Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Även om jag misstänker att bolt inte längre är aktiv på forumet så spelar det ingen roll då han aldrig kunnat få någon godtagbar bortförklaring för beviset för judendomens utrotande existerade. Det är bara att konstatera att bolt aldrig hört någon godtagbar bortförklaring enbart av den anledningen att det inte finns någon.
Ursäkta om jag kan tyckas en smula petig, men efter att ha märkt att ingen förnekare verkar vilja ta i det här ämnet (ens med tång?) längre så får väl jag göra mitt bästa för att tolka deras tidigare invändningar.
De har visst då, många gånger och med ungefär samma innebörd, bortförklarat (?) Himmlers ord med att han inte menade utrota när han sa utrota, alltså att han istället skulle ha menat "utrota" i någon sorts bildlig eller figurativ mening; något i stil med att utrota fattigdom, hungersnöd eller arbetslöshet, och att han när han specificerade vad han menade med orden:
"Ich hielt mich nämlich nicht für berechtigt, die Männer auszurotten - sprich also umzubringen, oder umbringen zu lassen - und die Rächer in Gestalt der Kinder für unsere Söhne und Enkel gross werden zu lassen. Es musste der schwere Entschluss gefasst werden, dieses Volk von der Erde verschwinden zu lassen."
.. inte skulle ha menat
umzubringen eller
umbringen zu lassen när han
sa umzubringen och
umbringen zu lassen... Vad han därefter kan ha menat med att låta "dieses Volk von der Erde verschwinden [...]" har våra vänner förnekarna (eller åtminstone en av dem) förklarat med att han ville att de skulle försvinna från nazikontrollerade områden... Så nog har de väl åtminstone
försökt alltid?
Vidare finner jag det en smula som att lägga upp det serverat för smash för forummedlemmar typ
Erleb att återigen komma med långa klipp-och-klistra-haranger om att det, precis som ni skriver och därmed säkerligen även menar (åtminstone enligt medlemmar typ
Erleb), skulle vara just
judendomen och alls icke
judarna som Himmler (och andra nazister) talade om. Att utrota kristendomen är ju inte riktigt samma sak som att utrota kristna. Samma sak bör väl då gälla judendom och judar?
Men faktum (eller ordval) kvarstår. Hitler talade redan 1939 om att kriget skulle innebära utrotning av den judiska
rasen i Europa. Alltså inget tal om någon religion i den meningen i alla fall utan om judarna som folk, eller som Hitler sa, som ras.
Himmler å sin sida talade inte nämvärt om någon "judendom" alls i sina tal (alltså de tal som tråden handlar om) utan om judar
na, judiska män och barn. (De judiska kvinnorna tror jag däremot faktiskt inte att han nämnde... så dessa kanske han ville spara av någon okänd anledning?

)
Fast jag kan definitivt hålla med både dig och
bolt om att någon
godtagbar bortförklaring har de då rakt inte lyckats prestera. Åtminstone inte än så länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Att "revisionisterna" övergett tråden en efter en, säger det mesta.