2015-08-04, 17:53
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunam

Varför drar du upp rättegången då?

Innan du fortsätter kan du ju tänka efter en sekund över hur många klavertramp du redan gjort och samtidigt talar som att du har koll. Du har redan bräkt ur dig att vi alla är dåligt pålästa, slått vad om pengar, dragit på semester till Spanien för att redan två kvällar efter bygga upp så att du kan kalla mig för besatt, nere från Spanien får jag förmoda.( Edit: vilket jag fick det till när jag för ett ögonblick blanda ihop dig med någon annan.) Du talar om Madagaskar som om du visste vad du talade om.

Kan det vara så? Tror du? Att jag hänvisar till NB-rättegången då under denna rättegång användes Himmlers tal av åklagare som bevis? Om människor vid den tiden uppfattade utrota som en jargong torde väl någon i salen protestera under rättegången? Tvärtom vittnade Frank om att det var glasklart. Slutsats, det var inte en jargong.

Citat:

Ja vad sägs om att många var rädda för att någon skulle våldta eller skada deras fruar och barn?

Och så tog denna lilla sagan slut.

Citat:

Jaha så ordet är öppet för tolkning nu. Jag trodde bara att det betydde en sak enligt dig.

Och allt som finns kvar är att spela uppenbart korkad.
Senast redigerad av varmluftsballong 2015-08-04 kl. 18:25.
Citera
2015-08-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Innan du fortsätter kan du ju tänka efter en sekund över hur många klavertramp du redan gjort och talar som att du har koll. Du har redan bräkt ur dig att vi alla är dåligt pålästa, slått vad om pengar, dragit på semester till Spanien för att redan två kvällar efter bygga upp så att du kan kalla mig för besatt. Du talar om Madagaskar som om du visste vad du talade om.
Jag har inte koll, jag är asdålig på historia. Jag har inte sagt något annat.

Två kvällar? Snarare över en vecka? Varför tar du upp min semester?
Citat:
Kan det vara så? Tror du? Att jag hänvisar till NB-rättegången då under denna rättegång användes Himmlers tal av åklagare som bevis? Om människor vid den tiden uppfattade utrota som en jargong torde väl någon i salen protestera under rättegången? Tvärtom vittnade Frank om att det var glasklart. Slutsats, det var inte en jargong.
Man kan dra slutsater av mycket, men det där kan handla hot och utpressning. Tortyr var vanligt som sagt. Men däremot kan man säkert dra slutatser om mycket annat. Men jag har ingen bra information som jag har varit tydlig med hela tiden.
Citat:
Och så tog denna lilla sagan slut.
Ja när motståndaren börjar attackera min fina semesterstund och prata om tidigare inlägg istället för att svara seriöst på det senaste inlägget så är nog sagan slut. Ganska skönt också för jag ville aldrig ta en så lång diskussion.
Senast redigerad av Lunam 2015-08-04 kl. 18:09.
Citera
2015-08-04, 18:09
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Taggtråd och ökad gränsnärvaro, övervakning. Det är så man håller människor borta. Det är självklart saker som är givna om man ska ha ett "rasrent" Germanien, oavsett evakuering. Vad får dig att tro att judarna skulle vandra tillbaka? Judarna förföljdes och deras affärer och hem blev sönderslagna, folk blev avrättade och skickade till läger. Man gasade även ihjäl folk. Inte så troligt att man skulle få en massinvandring tillbaka till Tyskland.
taggtråd, ökad gränsövervakning!! Jo det är ju klart, men hade det hjälpt?? Varför kunde judarna vandra in i de länderna som de blide utslängda? Var skulle de sätta taggtråd stängslet?? De måtte var rejält resurskrävande, både i manskap o infrastruktur. Framför allt var gränsen de ska sätta den taggtråden? Vad hindra judarna ska vandra in igen på olika sätt? Typ klippa sönder taggtråden, ror över sjön där taggtråd kan ej byggas med mera.. Det är ju inte länge sedan "warsawapakten" hade stängt Västeuropa från Östeuropa, försöka hindra folk vandra till väst... hur gick det? väldigt dåligt även om de hade mest moderna utrustning som var tillgänglig då.

