2015-12-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Men jag förstår inte, alla bilderna på henne är ju sekretessbelagda, hur har du kommit över denna bild? Det känns väldigt olustigt för det enda jag kan tänka mig är att du själv jobbat med fallet och om är så fallet är detta så otroligt jävla oetiskt att det knappt finns ord!

Bilden som jag länkade till har varit uppe tidigare i tråden så jag är inte den första som länkar till den och hur det kommer sig att man kan se denna bilden tror jag beror på att den som skall ha gått igenom FUPen och sett till att det är sekretess på saker har antingen missat den eller fått besked av någon högre att det räcker att han/hon gjorde som hon har gjort med just denna bilden.

Och din tanke med att jag skall jobba med fallet är väldigt fel, har inget med detta att göra alls utan länkar bara till bilden eftersom någon annan frågade efter bilden men jag håller med dig om jag hade jobbat med det att det hade varit otroligt oetiskt och ett tjänstefel.
Citera
2015-12-10, 16:21
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
....och snubben är bara 19 år. Han har 3/4 av sitt liv kvar att leva. Undrar hur de resterande åren kommer att se ut. Jag tippar på att han blir en grönsak inne på kåken och kommer ut instabilare än någonsin med ännu fler röster som talar om för honom att han måste döda samt knulla! Jag tror hans psyke kommer att förvärras. Jag håller med GW att det är mycket märkligt att han inte bedöms vara tillräckligt sjuk. Även fast jag naturligtvis inte är insatt i hans psyk-utredning för fem öre.

När jag läste RPU:n om hans oro inför framtiden så slog det mig att han (omedvetet) ordnat sin framtid nu i o m mordet på Ida. Han tycker ju om förutsägbarhet, rutiner och att i vanda plågor vandra.. Jag tror att han kommer att trivas på institution. Och när han kommer ut så vet han ju vad som krävs för att åka in igen!
Citera
2015-12-10, 16:31
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
När jag läste RPU:n om hans oro inför framtiden så slog det mig att han (omedvetet) ordnat sin framtid nu i o m mordet på Ida. Han tycker ju om förutsägbarhet, rutiner och att i vanda plågor vandra.. Jag tror att han kommer att trivas på institution. Och när han kommer ut så vet han ju vad som krävs för att åka in igen!

Precis vad jag oroar mig för också, när han släpps ut kommer han inte ha någon ljus framtid direkt. Hatad av alla, absolut ingen kommer vilja anställa honom, alla vänner har övergivit honom. Det kan hända att han längtar tillbaka tillfängelset, så då kan han ju passa på att leva ut sina fantasier igen eftersom han inte räds åka fast.
Citera
2015-12-10, 16:32
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Läskigt om det skulle vara så. Det är ju som att fängelset i sig är en form av incitament till att begå fler övergrepp. Hur ska man kunna straffa en person som vill in i fängelse? Klurigt.
Citera
2015-12-10, 18:06
Medlem
FruVales avatar
Det var någon här inne som var så bestört över att "the monster" fortfarande hade kvar 155 vänner på sin Facebook.

Om ingen har skrivit det innan så skriver jag nu att det är nere på 108 "vänner" nu.
Citera
2015-12-10, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Självlart är det så att det i den överhängande majoriteten av mord som begås finns en relation mellan offer och gärningsman (och återfallsfrekvensen för mord överlag är extremt låg), men jag delar Darwinists oro här. Det finns dock en liten klick mördare som faktiskt av olika anledningar återfaller gång på gång och där motivbilden för oss övriga inte ter sig direkt glasklar (eller är glasklar i vissa fall om man betänker alla arsenikmördande "svarta änkor" under främst 1800-talet). Av allt att döma verkar faktiskt Kristoffer tillhöra den lilla klick mördare vars återfallsrisk är betydande. Notera att han inte bedöms ha lidit av en psykos eller annat psykosliknande tillstånd under gärningen. Du pratar om förebyggande åtgärder. Visst har vi återfallande mördare som befunnit sig i ett psykosliknande tillstånd under gärningarna (Herbert Mullin t ex), och de är rätt så behandlingsbara. När det gäller den lilla klick Kristoffer verkar tillhöra blir det lite mer komplicerat. Man har funnit en viss koppling mellan den korta varianten av MAOA-genen och traumatiska upplevelser i barndomen när det gäller ökad risk för grov våldsbrottslighet. Det finns även en korrelation mellan skador i prefrontala cortex (pannloben) och bristande impulskontroll vid exempelvis aggressivitet. Det är väl ungefär så långt man har kommit när det gäller den här typen av gärningsmän. Vad tycker du är lämpligt? DNA-test, hjärnscanning och soc-utredning på alla för att sedan konstant övervaka alla som "failar"?
Min åsikt är att det är ytterst beklagligt att vi har en lagstiftning som inte gör det möjligt att skydda allmänheten från denna lilla klick vuxna, myndiga mördare när behandlingsalternativen vi har idag är hopplöst ineffektiva mot just dessa människor. Jag är inte orolig för att råka ut för dessa personligen eftersom risken för detta är mikroskopisk, men jag är (liksom jag antar att Darwinist också är) orolig å andra människors vägnar.

