2015-08-06, 10:05
Medlem
meas19s avatar
Här är hon på bild skulle jag tro!

http://imgur.com/kJ4enhB
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det begicks en dödsmisshandel inte långt från motionsspåret 2007. Tydligen några högerextrema tonåringar:

(FB) 55-årige Jouko Alakulju mördad i Upplands Väsby av NSF: are

Långsökt men de borde väl vara utsläppta vid det här laget och BO hade vänstersympatier.
Intressant, tyvärr hittar jag inte namnen, men ett namn är maskat, och en 22-årig man vid detta namn finns boende i Upplands Väsby och även resten av mördarna kan väl finnas där?
Senast redigerad av eternussermo 2015-08-06 kl. 10:35.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Det har inget med ett misstänkt mord i Upplands Väsby att göra. Du snarare bekräftade att dina fördomar om ett vidrigt dåd på en finlandsfärja lyckas färga dina åsikter om andra sattyg också.

Googla "våld i nära relation" så får du lite inblick i vår tid största våldsproblematik där såväl våldtäkt som mord är statistiskt överlägsen.

Ja, men då brukar inte det dödliga våldet inträffa utomhus, på allmän plats. Utan det sker i hemmet, på ett hotellrum, i husvagnen eller dylikt. Möjligen kan det vara ett ex som lurar på en kvinna, som han vet brukar springa en viss runda t.ex.. Du får skilja på olika typer av brott. Är det överfallsvåldtäkt så är det med största sannolikhet MENA som ligger bakom.
Citera
2015-08-06, 10:07
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du sitter på gammal information. Det där stämde för 30 år sedan. Sedan det kom MENA hit är det mycket vanligt att de överfaller och våldtar vilt främmande unga svenska kvinnor på allmän plats. Ibland med dödlig utgång som i fallet Elin Krantz.

Idiot. Men till ditt nöje kan jag förklara att våld i nära relation är väldigt vanligt inom familjer med utländsk bakgrund. Framförallt hedersrelaterat sådan.

Men info som finns nu så tror jag på bekant som hon tagit en löptur med. Skulle även kunna förklara intresset i båda bilarna på plats, samtidigt så finns det väl ett generellt intresse i en bil som befinner sig där.
Citera
2015-08-06, 10:07
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybric
Verkar som hon har haft en ex-pojkvän vid namn S*mon ******, efter ha sett inlägg på hennes FB. Om detta stämmer eller inte, vet jag ej.

Någon aning om var han isåfall är hemmahörande? Vistas han för närvarande uppe i Umeå så borde han vara oändligt enkel att avskriva som misstänkt.

(Överhuvudtaget känns BO för ung för att hon ska ha dragit på sig någon "farlig" relation, men man vet ju aldrig.)

Citat:
Idiot. Men till ditt nöje kan jag förklara att våld i nära relation är väldigt vanligt inom familjer med utländsk bakgrund. Framförallt hedersrelaterat sådan.

Men info som finns nu så tror jag på bekant som hon tagit en löptur med. Skulle även kunna förklara intresset i båda bilarna på plats, samtidigt så finns det väl ett generellt intresse i en bil som befinner sig där.

Rent allmänt är väl inte invandrare överdrivet mycket värre vad gäller mord mot fruar/flickvänner? Men skulle hon haft ett kurdiskt namn så skulle det ju såklart vara extra intressant att kolla på hennes far, bröder och dylikt.
Senast redigerad av Oformad 2015-08-06 kl. 10:11.
Citera
2015-08-06, 10:09
Medlem
Kan koppla till ett välkänt fall i usa...en kvinna joggade samma runda varje dag...hittades våldtagen o mördad. Genast trodde de att det var riktat mot henne med tanke på dagliga rundor. Mördaren visade sej vara en helt okänd jävla psykiskt störd som lurpassade i skogen. Han visste ju attfolk joggade där. Bara vänta på rätt offer. En psykstörd mifforöv kan stå i flera timmar o vänta på offer. Elr ta en gångtur i skogen varje dag tills rätt tillfälle ges. Ne ingen bekant. Hen hade ju knappast joggat med en stund för att sedan mörda henne. Dessutom vet vi inte hur hon mördats elr om hon blev våldtagen mm därför blir era tdorier ganska löjliga.....ja även mina. Bättre vänta på mer fakta innan spekulationer. Men visst händer det: vara vid fel plats på fel tid. Hur som helst. ..denna mördare lika så lisas äckliga mördare o alla mördare borde få dödsstraff! !!!!! Bort med skiten från vår fina värld!
Citera
2015-08-06, 10:10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Säger du a får du säga b. Förklara hur du tänker. I mitt scenario är det mest sannolikt att hon och en bekant tar en löptur i spåret och något händer mellan dom. Baserat på info vi har idag är detta mest troligt rent statistiskt.
Vart har du den statistiken. Vad vi vet skulle hon springa ensam och att det finns statistik på att det då är vanligast att det är en bekant tvivlar jag på.

