2015-08-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Det i så fall talar mer för att hon kände personen.

Att hon kände personen kanske ju betyda olika saker. Frågan är om just hon var målet och det fanns ett motiv till exempel, eller om vem som helst kunde ha blivit utsatt, eller vilken ung kvinna som helst etc.
Citera
2015-08-08, 16:11
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Min teori är att hon fick ett brock, fick ont i magen och tolkade det som magont och gick in i skogen lagom undanskymt för att försöka få ut skiten, men svimmade med byxorna runt knäna och dog på platsen. Hittar man en död kvinna med byxorna nere så blir det alltid en mordutredning.

Nu retar jag upp Trojan och säger +1 på den. Den här teorin förklarar varför polisen så snabbt klassificerade det som mord. Det som talar mot mordteorin tycker jag är val av plats och tidpunkt: mycket folk och svårt att ta sig till och från området utan bil om man inte är hemmahörande.
Citera
2015-08-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej. Varför är du ganska säker på det?

För att det såvitt vi vet saknas motiv. Därför är det mest sannolikt att hon utsatts/varit på väg att utsättas för ett sexualbrott. Det starkaste motivet för mord är då att hon kände igen GM.
Citera
2015-08-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frobozz
Nu retar jag upp Trojan och säger +1 på den. Den här teorin förklarar varför polisen så snabbt klassificerade det som mord. Det som talar mot mordteorin tycker jag är val av plats och tidpunkt: mycket folk och svårt att ta sig till och från området utan bil om man inte är hemmahörande.

Det kan ju också ha varit så att kroppen hade skador efter vapen och/eller att kroppen måste ha gömts avsiktligt.
Citera
2015-08-08, 16:19
Medlem
Citat:
mycket folk och svårt att ta sig till och från området utan bil om man inte är hemmahörande.

Bilen kan ju ha stått en bit ifrån. Mycket folk gör ju på sitt sätt också att färre lägger märke till en enskild person.
Citera
2015-08-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
så brukar det iofs låta men mer insatta personer som tex thebountyhunter säger annat.

Det mest riktiga är att kolla på data. Någon la upp en lista över begångna brott i närområdet. Kanske inte så många om man slår ut det på invånare och år, eller? Vad säger ni som har något att jämföra med? Det i så fall talar mer för att hon kände personen.

Citat:
Lite statistik från BRÅ angående våldtäkter utomhus i Upplands Väsby.

2005: 1 (2)
2006: 2 (1)
2007: 5 (0)
2008: 6 (0)
2009: 5 (2)
2010: 2 (0)
2011: 4 (2)
2012: 5 (0)
2013: 1 (1)
2014: 1 (0)

Första siffran anger fullbordade våldtäkter, siffran inom parentes anger försök till våldtäkter.

(FB) Kvinna spårlöst försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05

Begångna brott är alldeles för allmänt. Det man ska titta på är våldtäkter, överfall, mord.

Mina kontakter i området håller inte med thebountyhunters utsago om att det rör sig en del skummisar på Runbyspåret. Det är även många andra från området som skrivit i tråden om att den delen av U.V där brottet skett är ett väldigt lugnt område. Att det däremot finns andra områden i kommunen som är stökigare.

Citat:

Så du tror att polisen inte ser skillnad på en person som dragit ner byxorna för att skita och en som blivit attackerad och skadad ?
1 - till dig.
Citat:
Enligt Aftonbladets uppgifter är grunden för misstankarna skicket som kroppen befann sig i. Bland annat fanns det synliga skador efter våld.
Citera
2015-08-08, 16:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Var det någon som kom någonvart med det här "spåret"? Eller andra liknande brott i närheten.

Självklart jobbar polisen med detta. Men du underskattar nog gemene mans förmåga att tänka om du tror att GM inte hade en tanke på att mobiler kan spåras. Det är liksom ingen teknologisk nyhet. Sen får man även ha i åtanke att det inte går att triangulera ner till några meter. Ofta blir det stora ytor man jobbar med och således är det inget vidare som bevismaterial.

Det beror på när man slog in rutan. Jag har inte sett någon klar uppgift på detta.

Låter rimligt i ett område som det aktuella i fallet. Det lär inte finnas fler master än nödvändigt därute.

Det är ovanligt tätt med master kring brottsplatsen. Däremot förefaller inte vinklarna så särskilt optimala för krysspejla med god repression.
Citera
2015-08-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tas man inte bort automatiskt från Lexbase efter fem år? Snubben kan ha suttit inne de senaste åren och sen inte blivit dömd för något nytt när han kom ut igen.
Han kan ha bytt namn. Men har sitt gamla (också) på facebook. Eller så kan man betala för att bli borttagen.
Senast redigerad av greyhoundbus 2015-08-08 kl. 16:49.
Citera
2015-08-08, 16:26
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är ovanligt tätt med master kring brottsplatsen. Däremot förefaller inte vinklarna så särskilt optimala för krysspejla med god repression.
Tack för den informationen. Jag borde ha tänkt på det! Att det inte går att triangulera med god precision står dock kvar som faktum precis som du påpekar. Det är nog ingen idé att rota mer i var masterna är placerade, men det är väl rimligt att anta att de sitter ihopklumpade på ett sätt som inte är optimalt för pejling.
Citera
2015-08-08, 16:43
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
varför snöar folk in sig på att det är någon för BO okänd när statistiken talar för att det är någon i dennes närhet typ nuvarande pojkvän ex ex ex osv

Omständigheterna såklart. Det finns ingenting som tyder på att hon stämt möte med nån(och man stämmer inte möte längs ett motionsspår) och om hon hade varit förföljd så är det en synnerligen märklig plats att arrangera ett överfall. Hon verkar inte heller haft sällskap med nån utan hon tog bilen och drog iväg till spåret och sprang. Några kilometer in på spåret så blir hon mördad. Sannolikheten för att nån hon känner har koll på var hon är just då är extremt låg såvida hon inte berättat för mördaren att hon ska ut och springa Runsbyspåret. Vilket iofs inte är helt omöjligt. men inte särskilt troligt.
Senast redigerad av fernebo 2015-08-08 kl. 16:52.
Citera
2015-08-08, 16:43
Medlem
Mats Linds avatar
Jag har ingen statistik, men borde inte tiden och platsen tala mot ett sexuellt motiv?

Jag menar att våldtäkt där GM och BO inte känner varandra, "normalt" sker senare på kvällen/natten och på ensligare platser än ett motionsspår.
Citera
2015-08-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Jag har ingen statistik, men borde inte tiden och platsen tala mot ett sexuellt motiv?

Jag menar att våldtäkt där GM och BO inte känner varandra, "normalt" sker senare på kvällen/natten och på ensligare platser än ett motionsspår.

Fast det där är en enslig plats. Oländig terräng och en del av spåret som bara de mer vältränade använder. Och en möjlighet att springa upp och möta henne från motsatta hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in