Livet gjordes så hårt för dem efter alla lagar kom till från 1933, så varför stack inte judarna iväg från Tyskland innan de gick för långt och innan 1940 när det blide förbjudet för dem åka ut ur tyska riket ?? Det är mig också en gåta för mig, varför förbjud Tyskland judarna vandra ut ur tyska riket?? Om de nu ville bli av dem och göra Tyskland judefritt? Varför stannar folk kvar även om de vet de får "skit"? Kanske det är deras hem , de har sina vänner o kamrater med mera... ??
Citera
2015-08-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
taggtråd, ökad gränsövervakning!! Jo det är ju klart, men hade det hjälpt?? Varför kunde judarna vandra in i de länderna som de blide utslängda? Var skulle de sätta taggtråd stängslet?? De måtte var rejält resurskrävande, både i manskap o infrastruktur. Framför allt var gränsen de ska sätta den taggtråden? Vad hindra judarna ska vandra in igen på olika sätt? Typ klippa sönder taggtråden, ror över sjön där taggtråd kan ej byggas med mera.. Det är ju inte länge sedan "warsawapakten" hade stängt Västeuropa från Östeuropa, försöka hindra folk vandra till väst... hur gick det? väldigt dåligt även om de hade mest moderna utrustning som var tillgänglig då.
Rädslan för Gaskammer hade antagligen hindrat en massinvandring. Sen är det alltid enstaka individer som ändå hade försökt ta sig tillbaka.
Citat:
Livet gjordes så hårt för dem efter alla lagar kom till från 1933, så varför stack inte judarna iväg från Tyskland innan de gick för långt och innan 1940 när det blide förbjudet för dem åka ut ur tyska riket ?? Det är mig också en gåta för mig, varför förbjud Tyskland judarna vandra ut ur tyska riket?? Om de nu ville bli av dem och göra Tyskland judefritt? Varför stannar folk kvar även om de vet de får "skit"? Kanske det är deras hem , de har sina vänner o kamrater med mera... ??
Ja kanske, sen var väl många fattiga också. Inte alltid så lätt att bara dra iväg.
Citera
2015-08-04, 18:17
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Jag har inte koll, jag är asdålig på historia. Jag har inte sagt något annat.

Jo att vi andra är dåligt pålästa.

Edit: Jag tycker mig försökt att möta dina invändningar mer än väl. Men det är väl bara att erkänna att det inte finns något bevis som skulle få dig att kasta teorin om att det hela kunde vara en jargong. Inte sant?
Senast redigerad av varmluftsballong 2015-08-04 kl. 18:21.
Citera
2015-08-04, 18:53
Medlem
Citat:
Jo att vi andra är dåligt pålästa.
Det beror ju på vad man jämför med.
Citat:
Edit: Jag tycker mig försökt att möta dina invändningar mer än väl. Men det är väl bara att erkänna att det inte finns något bevis som skulle få dig att kasta teorin om att det hela kunde vara en jargong. Inte sant?
Ja du var duktig (seriöst). Men du är bara en anonym person och jag kan inte bara köpa allt källmaterial rakt av utan att undersöka det noggrannare.

För att jag ska ändra uppfattning så krävs det nog att jag själv gör en lite seriösare undersökning. Men visst har jag lärt mig nya grejer som jag kommer ta med mig nästa gång när jag funderar på enskilda händelser eller när jag försöker bilda mig en uppfattning om helheten.

Jargong var bara något jag drog till med som en möjlighet. Det är ingen teori, mer en tanke bara.
Senast redigerad av Lunam 2015-08-04 kl. 19:02.
Citera
2015-08-04, 21:27
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ja du var duktig (seriöst). Men du är bara en anonym person och jag kan inte bara köpa allt källmaterial rakt av utan att undersöka det noggrannare.

Jag är knappast duktig. Det är verkligen skitenkelt att söka upp olika uppgifter om du har tillgång till internet år 2015. Du har möjlighet att granska fakta utan att för den delen låta den berättas utav andra. Om du är intresserad utav talet är det mycket enkelt att hitta, genom en enkel sökning på Google, förslag på allt du behöver för att få en komplett och fullständig överblick över talet. Jag har även tidigare givit dig adressen vart du kan vända dig om du är särskilt intresserad utav orginalet.

