en söndag som ruckar markant på trygghetskänslan - på ett annars lugnt ställe (förutom inbrott nattetid). Ihop med att det är alldeles vedervärdigt att en ung person berövas livet. Vart fan är man trygg? Läste om en tjej som blivit våldtagen mitt på dagen då hon solade på ett helt normalt ställe som inte alls är undanskymt och ensligt. För min del rubbar det cirklarna. Det skrämmer mig.
Citat:
Ja, jag tänkte på den tjejen också... ska man jogga med livvakt? Stackars, stackars föräldrar oavsett var och när det händer.
Jag blir så besviken (ledsen?) när man hör allt som händer. Jag har tagit onödiga risker i mina dar och gått hem på fyllan på natten, kaxig som en idiot - men ska jag vara rädd på parkeringen när jag slutar jobbet tidig kväll? Kolla runt? Det klart det inte är vanligt, men som sagt - det rubbar mina invanda mönster.
Usch...
2015-08-08, 22:53
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Den är lättförståelig den ilskan och den upprördheten. Och det säger jag som man. För det är alldeles för djävligt att det ska behöva vara så här i ett modernt samhälle år 2015.
Som säkert bekant är ju en 16-årig flicka borta nu också. (FB) Örnsköldsvik: 16-årig flicka försvunnen - sågs senast vid parkeringsgarage
Minns att det i början av tråden stod ngt om en skåpbil med öststatsmän som åkte runt och "besvärade" tjejer i Källby?
2015-08-08, 23:02
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
En bra iakttagelse tycker jag, dock så kan NB ha kommit i kontakt med offrets tillhörigheter ute i spenaten.

Kan NB möjligen hittat hjälmen borta vid Martorp, tagit upp den, kollat och satt av DNA men utan att ha fattat att den hörde till LH som försvunnit 3 km bort så han kastade den vidare in i buskarna?
Kan en hjälm kallas för "tillhörighet" eller "Klädesplagg" eller både och?
2015-08-08, 23:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Tack för länken - exakt detta skrev jag om förut idag.
Mycket bra skrivet. Du hade nåt annat som påminde om det här också som jag berördes av.

Ja, det är minst sagt beklämmande hur det tar sig ut. Det ska inte behöva vara så helt enkelt.
2015-08-08, 23:06
Medlem
Citat:
Jag anser inte, dock så tror jag att den häktade är inblandad på något vis, motivet tror jag är att dölja ett brott. Mordet skedde för att tysta ett vittne, det är vad jag tror. Om Lisa utsattes för ett brott som föranledde mordet eller om hon såg något begå ett brott vet jag inte såklart, tror dock på det förstnämnda.

Vilket brott tror du Lisa bevittnat som skulle vara värt att döda för?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in