2015-08-08, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tar faktiskt Rohna på orden om att deras bostad är gemensam. Min egna fundering består mer i att Hovsgärde kan ha varit en slags "avlastning" då främst för den yngre brodern. Det är ett mindre, dåligt isolerat, lite ruffigt torp, gjort för säsongsboende på sin höjd. Övernattningsmöjlighet om det behöver pustas ut. Kanske inte så skoj att bo med brorsan och hans fru alla dagar i veckan?

Ang. Martorp - MPS-sök:

(min anm. Det var på Onsdagen MPS aktivt involverades i sökinsatsen)

Ovanstående är dock som brukligt att betrakta som tråduppgifter, men jag ser hållbarhet i uttalen.
Korrigerar även vad jag tidigare skrev om västerut pga mitt kassa minne..
Österut ska det vara.
Uppenbarligen var det sök här även Fredag. Samt gissningsvis gjordes fynd nära en fastighet, vilket kanske föranleder reaktionen av bägge bröderna.

Jag har väl egentligen inga argument beträffande handsken heller, utan det är mina högst personliga gissningar, baserat på frågorna du ställer

Ja, det hade inte varit konstigt alls om den yngre brodern använde ett annat hus när det behövdes.

tack. Uppgifterna kan nog stämma, varför hitta på det där..

Han kan ha råkat få med sig handsken i fickan, eller så dök en plan upp i hans huvud efter att polis knackat på dörren på natten hur han skulle få bort fynden?
2015-08-08, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Klart som fan att det är synd om morsan. Men Expressen vinklar det som om hon är insatt i målet vilket ju är helt tydligt att hon inte är. Nästan bättre att hålla käft då kan man tycka. Är det någon som kan hjälpa henne att få reda på mer så är det väl hennes sons advokat och inte Expressen.
Fast Expressen vinklar väl ändå inte det som att hon är insatt i målet. Hon blir ju förundrad både över DNA & personutredning när reportern nämner dessa. Expressen gjorde ju dessutom henne mer insatt än någon annan gjort tidigare så det var väl snällt & omtänksamt av de.

Tur att hon inte läser & förstår denna tråden.
2015-08-08, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kriminalvården: Restriktioner i häkte

egen fetstil
Han får ta emot och skicka brev, efter granskning.

I direktiven ja men knappast i den situation han sitter inlåst för. Hans mor, bror som fortfarande är misstänkt och frugan detsamma sitter vid samma köksbord så då blir det ett överstruken text förutom,
Hej
...
...
och Hej då.

Vilket väder det är i Litauen kan advokaten informera han om.
2015-08-08, 01:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
I direktiven ja men knappast i den situation han sitter inlåst för. Hans mor, bror som fortfarande är misstänkt och frugan detsamma sitter vid samma köksbord så då blir det ett överstruken text förutom,
Hej
...
...
och Hej då.

Vilket väder det är i Litauen kan advokaten informera han om.
Hur faster Asta mår kan inte advokaten informera om, inte heller om att häktesmaten är god.

Nu är inte granskning och censurering samma sak, men det spelar ingen roll. Även om bara "Hej" och "Hej då" finns kvar så kommer breven fram, om allt funkar som det ska.
2015-08-08, 01:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Vad som händer efter dödandet påverkar inte brottsrubriceringen, men kan innebära tillägg. Om GM dödade Lisa genom vållande eller dråp, och vill undgå straff är det inte konstigt att han gör sig av med kroppen. Det förvandlar inte vållande eller dråp till mord.

Jo, det är precis vad det gör. Det är en tydlig indikation på att brottet i sin helhet inte begicks hastigt och helt irrationellt/planlöst. Samtliga förehavanden GM haft, har inverkan på hur rubriceringen kommer landa i slutändan. Tillägg kan tillkomma, men om tillägget redan klampar i en annan rubricering som redan "pratar det språket" , så blir det inget tillägg.
Det ska till en tydlig gräns mellan olika brott, för att lägga till en rubricering.
Dråp = Lindrigt.
Om du vill ge ett bra exempel på något av vad vi hittills vet om brottet, som skulle kunna förklaras "lindrigt", så lyssnar jag.
Senast redigerad av rotesau 2015-08-08 kl. 02:05.
2015-08-08, 02:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Vad jag tror spelar ingen roll. Men eftersom jag vet att mammor till misstänkta inte får ta del av förundersökningen vill jag gärna veta varför #Kellywoman tycker det är märkligt att mamman inte är mer intresserad vad som egentligen hänt. Varför tror hon att mamman inte är mer intresserad?