Men du är välkommen att dyka in och kolla på källmaterialet utan att låta det silas genom ett språkrör.

Citat:
För att jag ska ändra uppfattning så krävs det nog att jag själv gör en lite seriösare undersökning.

Kul att höra. Hoppas du finner svar på ditt grubbel.

Citat:
Men visst har jag lärt mig nya grejer som jag kommer ta med mig nästa gång när jag funderar på enskilda händelser eller när jag försöker bilda mig en uppfattning om helheten.

Kul att du anser att du fick med dig någonting utav diskussionen.

Citat:
Jargong var bara något jag drog till med som en möjlighet. Det är ingen teori, mer en tanke bara.

Snipp snapp snut !
Citera
2015-08-05, 12:35
Medlem
Citat:
För att jag ska ändra uppfattning så krävs det nog att jag själv gör en lite seriösare undersökning. Men visst har jag lärt mig nya grejer som jag kommer ta med mig nästa gång när jag funderar på enskilda händelser eller när jag försöker bilda mig en uppfattning om helheten.

Här är något av den kolossala mångfalden som kan bidra till en bättre uppfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen
Citera
2015-08-05, 14:49
Medlem
Citat:
Snipp snapp snut !
Det har aldrig varit tal om någon saga från mitt håll. Jag spekulerade bara och pekade på några saker, som ordet "utrota", vilket du själv bevisade att det kunde tolkas på ett annat sätt enligt "dåliga" tyska ordböcker. Men din saga är slut nu, Mr 100%.
Senast redigerad av Lunam 2015-08-05 kl. 15:06.
Citera
2015-08-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Här är något av den kolossala mångfalden som kan bidra till en bättre uppfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen
Tack för länk!
Citera
2015-08-05, 18:01
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Rädslan för Gaskammer hade antagligen hindrat en massinvandring. Sen är det alltid enstaka individer som ändå hade försökt ta sig tillbaka.

Ja kanske, sen var väl många fattiga också. Inte alltid så lätt att bara dra iväg.
Om de var så väl, att det var rädsla för gaskammaren. Tro du de flesta visste om det?
Om vi leker tanken om att de visste om det. Du tro inte det skulle bli massutvandring då ??
Det är välkänt fanns de som försökte fly via anderna ner till Spanien men också till Schweiz och inte förglömma Sverige. Men knappast massutvandringar.
Men de som flydde, varför flydde de?? Enligt många vittnesmål var för de hört om dessa "gaskammare" och arbetsläger.
Så Himmler talar om evakuera?? Njaee finns för mycket som talar emot det.
Då hade inte folk satsa sitt liv med försöka fly till Spanien eller Schweiz,Sverige.
Då hade inte rykten spridits så mycket som de gjorde
Då hade inte tyskarna förhindrat dem fly från Tyskland.

en av många saker som gör det mer troligt han menade utrota dem.....
Citera
2015-08-05, 18:58
Medlem
Citat:
Om de var så väl, att det var rädsla för gaskammaren. Tro du de flesta visste om det?
Om vi leker tanken om att de visste om det. Du tro inte det skulle bli massutvandring då ??
Det är välkänt fanns de som försökte fly via anderna ner till Spanien men också till Schweiz och inte förglömma Sverige. Men knappast massutvandringar.
Men de som flydde, varför flydde de?? Enligt många vittnesmål var för de hört om dessa "gaskammare" och arbetsläger.
Så Himmler talar om evakuera?? Njaee finns för mycket som talar emot det.
Då hade inte folk satsa sitt liv med försöka fly till Spanien eller Schweiz,Sverige.
Då hade inte rykten spridits så mycket som de gjorde
Då hade inte tyskarna förhindrat dem fly från Tyskland.

en av många saker som gör det mer troligt han menade utrota dem.....
Oavsett så finns det andra saker som också måste varit väldigt skrämmande.

Man förhindrade ofta folk att fly i en sån situation. Det är därför som det heter "koncentrationsläger", för att man ska koncentrera fienden och inte låta alla springa lösa. USA gjorde så med japanerna som bodde i USA under kriget.
Senast redigerad av Lunam 2015-08-05 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in