Troligast är att det en överfallsvåldtäkt och ja, fem gånger troligare att det är en person av mörkare hudfärg.
Citera
Medlem
Fy fan vad hemskt

Jag har sprungit och promenerat det spåret flertal gånger senaste halvåret. På dagtid möter man ett par joggare och lite senare på kvällstid möter man sällan någon alls.

För att komma upp till spåret tar man sig förbi skola/fotbollsplats. Där är alltid fullt med drägg (sport-fånar) och moppepojkar.

Karta:
http://upload.smulan.se/4pQFfunO

Flyttade från Väsby i måndags, men har kära vänner som bor kvar ett stenkast därifrån.
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rent statistiskt så lever hon, eftersom hon levde igår. Rent statistiskt så är det mer sannolikt att en tjej som dog idag eller igår dog i cancer än blev mördad. Det går att hävda, om vi ignorerar de kända omständigheterna.

Om vi vill luta oss mot statistik så måste vi dock ta hänsyn till vad vi vet.

Om en kvinna utsätts för dödligt våld på en offentlig och lite ödslig plats, i kombination med att hon befann sig där av allt att döma för att vara där ensam (att motionera) och att ingen än så länge gripits är omständigheter som sammantaget talar för att det inte finns någon relation mellan BO och GM.

Men det stämmer att i genomsnittsmordet där en kvinna är BO så har det eller har funnits en nära relation mellan BO och GM. Men det genomsnittsmordet existerar bara i statistiken. Om en man grips blodig efter att ha ringt polisen och berättat att han mördat sin fru så är sannolikheten för en nära relation mellan BO och GM betydligt högre än vad "statistiken" säger. I det här mordet är sannolikheten för en nära relation betydligt lägre.

Du har väl till viss del rätt. Men att beakta är att vi famlar lite med händelseförlopp här. Om hon var där själv så är statistiken mer mot ensam galning men om hon inte var det så är statistiken mot nära relation. Jag vill bestämt hävda att det är VÄLDIGT ovanligt med att ensamma galningar mördar. Visst kan det vara en överfallsvåödtäkt som gått snett men det är också ovanligt.

Tidningarna skriver mer om "okänd GM" än om "känd GM" det är därför så många tror det är vanligt.
Citera
2015-08-06, 10:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men då brukar inte det dödliga våldet inträffa utomhus, på allmän plats. Utan det sker i hemmet, på ett hotellrum, i husvagnen eller dylikt. Möjligen kan det vara ett ex som lurar på en kvinna, som han vet brukar springa en viss runda t.ex.. Du får skilja på olika typer av brott. Är det överfallsvåldtäkt så är det med största sannolikhet MENA som ligger bakom.

Som sagt, du får skilja mellan olika typer av brott. Vid en överfallsvåldtäkt i Rinkeby eller Tensta så är sannolikheten för det du kallar "MENA" betydligt högre än vid en överfallsvåldtäkt i närheten av Kebnekaise.

Just aktuellt joggingstråk förefaller vara i ett ganska så "vitt" område, vilket rimligen minskar sannolikheten för att GM är av utomnordisk härkomst, i jämförelse med en genomsnittlig överfallsvåldtäkt. Nu vet vi ju dock inte om det rör sig om en överfallsvåldtäkt överhuvudtaget. Men att det finns ett sexuellt motiv är nog det mest troliga, våldtäkt eller försök till våldtäkt.

Själv har jag svårt att förstå fixeringen vid GM:s ursprung.
Citera
Medlem
Cannabisministerns avatar
Vad hemskt med ännu ett mord på en ung kvinna i sommar. Vart är vår värld på väg? Hoppas en skyldige kan gripas. Tragiskt för familj och anhöriga.

Citat:
En 21-årig kvinna, som anmäldes försvunnen efter en joggingtur i Upplands Väsby, har hittats död vid motionsspåret. Enligt polisen tyder allt på att hon mördats. Två bilar har tagits i beslag av polis som nu efterlyser tips från allmänheten.

http://www.svd.se/kvinna-funnen-dod-vid-lopspar--misstankt-mord?ref=yfp
Citera
Medlem
Hybrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Någon aning om var han isåfall är hemmahörande? Vistas han för närvarande uppe i Umeå så borde han vara oändligt enkel att avskriva som misstänkt.

(Överhuvudtaget känns BO för ung för att hon ska ha dragit på sig någon "farlig" relation, men man vet ju aldrig.)

https://twitter.com/iduuj/status/532244292279209987

Den tweeten får mig att rysa lite dock, har hon haft en stalker eller dylikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in