Sorry för wall of text. Försökte hålla mig kortfattad.

Fånga upp barn i tidig ålder som uppvisar oroande beteenden. KA har varit udda/aggressiv mot andra barn sedan dagis, det hade redan då varit klokt att utreda någon eventuell diagnos, så att man tidigt hade kunnat komma med hjälpande insatser. Hjälpa honom att hantera känslostormar och annat. Han har varit oförstådd av omgivningen i 19 år, det är många år att gå med en inneboende känsla av att inte förstå andra människor, att bli så arg, att få så starka impulser när känslan går överstyr. Det är 19 år med förvirrade känslor som bara läggs på och till slut exploderar. I efterhand går det bara att vara efterklok, för när han var barn hade man kunnat behandla den här människan och kanske lyckats styra honom bort från våldsamma fantasier. Men utan föräldrarnas samarbete och engagemang kommer man inte långt, dessutom brukar förnekelse även ligga nära till hands hos småbarnsföräldrar. "Nej mitt barn skulle aldrig.. hon är bara lite livlig av sig.. han är inte sådär hemma.. vi har inte gjort något fel.. det växer bort" etc.

Absolut vore det - nu när skadan är skedd - bra med en lagstiftning som såg till att dessa personer hamnade under livslång vård eller bevakning. Men jag tycker inte att USA med sina skyhöga straff har lyckats så bra heller med att skydda allmänheten.
Citera
2015-12-10, 19:27
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Fånga upp barn i tidig ålder som uppvisar oroande beteenden. KA har varit udda/aggressiv mot andra barn sedan dagis, det hade redan då varit klokt att utreda någon eventuell diagnos, så att man tidigt hade kunnat komma med hjälpande insatser. Hjälpa honom att hantera känslostormar och annat. Han har varit oförstådd av omgivningen i 19 år, det är många år att gå med en inneboende känsla av att inte förstå andra människor, att bli så arg, att få så starka impulser när känslan går överstyr. Det är 19 år med förvirrade känslor som bara läggs på och till slut exploderar. I efterhand går det bara att vara efterklok, för när han var barn hade man kunnat behandla den här människan och kanske lyckats styra honom bort från våldsamma fantasier. Men utan föräldrarnas samarbete och engagemang kommer man inte långt, dessutom brukar förnekelse även ligga nära till hands hos småbarnsföräldrar. "Nej mitt barn skulle aldrig.. hon är bara lite livlig av sig.. han är inte sådär hemma.. vi har inte gjort något fel.. det växer bort" etc.

Absolut vore det - nu när skadan är skedd - bra med en lagstiftning som såg till att dessa personer hamnade under livslång vård eller bevakning. Men jag tycker inte att USA med sina skyhöga straff har lyckats så bra heller med att skydda allmänheten.

Nu behöver man inte följa USA:s exempel eller andra länder som låser in ungdomar 15 år för snatteri, men Norges variant där brottslingar som bedöms som livsfarliga kan dömas till ett fängelsestraff + förvaring, dvs man släpps inte ut så länge man anses vara farlig för allmänheten, låter som en vettig lösning. Om Kristoffer mördar igen efter att ha blivit utsläppt om 10 år (knappast omöjligt) så lär en liknande lag komma även här. Synd att det kan kosta ett människoliv bara.