Vad hon tror spelar ingen roll.
2015-08-08, 02:13
Medlem
Citat:
Kriminalvården: Restriktioner i häkte

egen fetstil
Han får ta emot och skicka brev, efter granskning.

Säger som Q brukade göra ( ): 'häng med i tråden': har tidigare tagit upp detta (se #38245).
2015-08-08, 02:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Vad hon tror spelar ingen roll.
Nej, trolls troende har nog ingen större betydelse. Jag ville bara veta varifrån hon har fått uppfattningen att mamman inte är intresserad när hon skrev "Men är det inte märkligt när hon nu har en son och en svärdotter tillbaka hemma att hon inte är mer intresserad vad som egentligen hänt?". Men det är nog lika hemligt som #Kellywomans källa till erkännandet.
2015-08-08, 02:30
Medlem
När jag ser till Lisa fallet har jag en annan uppfattning än vad de flesta på tråden har som anser att gärningsmannen kommer från området.
Om gärningsmannen var från området finns det två alternativ som jag ser det.
Vid ett mord gräver han ned kroppen i en plastsäck och preparerad med medel som gör att hundarna inte får vittring på kroppen. En sådan nedgrävning bör ske i närheten av brottsplatsen och att gärningsmannen även äger marken.

Det andra alternativet är att gärningsmannen planerar att placera kroppen nedgrävd långt ute i periferin, men det kommer att bli stora problem med ett sådant förfarande.
En sådan transport måste ske med bil och transporteras kroppen i bilen kommer spår att finnas i bilen vid en kontroll av den. Det enda är att bränna upp bilen men ett sådant förfarande skulle omedelbart skapa stark misstanke att det är gärningsmannen som använt bilen. Om bilen blir rengjord med vissa kemikalier skulle det mycket lätt avslöjas om misstanke fanns att bilen använts för en sådan transport av en kropp .
Det finns en möjlighet att göra en transportstyckning och plasta in kroppsdelarna på ett sådant sätt att de inte avger någon vittring, men ett sådant förfarande fordrar kunskaper och är tidskrävande.
Sedan kommer det att finnas en brottsplats, som skulle bli avslöjande.
Slutsatsen blir att det är inte alls enkelt att utföra ett mord av en person från området och klara sig undan. Utredningen skulle mycket snabbt hitta bindande bevis mot personen, där man misstänkte att ett mord begåtts.
Vid alla mord är det motivet som är mycket viktigt och alltid finns, om det inte är en helt förvirrad person, men sådana personer åker oftast fast mycket snabbt, är det en seriemördare finns det ett mönster till tidigare ouppklarade mord.
Senast redigerad av Fagro 2015-08-08 kl. 03:08.
2015-08-08, 02:57
Medlem
Att binda och tejpa en person och transportera ut personen för att begå mord mot personen är inte heller så enkelt.
Jag hade en vän som flyttade till USA och där blev sambo med en frånskild kvinna, till en polisman.
Den före detta polismannen blev svartsjuk på svensken och beslutade att mörda honom, han tog honom levande i sin bil tejpad och bunden och placerade honom i bagageutrymmet och körde ut från stan ca 25 km där han avrättade honom.
Mordutredarna misstänkte den fd polismannen när kroppen hade hittats och tog hans bil in för kontroll, de hade stora problem hitta bevis i bilen men de hittade ett pyttelitet hårstrå från svensken och kunde fastställa fotavtryck i bagageutrymmet, sedan var det kört för den fd polismannen han dömdes till 59 år fängelse utan nåd.
Den fd polismannen var över 50 år så han lär aldrig bli en fri man.
2015-08-08, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När jag ser till Lisa fallet har jag en annan uppfattning än vad de flesta på tråden har som anser att gärningsmannen kommer från området.
/--/

Slutsatsen blir att det är inte alls enkelt att utföra ett mord av en person från området och klara sig undan. Utredningen skulle mycket snabbt hitta bindande bevis mot personen, där man misstänkte att ett mord begåtts.
/--/.

Delar din uppfattning om att det nog inte alla gånger är så lätt att undkomma ett mord, speciellt inte om man begår det i området där man bor.
Men å andra sidan så har ju polisen faktiskt i detta fall gripit en person relativt snabbt. Sedan om bevisen kommer att kunna klassas som bindande med fällande dom som följd återstår ju att se.
Menar att du i viss mån verkar argumentera mot dina egna teorier.
2015-08-08, 04:42
Medlem
Lisa Holm och Ida i Upplands Väsby var ganska lika på fotona.

Samma typ av mord en gm som smögs sig på sitt offer en yngre kvinna. Kan det vara samma person? Någon av våra misstänkta kandidater som vi diskuterat i tråden som kan ha anknytning till båda ställena?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in