2015-08-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
varför snöar folk in sig på att det är någon för BO okänd när statistiken talar för att det är någon i dennes närhet typ nuvarande pojkvän ex ex ex osv

Platsen och omständigheter i övrigt.
Citera
2015-08-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej, ja det är inte heller en särskilt stor andel av alla överfallsvåldtäkter som inbegriper också försök till mord.

Vet iofs inte vad den här diskussionen har med brottet att göra.
Jag vet inte heller vad diskussionen har med själva brottet och göra Jag tror att det rör sig om ett rent överfall med lusten att döda som drivkraft av en för BO okänd GM i 40-60 års åldern.
Citera
2015-08-08, 15:52
Medlem
Citat:
varför snöar folk in sig på att det är någon för BO okänd när statistiken talar för att det är någon i dennes närhet typ nuvarande pojkvän ex ex ex osv

Jag håller med. Chansen att känna någon i ett litet samhälle som man växt upp i är stor. Narcissistiska, agressiva ex eller beundrare i 20-30 års åldern vet de flesta inte är helt ovanligt.

Samtidigt verkar det ju finnas ovanligt mycket slödder och lösdrivare i skogen.
Citera
2015-08-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Samtidigt verkar det ju finnas ovanligt mycket slödder och lösdrivare i skogen.

Tvärtom. Boende i området har i flera artiklar i media uttryckt vilket "lugnt område" de bor i och hur otäckt det är att något så hemskt hänt i deras trygga skog.
Finns inget mer än teorier om somalier/balkanmän här i tråden som säger att det skulle finnas lösdrivare i skogen.
Citera
2015-08-08, 15:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Jag tror inte det finns en "spärr" hos överfallsvåldtäktsmän att inte döda sitt offer så som någon påstod tidigare i tråden i det inlägg jag svarade på. Det beror snarare på att de inte lyckats döda trots att de försökt.

Drivkraft och motiv för respektive brott ser nog oftast helt olika ut.
Citera
2015-08-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Ja, det är verkligen konstigt!

Är det kanske bara en "trådsanning" att denne A*rto är dömd för sexbrott upprepade gånger?

Lexbase tog vad jag vet in alla domar yngre än 5 år, jag gissar att om han blev dömd 2008 kanske han precis slapp undan?

Ser i deras FAQ nu att de verkar ta in alla domar och sen gallra ut vissa efter 5 år... men så var det inte från början vad jag minns.
Senast redigerad av pex666 2015-08-08 kl. 16:02.
Citera
2015-08-08, 16:01
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfundering
28 juli, för en och en halv vecka sedan, så utsattes en joggande kvinna (ca 20 år) i Katrineholm för ett överfall, troligtvis våldtäktsförsök, av en okänd gärningsman.
http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.3342727

Det är ca 16 mil mellan Katrineholm och Upplands Väsby. Lite långsökt kanske, men kan det finnas en koppling mellan detta och mordet på IJ? Hur vanligt är det att våldtäktsmän eller andra psykopater rör sig så långt för att begå nya vansinneshandlingar?
Var det någon som kom någonvart med det här "spåret"? Eller andra liknande brott i närheten.
Citat:
Ursprungligen postat av returvagen
Det verkar inte som någon har nämnt det tidigare, men en sak som genast kollas är ju vilka mobiler som har varit uppkopplade på masten för just detta område, så det som garanterat pågår nu är att få fram alla dessa ägare till telefonerna, för att ta ett litet snack om vad dom gjorde där just då. Tror inte GM var så smart att han lämnade luren hemma, eller sprang till Pressbyrån och köpte något kontantkort. Tror att GM snart sitter bakom galler.
Självklart jobbar polisen med detta. Men du underskattar nog gemene mans förmåga att tänka om du tror att GM inte hade en tanke på att mobiler kan spåras. Det är liksom ingen teknologisk nyhet. Sen får man även ha i åtanke att det inte går att triangulera ner till några meter. Ofta blir det stora ytor man jobbar med och således är det inget vidare som bevismaterial.
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Uppgifter i media gör nu gällande att kvinnan hade sin mobiltelefon på sig när hon hittades, och att man lyckades pejla in området med hjälp av den. Jag vet inte hur exakt en sådan pejling kan vara, men det borde betyda att polisen hade en annan anledning att slå in rutan på hennes bil.

Vad kan det ha varit polisen var ute efter i bilen?
Det beror på när man slog in rutan. Jag har inte sett någon klar uppgift på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Enligt tidigare uppgifter så gav pejlingen ett område på 2-3 kvadratkilometer.
Låter rimligt i ett område som det aktuella i fallet. Det lär inte finnas fler master än nödvändigt därute.
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
(FB) Kvinna spårlöst försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Ja visst är det sjukt att han först idag uppdaterar och med skräck clown.
Varför är det sjukt? Är du vän med honom på Facebook? Om inte så tycker jag att du ska hålla tyst eftersom att du inte har en aning om vad han har postat eller inte postat.
Citera
2015-08-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom han togs in till stationen innan man officiellt meddelade att BO hittats så måste man ha hittat henne betydligt tidigare än man sagt. Man hade inte tagit in honom för någon som helst misstanke när eftersökningen pågick efter någon som man trott ramlat och skadat sig.

Min teori är att hon fick ett brock, fick ont i magen och tolkade det som magont och gick in i skogen lagom undanskymt för att försöka få ut skiten, men svimmade med byxorna runt knäna och dog på platsen. Hittar man en död kvinna med byxorna nere så blir det alltid en mordutredning.

Knappast troligt eftersom man inte faller så långt, mer troligt att det var frågan om en plötslig sjukdom och naturlig död, men det kan ha varit blodigt på platsen.

De jag vet om som dött vid motion har segnat ner i spåret eller cykelbanan
Citera
2015-08-08, 16:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Omständigheterna kring brottet.
Citera
2015-08-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Tvärtom. Boende i området har i flera artiklar i media uttryckt vilket "lugnt område" de bor i och hur otäckt det är att något så hemskt hänt i deras trygga skog.
Finns inget mer än teorier om somalier/balkanmän här i tråden som säger att det skulle finnas lösdrivare i skogen.

så brukar det iofs låta men mer insatta personer som tex thebountyhunter säger annat.

Det mest riktiga är att kolla på data. Någon la upp en lista över begångna brott i närområdet. Kanske inte så många om man slår ut det på invånare och år, eller? Vad säger ni som har något att jämföra med? Det i så fall talar mer för att hon kände personen.
Citera
2015-08-08, 16:04
Medlem
Jag är ganska säker på att hon dog för att honom råkade känna igen GM. GM hade för avsikt att ge sig på en helt okänd person. Därmed riskerade GM att såväl detta som hans tidigare brott skulle avslöjas.
Citera
2015-08-08, 16:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag är ganska säker på att hon dog för att honom råkade känna igen GM. GM hade för avsikt att ge sig på en helt okänd person. Därmed riskerade GM att såväl detta som hans tidigare brott skulle avslöjas.

Okej. Varför är du ganska säker på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in