När det gäller KA verkar han vara såpass svårbehandlad att jag undrar vad som kan hjälpa i hans fall, han har ju fått kontinuerlig hjälp sen förskoleåldern. Kanske den hjälpen inte varit den optimala men i KAs fall misstänker jag att han har en hjärnskada som gör att han har svårt att kontrollera aggressiviteten. Hur botar man det? Lägg till asperger och en sexualsadistisk läggning och du kan ha ett fall som är i det närmsta obotligt. Möjligt att det går men det lär vara väldigt svårt med såna extrema typer som KA. Det är absolut ingen garanti att kriminalvården lyckas med det på bara tio år.

http://www.independent.co.uk/news/science/head-injury-link-to-violent-crime-6282055.html
Citera
2015-12-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Ang. pinnarna i munnen. Jag tror att han stoppade in dom innan han hade sex med henne. Jag tror att han har sett på filmer där en tjej blir påsatt av flera killar och är uppfylld i alla hål samtidigt. Pinnarna är substitut för penis och jag tror att han tände på att se att hon hade nåt i munnen medan han var i hennes vagina/anal.

Vad tycker ni om den här teorin? Jag tycker att den är mest logisk.
Citera
2015-12-10, 21:13
Medlem
Darwinists avatar
Advokaten begär omprövning av den rättspsykiatriska undersökningen

http://www.expressen.se/nyheter/darfor-vill-advokaten-skjuta-upp-rattegangen/
Citera
2015-12-10, 21:14
Medlem
Darwinists avatar
Citat:

Jag lutar att han gjorde det efteråt, pinnarna skulle bara vara i vägen när han våldtog henne
Citera
2015-12-10, 21:17
Medlem
Citat:

Jag tycker också den känns sannolik och kan ju vara därför han inte vill berätta anledningen, det blir skämmigt.

Jag ber om ursäkt till den användare jag ifrågasatte om bilden på Ida men jag tycker det är dumt att sprida den, de är ju sekretessbelagda av en anledning.

Idas twitter-konto, vad heter det, någon som vet? Orkar inte bläddra igenom alla sidor för att leta...
Citera
2015-12-10, 21:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Nu behöver man inte följa USA:s exempel eller andra länder som låser in ungdomar 15 år för snatteri, men Norges variant där brottslingar som bedöms som livsfarliga kan dömas till ett fängelsestraff + förvaring, dvs man släpps inte ut så länge man anses vara farlig för allmänheten, låter som en vettig lösning. Om Kristoffer mördar igen efter att ha blivit utsläppt om 10 år (knappast omöjligt) så lär en liknande lag komma även här. Synd att det kan kosta ett människoliv bara.

När det gäller KA verkar han vara såpass svårbehandlad att jag undrar vad som kan hjälpa i hans fall, han har ju fått kontinuerlig hjälp sen förskoleåldern. Kanske den hjälpen inte varit den optimala men i KAs fall misstänker jag att han har en hjärnskada som gör att han har svårt att kontrollera aggressiviteten. Hur botar man det? Lägg till asperger och en sexualsadistisk läggning och du kan ha ett fall som är i det närmsta obotligt. Möjligt att det går men det lär vara väldigt svårt med såna extrema typer som KA. Det är absolut ingen garanti att kriminalvården lyckas med det på bara tio år.

http://www.independent.co.uk/news/science/head-injury-link-to-violent-crime-6282055.html

Fast jag tänker det kan vara svårt att bedöma farligheten för någon som gör bra ifrån sig på institution. , särskilt om de så att säga blir institutionaliserade efter att varit inlåsta rätt länge, dvs att de brister i anpasdning till en början. Lite intressant det där, månne om det är samma typ av mekanismer som gör att vissa militärer som kunnat få mycket goda vitsord i sin tjänstgöring "ballar ur" ? Nu tänker jag inte på dem med PTS. Men det har väl funnits mer än ett exempel på där inga direkt mentala problem som skulle hindra normalt civilt liv ändå visat sig att de väljer annat. Fast då kanske det handlar om spänningssökande (adrenalinkickar?), eller vad man tänker som manligt (exempelvis är ju HA och Bandidos ursprungligen ett slags veteranföreningar med sina ritualer och mer eller mindre uniformer som yttre attribut).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-10 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in